Predmenštruačný syndróm – porazte ho prírodnými prostriedkami!

predmenstruacny syndrom
22.2.2017 v kategórii Mama, autor Miroslava Miková, foto: istockphoto.com

Podľa dostupných informácií trpia PMS tri zo štyroch žien. Zistiť presnú príčinu predmenštruačného syndrómu je takmer nemožné.

„Vieš čo, každý mesiac odídem na týždeň z domu, lebo hormóny robia s tebou neskutočné divy,“ vyhlásil nedávno Monikin priateľ. Podobný názor by určite zdieľalo viacero mužov.

Prejavy predmenštruačného syndrómu (PMS)

Predmenštruačný syndróm sa prejavuje prudkými zmenami nálad, nervozitou, podráždenosťou, únavou, smútkom, divokými chuťami, bolesťou hlavy a brucha, ale aj zvýšenou hmotnosťou, ktorá na pohode nepridá, hoci ide iba o dočasný stav.

Podľa dostupných informácií trpia PMS tri zo štyroch žien. Zistiť presnú príčinu predmenštruačného syndrómu nie je vôbec jednoduché. Najčastejšie je genetickou záležitosťou, súvisí s nedostatkom serotonínu alebo niektorých dôležitých vitamínov, minerálov a stopových prvkov.

   

PMS a nízka hladina serotonínu

Za jednu z častých príčin predmenštruačného syndrómu sa považuje nízka hladina serotonínu. Serotonín ako aktívna látka, ktorá vzniká z aminokyseliny s názvom tryptofán, má v ľudskom tele viacero funkcií, okrem iného sa podieľa na procesoch, ktoré ovplyvňujú našu náladu. Pri nedostatku serotonínu vzniká nervozita, pocity úzkosti, depresie, psychickej vyčerpanosti, ale môže dôjsť aj k prejedaniu.

Serotonín nie je možné získať priamo z potravín, no existujú látky, ktoré jeho produkciu podporujú. Medzi hlavné činitele, ktoré sa podieľajú na vzniku serotonínu, patria tryptofán (banány, syry, mlieko a mäso), nenasýtené mastné kyseliny (losos, tuniak, vlašské orechy), vitamíny skupiny B, vápnik, draslík (pomaranče, jabĺčka) a horčík.

Prečítajte si: Lekár radí: Čo všetko treba vedieť o menštruačnom cykle

Okrem podpory produkcie serotonínu dokáže horčík eliminovať nepríjemné príznaky ako nafúknuté brucho a citlivosť pŕs. Horčík je obsiahnutý v celozrnných produktoch, fazuli, špenáte a slnečnicových semienkach.

Vápnik je zastúpený v mliečnych výrobkoch, ale aj v brokolici a ďalšej zelenine. Vedecké štúdie potvrdili, že vápnik znižuje pocity nafúknutého brucha, zmeny nálad a reguluje chuť do jedla.

Vitamíny skupiny B výrazne zmierňujú príznaky predmenštruačného syndrómu. Najväčšiu zásluhu na tomto procese majú thiamín a riboflavín. Vitamíny skupiny B patria do kategórie vitamínov rozpustných vo vode, čo značí, že organizmus si nedokáže tieto vitamíny „uložiť na horšie časy.“

Je nevyhnutné ich dennodenné dopĺňanie. Za bohaté zdroje týchto dvoch vitamínov sú považované strukoviny, zelená listová zelenina, červené mäso a celozrnné produkty.

Prečítajte si: Cysta a myóm – čo s nimi?

Tipy na zmiernenie PMS

  • Vhodným potravinovým doplnkom je cédrový olej. Cédrový olej obsahuje všetky dôležité látky, ktoré vplývajú na produkciu serotonínu. Je bohatý na vitamíny A, skupiny B, D, E i F, ktoré dopĺňajú nenasýtené mastné kyseliny.

Cédrový olej sa používa na liečbu širokého spektra ochorení tráviaceho traktu, dýchacích ciest a kože. Z hľadiska PMS je prostriedkom harmonizácie hormonálneho a nervového systému.

  • Vitex agnus castus, rastlina, ktorá je u nás známa ako Vitex jahňací, je jednou z najpopulárnejším prostriedkov liečby PMS. Okrem zmiernenia príznakov PMS (bolesť hlavy, citlivosť prsníkov, nervozity, podráždenia), reguluje bolestivú menštruáciu a ťažkosti v klimaktériu.
  • Pupalkový olej je získaný zo semien pupalky dvojročnej, ktorá prináša úľavu od príznakov PMS. Obsahuje esenciálne mastné kyseliny, ktoré sú zaangažované v hormonálnych procesoch a vplyvom týchto udalostí sú následne regulované zápaly v tele a bolesť. Pupalka je navyše pokladom pre ženskú pleť, preto by nemala chýbať v lekárničke žiadnej ženy.

    

Prečítajtesi: Ako vníma alternatívna medicína „plánovanie“ dieťatka?