Ako sa pripraviť na pracovný pohovor?...alebo Návrat do práce do materskej

Ako sa pripraviť na pracovný pohovor?...alebo Návrat do práce do materskej
1.6.2017 v kategórii Mama, autor redakcia, foto: istockphoto.com

Ako sa po skončení materskej a rodičovskej dovolenky úspešne začleniť do pracovného života a vrátiť do zamestanania?

Žena po materskej (hlavne ak ju absolvovala s viacerými deťmi) okrem hľadania práce a starostlivosti o rodinu často bojuje i sama so sebou, s komplexom menejcennosti, zníženého sebavedomia.

Po dlhých rokoch domácej samoty a takmer výhradnej komunikácie s deťmi jej robia problém i také jednoduché úkony ako návšteva úradu práce, napísanie životopisu. A tak sa nečudujme, že pri pohovore s potencionálnym zamestnávateľom neuspeje.

Ak aj vy patríte k tým, ktoré onedlho končia materskú dovolenku, a čaká vás hľadanie nového pracovného miesta, skúsime vám poradiť, čo robiť, aby ste patrili k tým úspešným.

Začnite sa rozhliadať po vhodnom pracovnom mieste už polroka pred plánovaným ukončením materskej dovolenky

Aj keď hneď nenastúpite, vytvoríte si dobrý prehľad o trhu pracovných príležitostí a dokážete presne špecifikovať, aké miesto hľadáte.

Kupujte si denníky so špecializovanou prílohou trhu práce, ak máte možnosť, hľadajte ponuky na internete.Môžete sa opýtať i na príslušnom úrade práce, kde vám môžu poskytnúť informácie o rekvalifikačných kurzoch. 

Keď budete hľadať miesto s dostatočným predstihom, zistíte, čo zvyknú zamestnávatelia pri vašej vytipovanej pozícii požadovať.

Máte ešte stále niekoľko mesiacov na to, aby ste dobehli zameškané. A
ak máte pocit, že anglicky ste trocha pozabudli, nie je problém oprášiť učebnicu angličtiny alebo sa prihlásiť na kurz.

Začnite opäť sledovať dennú tlač, správy a pomaly sa dostanete na úroveň minimálne svojich predchádzajúcich znalostí.

Nezabudnite dieťa prihlásiť do škôlky

Pouvažujte o občasnom umiestnení vášho dieťatka v detskom kolektíve – v škôlke, jasliach, materskom centre. Je ideálne, ak sa vám podarí zaobstarať mu dvoj - či trojhodinový pobyt raz či dvakrát týždenne v takomto zariadení.

Váš drobček si pomaly zvykne na nové prostredie, odlúčenosť od vás, na deti. Mnohé deti trpia v prvých mesiacoch po nástupe do detského kolektívu zvýšenou chorobnosťou, kým nezískajú dostatočnú imunitu.

Pri troške šťastia si takto odkrúti začiatočné prechladnutia, resp. iné vírusové infekcie ešte v čase, kým budete doma, a nebudete musieť počas skúšobného obdobia čerpať OČR. Navyše, počas pobytu dieťaťa v detskom kolektíve získate potrebný čas a pokoj na hľadanie nového miesta, resp. samovzdelávanie. 

Na pohovore je dôležitý prvý dojem

Predpokladajme, že ste si už miesto vyhliadli a chystáte sa na prijímací pohovor. Aj keď sú dôležité vaše znalosti a schopnosti, pri prijímacom pohovore nie je možné odhaliť najoptimálnejšieho pracovníka pre danú pozíciu.

Preto rozhodujú zväčša úplne iné veci, v prvých kolách vraj stačí na rozhodnutie o postupe necelých päť minút. Dokonca psychológovia tvrdia, že riaditeľ či personálny pracovník už po necelej prvej minúte pohovoru vie, či sa uchádzač dostane do užšieho kola. Rozhoduje teda prvý dojem.

Problémom žien po materskej nie je ani tak samotná čerstvo skončená materská dovolenka alebo malé dieťa, oveľa viac je to znížené sebavedomie, neschopnosť komunikácie. 

Chcete nové miesto? Nič nenechajte na náhodu!

Preto, ak vám na danom mieste záleží, nenechajte nič na náhodu. Musíte byť lepšia, zapôsobiť viac ako iní uchádzači.  

Potrebné dokumenty na prijímacie konanie

Základom je dobrý životopis

Dnes zamestnávatelia požadujú štruktúrovaný, resp. profesijný životopis. K životopisu sa zvykne pripojiť žiadosť o zaradenie do výberového konania (konkurzu atď.), prípadne žiadosť o prijatie do zamestnania. Súčasťou žiadosti môže byť aj motivačný list.  

Vzhľad = pozitívny prvý dojem

Jednou z najdôležitejších vecí pri samotnom prijímacom konaní je vzhľad. Vo všeobecnosti sa totiž predpokladá, že tomu, komu záleží na zovňajšku a jeho úprave, bude záležať i na práci.

Ak aj nenavštívite kozmetičku, prípadne vizážistku, rozhodne nevynechajte návštevu kaderníčky. Z kaderníctva vraj vyjde žena s dvojnásobne vyšším sebavedomím, než tá, ktorá doň vchádzala.

Oblečenie závisí od pozície, o ktorú sa uchádzate. Čím viac je vaša vysnívaná pozícia bližšie k finančným službám, tým musíte zvoliť prísnejší a jednoduchší štýl kostýmu, a naopak, čím má pracovné miesto bližšie k umeleckým kruhom, tým viac sa cení kreatívnosť, uvoľnenosť a extravagancia.

Platí, že ženy by si nemali obliecť príliš vyzývavé oblečenie, pretože tým signalizujú svoju neprofesionalitu, nespoľahlivosť, ochotu flirtovať. Ak si to môžete čo i len trochu dovoliť, kúpte si nový kostým.

Ak sa rozhodnete pre sukňu, vždy, aj v tom najväčšom teple, by ste mali mať pančušky. Ak si ich dáte do otvorenej topánky, musíte si dať pozor aby nebolo vidieť spevnenú časť.

Najvhodnejšou obuvou sú lodičky, kde má podpätok elegantný štíhly tvar a jeho šírka je stredná. Nevhodnými doplnkami môžete skaziť celý dojem.

Riaďte sa pravidlom menej je viac, prednosť dávajte jemnejším a jednoduchším šperkom, nemusíte sa báť siahnuť ani po kvalitnej bižutérii. Veľkú službu môže spraviť i vhodne zvolená šatka alebo šálik.

Kabelka by mala mať zodpovedajúcu veľkosť, žiadne veľké tašky a už vôbec nie igelitka v ruke! Ak je to vhodné, môžete prísť i s pracovným kufríkom, aktovkou.

Pokiaľ nosíte okuliare, v žiadnom prípade si ich nedávajte do vlasov, ale si ich zložte do kabelky.

Čerešničkou na torte je vôňa, ktorá vás zahaľuje po celý čas. Na pohovor sa hodia ľahšie vône – ovocné, kvetinové, drevnaté... Vždy sa hodí, ak v kabelke okrem iného schovávate cukríky pre svieži dych, vlhčené kozmetické obrúsky, pekné pero a zápisník, kam si môžete zapisovať poznámky so stretnutia.

Prečítajte si: Dojčenie a zamestnanie – ako ich zosúladiť?

Ako prebieha pracovný pohovor?

Pri vstupe do miestnosti buďte svieža a usmiata! Snažte sa vytvoriť od prvých okamihov srdečnú atmosféru. Prednosť dostávajú sympatickí, otvorení, dobre oblečení ľudia,  ktorí sa cítia dobre.

Ďalším dôležitým momentom je podanie ruky. Nepodávajte ruku ako prvá. Ruku podáva riaditeľ, resp. ten, kto vás prijíma, vy podanie ruky prijímate.

Váš stisk musí byť pevný, utvrdzuje dotyčného o tom, že ste sebavedomá žena. Veľmi nepríjemný je tzv. „mdlý stisk“, akým podáva ruky veľa žien v mylnej domnienke, že takto dávajú najavo, aké sú krehké, jemné a citlivé stvorenia.

Skôr, ako sa posadíte, počkajte, kým vás k tomu nevyzvú. Ale pozor, pozícia v sede prezrádza o vašej osobnosti mnoho informácií. Držte hlavu a hruď vzpriamene.

Okrem toho, že budete pôsobiť sebavedomejšie, táto pozícia vám dovolí lepšie dýchať a vy budete uvoľnenejšia a pokojnejšia.

Konverzáciu začína váš partner. Vy udržiavajte očný kontakt, aby ste ukázali vašu nenútenú pozornosť.

Odpovedajte stručne a výstižne, ale nikdy nie strohým „áno“ alebo „nie“. Snažte sa pôsobiť optimisticky, nasaďte jemný, prirodzený úsmev, trochu gestikulujte.

Dávajte však pozor, aby ste mimiku a gestá nepreháňali, tie majú slúžiť iba na zdôraznenie kľúčových slov. Partnerovi nikdy neskáčte do reči, počkajte, kým dostanete priestor.

Na prijímací pohovor sa pripravte vopred. Zistite si o firme, v ktorej sa uchádzate o miesto, čo najväčšie množstvo informácií – od známych, z tlače, na internete.

Naučte sa naspamäť povedať niekoľko slov o sebe. Obmedzte to asi na dve minúty, vychádzajte pritom zo životopisu. Pripravte sa na otázky, ktoré vám budú klásť.

Predstavte si, že ste šéfom tejto firmy vy a prijímate pracovníka. Na čo by ste sa spýtali? Napíšte si všetko, čo vás napadne na papier.

Odpovedajte si. Skontrolujte sa v zrkadle, príp. požiadajte vášho manžela alebo kamarátku, aby vám kládli otázky a upozornili vás na chyby. Riaditelia, resp. personálni pracovníci dávajú často nečakané otázky. Niekedy nie je dôležitá ani tak samotná odpoveď, ale rýchlosť a pohotová reakcia.

Mimoriadne sa oceňuje zmysel pre humor, poukazuje to na sebavedomú osobu. Humor a sebavedomé vystupovanie sú pri prijímacom pohovore silné zbrane, vzbudzujú dojem, že má dotyčný dôvod byť sebavedomý.

Pri rozhodovaní medzi dvoma-troma kandidátmi zaváži entuziazmus. Firmy hľadajú zanietených ľudí.

Prečítajte si: Dojčenie v škole alebo v práci – nie je problém

Otázky, pri ktorých kandidáti na pohovore najčastejšie zlyhávajú

Dôvod odchodu z predchádzajúceho zamestnania   

Nech je akýkoľvek, neodporúča sa očierňovať vašu bývalú firmu ani bývalého zamestnávateľa. Ak budete negatívne hodnotiť vášho bývalého šéfa, potencionálny šéf nadobudne dojem, že o niekoľko rokov budete podobne hovoriť o ňom.

Prečo vás zaujíma práve toto miesto

Príp. ako si predstavujete budúcu stratégiu podniku, marketingový plán atď. (závisí od toho, o akú pozíciu sa uchádzate).

Na túto otázku sa dobre pripravte, spýta sa ju takmer každý. Na odpoveď potrebujete dobré informácie o podniku.

Prečo chcete u nás pracovať?

Uveďte o podniku niečo pozitívne. Používajte slovo „chcem“, nie „prajem si“  alebo „chcela by som“. Napr. „Chcem sa zúčastniť na tomto projekte.“

Prečo by sme mali prijať práve vás? Čo nám môžete ponúknuť, čo iní nemajú?

Povedzte o vašich doterajších skúsenostiach v predchádzajúcich zamestnaniach, ktoré dokazujú, že viete riešiť také problémy, s ktorými by  sa mohol stretnúť i váš potencionálny zamestnávateľ.

Tu je priestor i na to, aby ste váš pobyt na materskej dovolenke využili s istou dávkou humoru a zveličenia vo svoj prospech. Boli ste tri roky na materskej, oddýchli ste si od klasických pracovných problémov, máte hlavu plnú nápadov a obrovskú chuť niečo dokázať.

Aké sú vaše ciele do budúcnosti?

Nikdy nepovedzte: Mojím cieľom je získať toto pracovné miesto."  Zamerajte sa na vaše dlhodobé ciele, spojte ich s pozíciou, o ktorú sa uchádzate.
Prečítajte si: Dg.: WORKHOLIK. Keď práca vyhráva nad rodinou...

Vaše kladné vlastnosti, vaše negatívne vlastnosti

Uveďte aspoň tri pozitíva, pri ktorých máte pocit, že sa k danému pracovnému miestu hodia. Nepovedzte, že negatívne vlastnosti nemáte, ale neodporúčame uviesť vlastnosti ako lenivosť, nezodpovednosť.

Ak uvediete nejakú negatívnu vlastnosť, vyvážte ju kladnou (napr. „Som troška neporiadna, ale som kreatívny človek, a tí sa vraj sa vyznačujú istou neporiadnosťou.“)

Vaše dieťa, deti

Je to diskriminačná otázka, ale v súčasnosti sa jej asi nevyhnete, hlavne, keď ste po materskej dovolenke.  Najlepší argument je, ak je pravdivý, že máte rodičov alebo svokru na dôchodku a o dieťa sa v prípade choroby postarajú oni.

Aj odporúčame využiť ich pomoc v prípade choroby dieťaťa, aspoň v prvých mesiacoch po nástupe do práce.

Samozrejme, iba vtedy, ak choroba nebude vážna a mama pre dieťa nenahraditeľná.  Keď už budete mať vytvorenú vo firme pozíciu, vaše občasné vypadnutie na „OČR“ nebude také do očí bijúce ako v tých prvých mesiacoch

Aj vy majte pripravenú nejakú otázku o firme (pracovné podmienky, zámery a pod.), aby bolo vidieť, že o firme uvažujete ako o jednej z možných alternatív.

Nebojte sa v závere spýtať i na výšku platu, hlavne ak ste postúpili do užšieho kola. Dáte najavo, že máte svoju cenu, že to nie je vaša posledná šanca.

Pri rozlúčke s pracovníkom sa snažte vyvolať dobrý dojem, aby si vás zapamätal. Poďakujte mu za stretnutie, pevne mu stisnite ruku a pozerajte sa mu do očí. A opäť - usmievajte sa!

Čo ak ste absolvovali viacero konkurzov bez úspechu?

Hlavne nevešať hlavu. Neznamená to, že nemáte schopnosti a vedomosti. Čím viac konkurzov absolvujete, tým je väčšia šanca, že uspejete.

A nielen štatisticky – úmerne zvyšujúcemu sa počtu. Budete mať cenné skúsenosti, budete vedieť, ako odpovedať na otázky, zareagovať v rôznych situáciách.

Nič vás neprekvapí. Jediné, voči čomu sa musíte brániť, je to, aby bolo na vás vidieť, že máte za sebou 25 neúspešných konkurzov. Ak to dokážete, máte skutočne veľkú šancu byť tentoraz úspešná.

Prečítajte si: Workholizmus: Keď je práca všetkým