Tehotná v lete: Slnko si držte od tela

MUDr. Peter Brenišin | 3. august 2020
Tehotná a opalovanie

Hoci práve slnením získavame potrebný vitamín D, v tehotenstve je lepšie sa slneniu vyhnúť.

Pre tehotnú ženu nie je pobyt na priamom slnku najvhodnejší

Koža má totiž v období tehotenstva sklon  k hyper pigmentácii, pričom slnko túto situáciu ešte zhoršuje. Problém býva vypuklejší u žien s tmavými vlasmi, ktoré mávajú väčší sklon k ukladaniu pigmentu. Väčšina pigmentových škvŕn sa po tehotenstve stratí, no pôsobením slnka môžu vzniknúť výraznejšie škvrny, ktoré pretrvajú aj po skončení gravidity.

Preto je lepšie obmedziť pohyb na priamom slnku, no ochrana pred slnečným žiarením je aj tak potrebná, keďže slnečné žiarenie sa môže odrážať aj od okolia a tak pôsobiť na pokožku tela.

Pri použití prípravkov so slnečným faktorom (SPF) nie je nutné siahať po mimoriadne vysokých číslach – spravidla stačí aj nižšia hodnota, no prípravok sa odporúča naniesť s určitým predstihom (asi pol hodiny pred odchodom z domu) a opakovane.

Chrániť treba pokožku aj pod šatami, pretože časť žiarenia prenikne aj pod odev.

Pozor na priame slnko!

Zvýšenú pozornosť treba venovať perám a už existujúcim škvrnám, ktoré treba chrániť prípravkom s vyšším SPF. Pobyt na priamom slnku môže mať aj ďalšie nepríjemné stránky – výskyt herpesu simplex, bolesti hlavy, problémy s tlakom krvi, niekedy až nevoľnosť.

Ak sa už chcete opaľovať, neležte dlho na chrbte alebo na bruchu. Bábätko by mohlo tlačiť na vnútorné orgány a žilu, ktorá zásobuje srdce krvou. 

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: