Rekreačné drogy – teraz NIE!

22.6.2010 v kategórii Tehotenstvo, autor Stanislava Mikolášová, DPA, foto: istockphoto.com

Rekreačné drogy sú tie, ktoré sú pre nás ľahko dostupné a bežne ich môžeme kúpiť v obchode a nečaká nás za to žiadny postih. Akurát postihujeme samých seba a zaťažujeme svoj organizmus...

Rekreačné drogy sú tie, ktoré sú pre nás ľahko dostupné a bežne ich môžeme kúpiť v obchode a nečaká nás za to žiadny postih. Akurát postihujeme samých seba a zaťažujeme svoj organizmus, ktorému nimi komplikujeme jeho správne fungovanie.

Tehotenstvo je pre organizmus nesmierne výnimočnou situáciou, ktoré naň kladie množstvo nárokov, zadáva mu nové, špeciálne úlohy, aby bol zabezpečený plynulý vývoj bábätka. Určité látky, ktoré sa v tzv. rekreačných drogách nachádzajú, túto plynulosť ohrozujú, narúšajú, alebo to zbytočne vášmu organizmu komplikujú. Nielenže musí zabezpečiť všetko pre vás a vášho rastúceho drobčeka, ale musí sa vysporiadať ešte aj s nežiaducimi látkami.

Sladkosti
Najrozšírenejšou drogou sú sladkosti, o ktorých je známe, že ich konzumáciou ohrozujeme organizmus hneď v niekoľkých smeroch. V prvom rade trpia zuby. Sladkosti vytvárajú v ústach priaznivé prostredie pre tvorbu zubného kazu a niektoré ich zložky oslabujú pevnosť ďasien. Čokoládové produkty môžu vyvolať pálenie záhy a tráviace problémy, zápchu, alebo hnačku. Nepriaznivé účinky sladkostí však siahajú ešte ďalej. Okrem toho, že obsahujú nadmerné množstvo cukru, ktorý prispieva k neprimeranému nárastu hmotnosti, narúšajú inzulínovo-glukózovú rovnováhu a navyše obsahujú ďalšie iné chemikálie – rôzne typy emulgátorov, farbív, stabilizátorov, konzervačných látok.
Éčkam sa dnes pripisuje spúšťanie rôznych ochorení, hlavne alergií, porúch správania u detí, hyperaktivita, ochorení srdcovo-cievneho systému, tráviaceho systému a obličiek.

V tehotenstve sa odporúča sladkostiam sa vyhýbať, a to v pevnej (čokoládové tyčinky, zákusky, cukríky, nanuky...), ako aj v tekutej forme (rôzne sladené nápoje, cola, ľadové čaje...).

Ak máte chuť na sladké, radšej si dajte ovocie, či už čerstvé, alebo sušené.

 Tip: Ak predsa len neviete bez sladkého vydržať, aspoň sa skúste kontrolovať a dajte si v malom množstve to, na čo máte chuť. Doma pečený koláč by bol z hľadiska voľby prísad (presne viete, čo doň dáte) dobrou voľbou, ale radšej nepečte, ak viete, že vám potom hrozí, že zjete celý plech!

Káva a čierne čaje
Ďalšou obľúbenou rekreačnou drogou je kofeín, ktorý je obsiahnutý nielen v obľúbenej kávičke, ale aj v rôznych iných studených či teplých nápojoch, ako sú čierny čaj, cola, rôzne energetické a niektoré iné nealkoholické nápoje.

Medzi ich  známe účinky patrí močopudnosť, zvýšenie kyslosti v ústach a v žalúdku, zvýšenie frekvencie srdcovej činnosti. Kofeín sa v tehotenstve spája so zvýšeným  rizikom potratu a predčasného pôrodu, preto je určite rozumné konzumáciu nápojov s obsahom kofeínu znížiť, alebo úplne obmedziť v období, ktoré sa naskytne raz, alebo len niekoľkokrát za život. Ak s tým máte problém okamžite „seknúť“, choďte na to postupne. Najprv sa skúste uspokojiť len s 1-2 šálkami denne a postupne dávku znižujete, napríklad zámenou za bezkofeínové výrobky, až kým neprestanete úplne. Na druhej strane je možné aj to, že akonáhle vo vás začne rásť váš potomok, nebudete môcť kávu ani cítiť, nieto ju ešte piť.

Cigarety
Úplne najhoršou z rekreačných drog je nikotín, ktorý dnes v podobe cigariet dostanete pomaly na každom rohu. Určite by ste nezapálili malému dieťaťu cigaretu, nedali mu ju do úst a nepodporili ho v tom, nech si pokojne zabafká. Táto scéna sa vám môže zdať úplne nezmyslená, ale práve tehotné ženy, ktoré aj v tomto období pokračujú vo fajčení, umožňujú svojmu plodu fajčiť tiež. Fajčením matky sa nikotín a carbo-monoxid dostávajú krvným obehom priamo k dieťatku. Takýto čin nesie so sebou množstvo závažných rizík, ktoré môžu ohroziť tehotenstvo alebo priamo bábätko jeho predčasným narodením, nízkou pôrodnou hmotnosťou, neskôr SIDS (syndróm náhleho úmrtia dojčiat), astmou a ďalšími problémami s dýchaním.

Ak fajčíte, fakt, že čakáte dieťatko, by mal byť jasnou a definitívnou motiváciou k tomu, aby ste s tým navždy prestali.

 

Zdroje: www.kidshealth.org;  www.pregnancy-info.net

Komentáre