Rastlinné oleje: premastime sa zvnútra!

Rastlinné oleje: premastime sa zvnútra!
29.12.2016 v kategórii Mama, autor Mgr. Marika Koscelníková, foto: istockphoto.com

Skúsili ste už svojmu telu dopriať dobré tuky v podobe rastlinných olejov?

Naše telo funguje ako dokonalý stroj. Keď sa jedna časť pokazí, dá nám to pocítiť. Všetko so všetkým v ňom (tak ako v živote) súvisí a ak ho nepočúvame, môže sa nám vypomstiť. O tom, že potrava by mala byť našim liekom už vieme. Nielen ovocie a zelenina dokáže dať nášmu telu dostatok energie a vitamínov. Skúsili ste už svojmu telu dopriať dobré tuky v podobe rastlinných olejov?

Jedna lyžička denne stačí

Dnes je na trhu množstvo kvalitných rastlinných olejov. Stačí si vybrať ten, ktorý vám zachutí, prípadne ten, ktorý môže pomôcť vášmu telu.

Spôsoby využitia olejov

Spôsoby ich využitia sú rôzne. Od konzumácie v šalátoch, natierania pokožky, vlasov, nechtov, až po pitie lyžičky oleja ráno a večer. Dávkovanie je u väčšiny olejov podobné. Stačí jedna kávová lyžička raz až trikrát denne.

Pri výbere dbajte na to, aby boli oleje stopercentné, lisované za studena, prípadne označené ako „bio“.

Tieto by mali byť čisté a kvalitné. Prírodné rastlinné oleje dokážu zázraky. Prebudia organizmus a navrátia mu stratenú rovnováhu. Rôzne druhy olejov pôsobia na špecifické problémy. Ako ich treba používať a skladovať? Rastlinné oleje lisované za studena pri tepelnej úprave oxidujú a menia svoje vlastnosti a účinky. Možno povedať, že sa znehodnocujú. Preto ich treba v kuchyni využívať najlepšie za studena.

Olej z ľanového semena

Esenciálne omega 3-mastné kyseliny, ktoré obsahuje ľanový olej, regulujú viaceré funkcie látkovej premeny. Obličkám pomáhajú vylučovať nadbytočnú vodu, podporujú endokrinné žľazy a tiež imunitný systém oslabený stresom.

Ľanové semená a ľanový olej (vyrábaný lisovaním za studena) sú najbohatším zdrojom mastných nenasýtených kyselín typu omega-3, teda najzdravšieho druhu tuku. Vďaka vysokému obsahu vlákniny je účinný pri problémoch s hrubým črevom.

Znižuje riziko vzniku rakoviny prsníka, vaječníkov,  prostaty, hrubého čreva a dodáva organizmu energiu a celkovú vitalitu.

Ľanový olej môžu konzumovať aj tehotné a dojčiace ženy.

Obsahuje tuky, ktoré sú nevyhnutné na zdravý vývoj mozgu u detí. Pre lepší efekt je dôležité ho konzumovať s tvarohom či jogurtmi. Kombinácia oleja s proteínmi umožňuje rozpúšťanie tuku vo vode, takže všetky potrebné látky telo rýchlejšie vstrebáva.

Takto upravený sa dostane aj do najmenších kapilár, rozpustí nevhodný tuk, prečistí žily a tepny. Ráno a večer pol hodiny pred jedlom zmiešajte 1 až 3 polievkové lyžice ľanového oleja s kvalitným nízkotučným mliečnym produktom a doprajte ho svojmu telu.

Sezamový olej

Sezam patrí k najstarším rastlinným olejom. Ako jeden z mála je považovaný za najvhodnejší olej v teplej kuchyni, pretože dobre znáša vysoké teploty a dodáva jedlu výbornú chuť.

Sezamové semienka sú bohatým zdrojom medi a vápnika. Konzumácia sezamového oleja posilňuje a vyživuje pečeň a obličky. Vysoký obsah lecitínu chráni a povzbudzuje mozgový systém. Posilňuje pamäť a pôsobí antidepresívne. Sezamový olej podporuje funkciu  tráviaceho ústrojenstva, tvorbu žlče a vyprázdňovanie žlčníka.

Neprehliadnite: Olejnaté semená - superpotraviny

Tento biely olej, vďaka vitamínu E, pôsobí ako účinný antioxidant. Vďaka vitamínu K si zachováte aj vo vyššom veku zdravé kosti, zabezpečíte si dlhší život a správne fungovanie pečene. Obsahuje takmer 90 percent nenasýtených mastných kyselín, vitamíny B1, B12, PP, horčík a stopové prvky - mangán, železo, meď, nikel, vitamíny C, E, F.

Je bohatý na silné prírodné antioxidanty sezamin, sezamolin a vitamín E.  Je prezentovaný aj ako antidepresívum, pomáha pri úzkostiach a strachu. Je veľmi vhodný aj pre deti. Organizmus z neho potrebné látky bez problémov vstrebáva.

Olej z tekvicových semien

Pomôže aj vašim mužom. Semená tekvice sú výdatným zdrojom zinku, ktorý zabraňuje vzniku rakoviny prostaty a priaznivo ovplyvňuje jej činnosť. Tekvicový olej pôsobí proti infekciám močového ústrojenstva, pomáha pri liečbe srdcových ťažkostí a problémoch s krvným obehom.

Skrášľuje pokožku a vylepšuje pamäť, zlepšuje koncentráciu a horčík v ňom obsiahnutý znižuje pocit nervozity. Selén v oleji pomáha odstrániť aj takzvané starecké škvrny a skúsiť môžete aj potieranie pokožky pri liečbe ekzému. Pomôže aj vašim zubom.

Za lyžicu oleja premieľajte chvíľu  v ústach  a potom vypľujte. Zbaví vás povlaku a zabraňuje ďalšej kazivosti zubov. Tekvicový olej používajte za studena. Ten pravý, hustý, možno skontrolovať podľa toho, že kvapka na tanieri ostane „tuhá“ – neroztečie sa a jeho farba je tmavozelená až gaštanová. Vďaka svojmu zloženiu veľmi dobre vplýva na ľudský organizmus. Pokojne ho môžete využiť aj pri masáži, nezanecháva mastné stopy. Navyše po nej budete spať ako bábätko.

Konopný olej

Vďaka výnimočne vyváženému zastúpeniu nenasýtených esenciálnych mastných kyselín je konopný olej považovaný za vôbec najhodnotnejší z rastlinných olejov. Konopný olej má ideálny pomer esenciálnych mastných kyselín omega-3 a omega-6, jedna ku trom, čím je mimoriadne prospešný pre správne fungovanie metabolizmu.

Navyše obsahuje kyselinu gama-linolénovú (GLA), ktorá okrem iného priaznivo ovplyvňuje hormonálnu rovnováhu v tele žien. Pomáha zmierniť predmenštruačný syndróm. Pri chudokrvnosti posilňuje slezinu a zlepšuje krvotvorbu. Vysoký obsah antioxidantov v konopnom oleji, ako napríklad vitamínu E, pomáha chrániť bunky pred poškodením voľnými radikálmi. Dokáže významne pomôcť pri prevencii a liečbe mnohých civilizačných ochorení. Olej má orieškovú chuť. Môžu sa ním dochucovať aj šaláty a rôzne druhy jedál. Odporúčaná denná dávka konopného oleja je jedna čajová lyžička 10-15 minút pred jedlom.

Prečítajte si tiež: Rastlinné olejčeky: ako ich používať u detí?

Práve toto obdobie je ideálnym časom na to, aby ste vo svojej domácnosti privítali nových členov v podobe netradičných rastlinných olejov. Oceníte ich pri dochucovaní jedál, ktoré dostanú nový šmrnc. Poďakuje sa vám aj vaše telo, ktorému pomôžete získať silu a energiu do chladnejších dní.