Zvýši vám zdravé jedlo plodnosť?

Dagmar Baluchová | 28. júl 2021
zdravá strava a plodnosť

Túto zaujímavú súvislosť skúmajú viaceré svetové štúdie.

Ale, žiaľ, o žiadnej potravine nemôžeme zatiaľ na 100 % prehlásiť, že je to „superfood“ a po jej konzumácii sa z vás hneď stanú rodičia. Mnohé druhy zeleniny a ovocia však obsahujú veľa cenných minerálov, bielkovín a vitamínov, ktoré, hoci v minimálnej miere, môžu ovplyvniť vaše zdravie, a to aj reprodukčné.

Neplodnosť ako celosvetový problém

Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) bije na poplach už dlhé roky. Neplodnosť sa stáva celosvetovým problémom, ktorý je potrebné systémovo riešiť. Postihuje milióny ľudí v reprodukčnom veku na celom svete – a má vplyv na ich rodiny a komunity.

Odhady WHO naznačujú, že s neplodnosťou žije na celom svete približne 48 miliónov párov a 186 miliónov jednotlivcov. Avšak, starostlivosť o plodnosť obyvateľstva je iba zriedka prioritou systémov národného zdravotného poistenia. Preto je jej liečba zväčša na pleciach samotných párov, čo jej dáva ďalší, ekonomický rozmer. A keďže liečba neplodnosti nie je po finančnej stránke zanedbateľná, presahuje tento problém aj do ďalších aspektov života neplodných párov.   

Neplodnosť (infertilita) je definovaná ako ochorenie mužského alebo ženského reprodukčného systému, pričom tehotenstvo sa páru nedarí dosiahnuť po 12 alebo viac mesiacoch pravidelného nechráneného pohlavného styku.     
  • U mužov je najčastejšie spôsobená problémami s absenciou alebo nízkou hladinou spermií, ich neobvyklým tvarom (morfológia), pohyblivosťou atď.
  • U žien môže byť spôsobená, okrem iného, rôznymi abnormalitami vaječníkov, maternice, vajíčkovodov a endokrinného systému.

U oboch pohlaví hrá úloha i genetika a čoraz viac pribúda aj párov, u ktorých je sterilita idiopatická, teda jej príčiny sa nedajú vysvetliť.

Na plodnosť môžu mať vplyv aj faktory životného prostredia a životného štýlu, ako sú fajčenie, nadmerný príjem alkoholu, obezita. Expozícia látkam znečisťujúcim životné prostredie a toxínom môže byť navyše priamo toxická pre vajíčka i spermie, čo môže viesť k ich zníženému počtu a nízkej kvalite.

zdravá strava a tehotenstvo 

Zmena je cesta

Hoci neexistuje strava, ktorá by magicky zvyšovala šance na počatie, výživné a vyvážené stravovanie môže určite pomôcť podporiť celkové zdravie mužov i žien usilujúcich sa o dieťa. Pretože odstrániť príčinu neplodnosti môže trvať roky, no na zmenu zlých stravovacích návykov za dobré stačí niekedy pár týždňov či mesiacov. 

Má každý PRÁVO NA DIEŤA?
Prečítajte si tiež:

Má každý PRÁVO NA DIEŤA?

Primeraná hmotnosť a otehotnenie

Môže mať významný vplyv na schopnosť otehotnieť. Ak o tehotenstve zatiaľ iba uvažujete, udržiavajte vy i váš partner svoju hmotnosť v primeraných medziach a vyberajte si jedlá, ktoré nevedú k obezite. Je to dôležité aj z dôvodu, že obezita môže ovplyvňovať vašu hladinu hormónov, čo je pri otehotnení kľúčové.

Ako už možno viete, nízky počet spermií a ich zlá pohyblivosť sú napríklad bežné u mužov s nadváhou a obezitou. U žien spôsobuje vyššia hmotnosť zasa poruchy menštruačného cyklu a výrazne ovplyvňuje ovuláciu. 

Pomôže otehotneniu diéta?

Ani náhodou. Prejsť z extrému do extrému nie je správna cesta. Vyhýbajte sa preto všetkým módnym diétam, pretože môžu ochudobniť vaše telo o výživné látky potrebné pre tehotenstvo.  Požiadajte radšej výživového poradcu o vypracovanie stravovacieho režimu ušitého priamo vám na mieru.

Vo vašom jedle (a tým myslíme aj vášho partnera) by nemali chýbať potraviny bohaté na železo. Okrem mäsa sú to aj strukoviny, špenát, celozrnné výrobky, dlhozrnná ryža ap. Ďalšou významnou zložkou je vitamín C, ktorý zlepšuje vstrebávanie železa, preto siahnite i po bobuľovitom ovocí, citrusoch, zelenej listovej či paprike.

Samozrejme, nezabudnite ani na kyselinu listovú, ktorú vám odporučí každý gynekológ. Je potrebná na prevenciu porúch neurálnej trubice u plodu. Ľudské telo si ju však nedokáže samo vyrobiť, preto mu ju musíme dodávať.

Staré známe: 5 porcií zeleniny a ovocia denne – má niečo do seba. Práve v zelenine a ovocí sa kyselina listová nachádza najviac. Apropo, koľko ovocia a zeleniny ste zjedli dnes? Pre niektorých je ťažké narátať 5 porcií aj za týždeň, a to je problém.

Ak si chcete zvýšiť jej príjem, siahnite po strukovinách, citrusoch, pšeničných otrubách, celozrnných výrobkoch, listovej zelenine, ale i hydine, bravčovom mäse a pečeni. Pri tej však pozor, obsahuje veľa vitamínu A, ktorý je najmä v začiatkoch gravidity vo väčšom množstve pre tehotné nebezpečný. 

O čo ešte môžete obohatiť svoje stravovanie?

  • Mliečne výrobky obsahujú nasýtené tuky, ktoré sú prospešné pre plodnosť.
  • Zrelé syry obsahujú zasa veľa bielkovín polyamínov, ktoré podľa istého výskumu môžu pozitívne vplývať na látky v spermiách.
  • Vlašské orechy sú bohaté na omega-3 a omega-6 mastné kyseliny.
  • Rybí olej – podľa istej dánskej štúdie bol u mužov, ktorí pravidelne konzumovali rybí olej, zistený zvýšený počet spermií.
  • Chia semienka – obsahujú veľa vitamínu C, vlákniny, horčíka, ale i omega-3 mastných kyselín.
  • Slnečnicové semená sú tiež dobrým zdrojom omega-6 mastných kyselín, kyseliny listovej a horčíka. Obsahujú i známy antioxidant vitamín E, ktorý chráni naše bunky pred voľnými radikálmi. Mimochodom, antioxidanty môžu zlepšovať plodnosť mužov i žien. Deaktivujú voľné radikály v tele, ktoré môžu poškodiť spermie aj vaječné bunky.

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: