Žlčníkový záchvat v tehotenstve: Na toto si dávajte POZOR

Žlčníkový záchvat v tehotenstve: Na toto si dávajte POZOR
22.8.2018 v kategórii Tehotenstvo, autor Redakcia, foto: istockphoto.com

Tráviaci trakt ženy prechádza počas tehotenstva mnohými zmenami, ktoré sa okrem iného prejavujú aj známymi „rannými“ nevoľnosťami. Zmenám sa nevyhne ani žlčník – dá sa povedať, že akosi „zlenivie“. Mnohé tehuľky môžu mať problém...

To, že žlčník zlenivie, môže znamenať, že dochádza k spomalenému vyprázdňovaniu zásob žlče, prípadne sa žlčník vyprázdni iba neúplne, čo spôsobuje zahustenie žlče, následne jej sťažené odtekanie a v niektorých prípadoch dokonca aj tvorbu žlčových kameňov.

Žlčníkový záchvat: Takto sa prejavuje

Ak prestane žlč odtekať, môže sa objaviť typické svrbenie kože. Pri tvorbe žlčových kamienkov alebo tzv. piesku sa môže stať, že dôjde k upchatiu žlčovodov. Ide o nesmierne bolestivý stav známy ako žlčníkový záchvat.

Bolesť sa objavuje pod pravým rebrovým oblúkom alebo v nadbrušku, no vystreľovať môže až do chrbtice či do pravej lopatky, pričom záchvat môže trvať hodinu, niekoľko hodín, ale aj dlhšie.

Spúšťačom môže byť skonzumovanie potravy, ktorá žlčník podráždila, fyzická námaha, ale aj stres. Vo väčšine prípadov pomáhajú lieky na tlmenie bolesti a na uvoľnenie kŕčov. Tehuľka by ich nemala konzumovať bez konzultácie s lekárom, preto je najlepšie pri záchvate čo najskôr navštíviť lekára, príp. privolať lekársku pohotovosť. V závažných prípadoch je nutná aj operácia.

Ako predísť problémom so žlčníkom

No hoci vyoperovanie žlčníka vyrieši problémy so záchvatmi, môže vyvolať iné problémy v tráviacom trakte. Pokiaľ je teda možné, treba sa snažiť záchvatom predchádzať:

  • konzumovaním vhodnej stravy (vylúčiť nevhodnú potravu alebo kombináciu potravín, napr. čerstvé pečivo; strukoviny; zeleninu, ktorá nafukuje; údeniny a mastné mäso; bublinkové nápoje; dochucovadlá ako kečup, horčica atď.),
  • dodržiavať pitný režim (zabraňuje zahusťovaniu žlče), nevynechávať raňajky (takto sa žlč nahromadená v noci vyplaví),
  • strážiť si hmotnosť a dbať na dostatok pohybu.

    Ideálne je nielen počas tehotenstva jesť iba v malých dávkach, príliš nemixovať a neprejedať sa v noci či krátko pred spaním.