strie v tehotenstve

Strie v tehotenstve

20.11.2011 v kategórii Tehotenstvo, autor Miroslava Miková, foto: istockphoto.com

Strie trápia ženy s nadváhou, ale aj dámy, ktoré rapídne schudnú. Zároveň sú strašiakom tehotných žien...

Zvyknú sa tvoriť najmä v treťom trimestri gravidity.

Strie netreba podrobne opisovať, pretože sa s nimi stretáva až 90 percent tehotných žien.

Objavujú sa ako nepravidelné čiary alebo jazvy na pokožke, niekedy pospájané do rôznych tvarov, jemnunko červenej, fialovej alebo s lesklým nádychom bielej farby, v rozličných častiach tela.

Ako vznikajú strie?

Pozitívnou a najmä prirodzenou vlastnosťou pokožky je jej elasticita. V tehotenstve sa pokožka prirodzene naťahuje a môže dôjsť k narušeniu elastických vlákien a následnej tvorbe trhliniek – strií. Strie vznikajú v strednej vrstve kože a súvisia s nedostatočným množstvom kolagénu.

Odborníci uvádzajú niekoľko faktorov, ktoré môžu zvyšovať náchylnosť na tento predovšetkým estetický problém.

Úlohu pri vzniku strií zohráva

  • dedičnosť,
  • výskyt strií v predchádzajúcom tehotenstve,
  • nadváha,
  • dehydratovaná pokožka a pod.
Prečítajte si aj: Hmotnosť a tehotenstvo

Prostriedky, ktoré eliminujú strie

Čím skôr začnete proti striám bojovať, tým lepšie výsledky dosiahnete. Nepodceňujte prevenciu. Zamerajte sa na cielené zlepšovanie krvného obehu. Ak sa vám podarí vhodným spôsobom podporiť rast nových tkanív, vyhrali ste.

Ideálnou možnosťou je pravidelná masáž s použitím hydratačných krémov s obsahom vitamínov E a A. Krémy aplikujte aspoň dvakrát denne.

Osvedčené sú prostriedky s obsahom bambuckého masla, aloe vera, olivového oleja, kyseliny glykolovej a retinoidov. Účinný je i olej z pšeničných klíčkov.

Na účel prekrvenia pokožky skvelo poslúžia masážne rukavice. Používanie kozmetických prípravkov konzultujte s lekárom alebo používajte iba tie, ktoré sú určené pre budúce mamičky.

Krása a zdravie vychádza zvnútra

  • Zamerajte sa na konzumáciu potravín, ktoré sú bohaté na vitamíny A, C, E a zinok. Priberanie počas tehotenstva je úplne prirodzené, ale v žiadnom prípade sa zbytočne neprejedajte. Jedzte zdravé jedlá bohaté na vitamíny a minerály.
  • Nezabúdajte na bielkoviny a zdravé tuky.
  • Denne by ste mali prijať približne 2 500 kalórií, teda zhruba o 500 kalórii viac ako priemerný človek.
  • Uprednostňujte ovocie, zeleninu, ryby, orechy, vajíčka a strukoviny. Tému postupného a najmä zdravého priberania preberte so svojím lekárom.
  • Hydratáciu pokožky zabezpečíte jednoduchým spôsobom, ktorým je správny pitný režim.
  • Vyhýbajte sa nápojom s vysokým obsahom cukru.
  • Preferujte pramenitú vodu, bylinkové čaje, zeleninové a ovocné šťavy. Dostatočným prísunom tekutín zabezpečíte normálnu produkciu kolagénu a primeranú vlhkosť pokožky.
  • Eliminovať výskyt strií možno pravidelným pohybom na čerstvom vzduchu. Nebojte sa vyskúšať rozmanité cvičenia určené špeciálne pre tehotné. Udržíte  sa v skvelej kondícii, šport prospeje bábätku a cvičenie udrží svaly pevné a pokožku zdravú.
  • Obzvlášť v tehotenstve sa môžu strie objavovať na prsiach. Neexistujú priame dôkazy o prepojenosti používania podporných podprseniek a vznikom strií, ale napriek tomu dbajte na ich používanie.
Prečítajte si aj:  Aké chyby robia tehuľky v stravovaní?

Tipy na domáce ošetrenie strií

  • Zadovážte si panenský kokosový olej a natierajte si problematické oblasti aspoň dvakrát denne. Ideálne je olej nanášať na pokožku po kúpeli alebo sprche, keď je ešte pokožka vlhká.

  • Na pare rozpustite 1/2 šálky kakaového masla, 1 PL oleja z pšeničných klíčkov, 1 ČL oleja z marhuľových jadier, 1 ČL vitamínu E a 2 ČL strúhaného včelieho vosku. Po rozpustení uložte prípravok do vzduchotesnej nádobky a skladujte v chladničke.
  • Zmiešajte 1/2 šálky panenského olivového oleja s tromi kapsulami vitamínu E a nanášajte dvakrát denne krúživými pohybmi.
  • Zmiešajte 1/2 šálky panenského olivového oleja, 1/2 šálky aloe vera gélu so  šiestimi kapsulami vitamínu E a štyrmi kapsulami vitamínu A. Používajte každý deň na problematické zóny. Skladujte  v chladničke. 

Komentáre