8 tipov, ako bojovať s rannou nevoľnosťou v tehotenstve

ranná tehotenská nevoľnosť, zvracanie, tohotenstvo, výživa
8.12.2017 v kategórii Tehotenstvo, autor Mgr. Zuzana Paprskárová, foto: istockphoto.com

V priemere polovica až 2/3 tehotných žien trpia v rôznej miere rannou tehotenskou nevoľnosťou.

Najčastejšie sa vyskytuje v prvom trimestri tehotenstva a môže byť rôznej intenzity, od ľahkej nevoľnosti, až po ťažké stavy vyžadujúce hospitalizáciu.

Som TEHOTNÁ a často OMDLIEVAM
Prečítajte si tiež:

Som TEHOTNÁ a často OMDLIEVAM

Pojem ranná tehotenská nevoľnosť vznikol z dôvodu, že sa väčšinou vyskytuje v ranných hodinách, avšak nie je výnimočné, ak ženy trpia tehotenskou nevoľnosťou počas celého dňa, prípadne v noci. Nastávajúce mamičky trpia nevoľnosťou, napínaním až opakovaným zvracaním.

Tehotenská nevoľnosť väčšinou začína cca v 4. týždni tehotenstva a končí okolo 12. - 14. týždňa tehotenstva. Jedna z piatich žien však trpí nevoľnosťou a zvracaním aj počas druhého trimestra tehotenstva a, žiaľ, nájdu sa aj mamičky, ktoré trápi nevoľnosť počas celého tehotenstva.

Našťastie existujú tipy a metódy, ako tehotenské nevoľnosti zmierniť:

Nevstávajte s prázdnym žalúdkom!

Nastavte si budík o pár minút skôr, ako musíte vstať z postele. Nie je totiž nič horšie, ako vyskočiť prudko z postele s prázdnym žalúdkom! Pripravte si k posteli suché keksíky či piškóty a ešte skôr, ako vstanete z postele, pár si z nich pomaly zjedzte.

Nezabúdajte na tekutiny

Popíjajte tekutiny počas celého dňa, nie však zároveň s jedlom.  Nezabudnite na pohár vody, ideálne pol hodinu pred a pol hodinu po jedle.

TIP: Ak vás pri pití napína, zvýšte príjem šalátu, melónov a citrusových plodov.

Konzumujte mini množstvá

Rozdeľte si stravu na viacero malých porcií denne. Cieľom je vyvarovať sa pocitu hladu a zároveň pocitu plného žalúdka.

Vyhnite sa „kuchynským vôňam“

Ženy v tehotenstve bývajú precitlivené na pachy.  Týka sa to, samozrejme, aj pachov z kuchyne pri príprave jedál. Ak vám to prekáža, vyhnite sa vareniu, ak je to možné. Poproste manžela alebo mamu, aby vás na určitý čas zastúpili v kuchyni. Pokiaľ to nie je možné, varte zásadne jedlá, ktoré nemajú výraznú a intenzívnu vôňu. Voľte neutrálne suroviny.

Vitamínové doplnky

Podľa niektorých štúdií, ak začnete brať doplnky výživy pre tehotné ešte pred počatím, máte nižšiu šancu, že budete trpieť rannou tehotenskou nevoľnosťou.

Pýtajte sa doktora

Ak je vaša nevoľnosť príliš vyčerpávajúca, ohláste sa u vášho gynekológa. V určitých prípadoch vám môže pomôcť, ak vám predpíše vitamín B6, prípade poradí niečo iné.

Vyskúšajte osvedčené metódy na zmiernenie tehotenských nevoľností

Skúste konzumovať potraviny, ktoré pomáhajú pri nevoľnosti, prípadne jej predchádzajú. Medzi ne patrí napríklad zázvor, mätový čaj, či citrón.

TIP! Ak častejšie zvraciate, umývajte si častejšie zuby. Svieža vôňa v ústach vám pomôže pri nevoľnosti a zároveň predchádzate vzniku zubného kazu!

Skúste alternatívu

Ak všetko ostatné zlyhá, dajte šancu aj alternatívnej ceste. Akupunktúra určitým ženám zmiernila prejavy tehotenskej nevoľnosti. Bylinky, ktoré v tehotenstve môžete konzumovať a ktoré vám istotne pomôžu, vám možno rastú priamo v záhrade!

POZOR! Pokiaľ máte okrem nevoľnosti a zvracania aj horúčku, prípadne zvracanie pretrváva aj po 13. týždni tehotenstva, kontaktuje vášho lekára skôr, ako sa začnete liečiť sama!


zdroj: pregnancyvideo.net