Módna poradkyňa Jana Horná: Šatník si budujte na desať rokov. Ako na to?
foto: istockphoto.com
Nie vždy je všetko len o oblečení. Je to aj o vyžarovaní ženy, životnom období, ktoré prežíva i o vlastnom sebapoznaní.
Slobodná či vydatá, mladšia či žena v strednom veku, mama batoľaťa či tínedžerov, z rôznych kútov krajiny, rôznych zamestnaní. Každá sa chceme páčiť a vyzerať pekne a štýlovo.
Móda je vášňou asi každej z nás, sú však ženy, pre ktoré štýl neznamená len obliekanie sa do práce a na voľný čas, ale majú cit pre detail. Šatami si dotvárajú svoju osobnosť a fashion sférou sa zaoberajú už na profesionálnej úrovni. Takou je aj krásna a štýlová Jana Horná, módna poradkyňa a blogerka, ktorá žije už vyše 10 rokov v blízkosti jedného z najznámejších miest módy, v Miláne.
O tom, ako sa z módy stalo centrum jej záujmu, o ženách a móde všeobecne, ale i o tipoch a trikoch v obliekaní, sme túto sympatickú influencerku vyspovedali exkluzívne pre naše čitateľky.
„Prostredie, v ktorom žijeme, na nás vplýva viac, ako si myslíme,“ začína svoje rozprávanie príjemná módna poradkyňa, ktorá, podľa jej slov, nie je výnimkou, keďže jedenásť rokov na severe Talianska sa na nej istým spôsobom muselo podpísať, čo vníma v pozitívnom slova zmysle.
INÝ KRAJ, iný mrav
„Talianske ženy, mám na mysli ženy po tridsiatke, sú vkusne a elegantne oblečené. V porovnaní s Francúzkami alebo aj so slovenskými ženami ich vnímam ako menej odvážne, nehazardujú s farbami, vzormi a logami. Talianka, hlavne z Milána, vie, čo je kvalitné oblečenie, v čom sa cíti elegantná a sofistikovaná, vie, kde si to má kúpiť, koľko je za to ochotná zaplatiť a ktorá krajčírka vie upraviť jej oblečenie na mieru, aby bola ako zo škatuľky,“ konštatuje blogerka.
Talianka vie povedať „nie“ predavačke, ktorá sa jej všemožne snaží predať novú kolekciu, veď napokon sú to práve talianske ženy, ktoré udávajú trendy do sveta.
Talianka vie povedať „nie“ predavačke, ktorá sa jej všemožne snaží predať novú kolekciu, veď napokon sú to práve talianske ženy, ktoré udávajú trendy do sveta.
„Módny trh v Taliansku má nekonečné možnosti, ženy tu majú na dosah oblečenie a doplnky od prvej línie až po outletový produkt, zatiaľ čo na Slovensku sme odkázané na import, ak teda neberiem do úvahy našich naozaj kreatívnych dizajnérov,“ dodáva Jana, ktorá práve tu vidí hlavný rozdiel, nevynechajúc, že aj ceny na Slovensku sú oveľa vyššie, náš trh nie je schopný ponúknuť takú širokú škálu produktov a akcií, na aké sú Talianky zvyknuté. Čo však podľa nej máme spoločné je, že sa všetky chceme cítiť dobre v tom, čo nosíme, chceme sa páčiť a oblečením sa teda všetky neverbálne vyjadrujeme.
Prečítajte si tiež:
Prišiel čas na DanŠaRi
PRAVIDLÁ VLASTNÉHO ŠTÝLU
Problémom dnešnej konzumnej doby, a to aj v módnom priemysle je, že reklama na nás srší z každej strany, niekedy je preto ťažké nepodľahnúť trendom a udržať si zdravý odstup – v našom prípade – napr. aj od známych mám na sociálnych sieťach a uvedomiť si, že daný priestor je virtuálno-marketingová realita, že neznamená automaticky mať každú vec nimi prezentovanú, ale držať sa „vlastného štýlu”.
Mať ho, podľa Janinho názoru znamená dištancovať sa, nenechávať výber len na vlastné emócie, odosobniť sa a uvedomiť si, že to, čo si kúpila kamarátka alebo čo je práve vo výpredaji, nemusí byť vhodné aj pre mňa. „Každá sme jedinečná. Či výzorom, typom postavy, nárokmi, životným štýlom, naším poslaním. Berme do úvahy, že influencerky sú platené z reklamy a okrem produktu ako takého nám predávajú hlavne sen,“ upozorňuje pred týmto novodobým trendom.
Ako príklad uvádza známu taliansku influencerku a súčasnú módnu ikonu Chiaru Ferragni, ktorá je na fotke na sociálnej sieti v krásnom svetri, samozrejme, určenom na predaj, je šťastná v kruhu svojej rodiny počas dovolenky na horách pri krbe a všetko vyzerá byť priam idylické. „Teda tu sa nepredáva len sveter, ale všetky emócie zachytené na danej fotke. A ako to môže skončiť? Kúpim si sveter, ktorý vlastne ani nepotrebujem, ani mi nejako extra nesedí a chatu sme i tak nateraz odložili, lebo nie je sneh,“ vysvetľuje tieto reklamné ťahy na zákazníkov Jana.
A tu prichádza podľa jej slov vlastný štýl, ktorý pomáha mojej kúpe: „Vyberie mi strih, čo mi pristane, farbu, ktorá mi rozžiari pleť, materiály, ktoré vydržia aj desiatky praní a k novému kúsku si nepotrebujem dokúpiť ďalších päť vecí, ale nová vec sa mi jednoducho skombinuje s tým, čo už doma mám. Influencerka ma pobaví, dá mi inšpiráciu, ale neovplyvní ma kúpiť si niečo, čo mi je vlastne na nič,“ dodáva s úsmevom.
INVESTÍCIA DO SEBA
Móda je aj o tom, čo nás ovplyvňuje a pri nákupoch je niekedy ťažké vybrať si zo širokej ponuky v obchodoch, navyše, ak pri organizácii šatníka aj po výpredajových nákupoch mnohé z nás dokážu pred preplnenými skriňami každé ráno skonštatovať, že nemáme čo na seba.
Preto Jana radí nekupovať desať lacných vecí, ale radšej sa raz čas „odmeniť“ a kúpiť si jednu kvalitnú vec, ktorá vydrží roky. Tiež poukazuje napr. aj na imidž poradcu, ktorý zváži životný štýl a individuálne potreby, pomôcť si však dokážeme aj pomocou niekoľkých pravidiel.
„Šatník sa väčšinou buduje na ďalších päť až desať rokov, takže ak je žena sama v obchode, je potrebné si položiť nevyhnutné otázky: budem tento kúsok môcť nosiť aj o desať rokov? Mám aspoň päť vecí, s ktorými to môžem skombinovať? Nie je to len moje emocionálne nakupovanie?“
Preto Jana radí nekupovať desať lacných vecí, ale radšej sa raz čas „odmeniť“ a kúpiť si jednu kvalitnú vec, ktorá vydrží roky. Tiež poukazuje napr. aj na imidž poradcu, ktorý zváži životný štýl a individuálne potreby, pomôcť si však dokážeme aj pomocou niekoľkých pravidiel.
„Šatník sa väčšinou buduje na ďalších päť až desať rokov, takže ak je žena sama v obchode, je potrebné si položiť nevyhnutné otázky: budem tento kúsok môcť nosiť aj o desať rokov? Mám aspoň päť vecí, s ktorými to môžem skombinovať? Nie je to len moje emocionálne nakupovanie?“
Pravidlá pri budovaní šatníka
Samozrejme, ako dodáva, sme ženy, sme nevypočítateľné, emocionálne, meníme názory, čo nás na druhej strane robí výnimočnými. Aby sme ale neľutovali zbytočne vyhodené peniaze, Jana ponúka niekoľko racionálnych typov:
- investujte najviac podľa pomeru cena – počet nosení (neoplatí sa nám totiž vyhodiť polovicu výplaty za extravagantné šaty na ples, ktoré si oblečiem iba raz či dvakrát, trikrát už nie, lebo už boli „na fotkách“;
- na druhej strane, ak viem, že si každý deň obliekam domáce oblečenie, spodnú bielizeň, nočnú košeľu, tak investujem do toho (sveter na doma, oblečenie na voľný čas alebo do práce by malo byť kvalitné a to hlavne preto, že ho nosíme často a vplýva na naše emócie najdlhšie);
- pamätajme si, nie sme takí bohatí, aby sme si mohli dovoliť kupovať lacné veci;
- ďalší aspekt na zváženie sú materiály, stavte na kašmír, vlnu, kožu, bavlnu, ľan či hodváb, ak sa nedá ináč, tak potom viskózu, rayon, elastán a na poslednom mieste, ale tu už nejde o investíciu, je polyester, džersej, PVC;
- nepísaným pravidlom je minúť viac na oblečenie, ktoré nás viac zahaľuje a je navonok vidno, ako kabáty, plášte, dlhé kardigány;
- špeciálnou kategóriou sú doplnky, kde môžem dať priestor mojej individualite – investujte do slnečných okuliarov, klobúkov a šatiek, tie sa vždy oplatia.
Prečítajte si tiež:
Diana Hô Chí: Nestraťme svoju ženskosť
SKRÝVANIE materských partií
Mnoho žien rieši v súvislosti s materstvom aj zmenu postavy či kilá navyše, aj na toto významné obdobie v živote ženy sa Jana pozerá ako na niečo výnimočné, čo netreba brať v negatívnom slova zmysle. Kamuflovať sa dá takmer všetko.
V prvom rade majme ale rady naše „problémové“ partie, lebo bez nich by sme možno nemali doma naše ratolesti a keď ich už máme rady a sme s nimi stotožnené, tak im môžeme aj opticky pomôcť,“ hovorí blogerka, ktorá by v takých prípadoch odporúčala dlhé široké nohavice s vysokým pásom, či už ako domáce oblečenie, alebo, vo formálnejšej verzii, aj do spoločnosti.
V prvom rade majme ale rady naše „problémové“ partie, lebo bez nich by sme možno nemali doma naše ratolesti a keď ich už máme rady a sme s nimi stotožnené, tak im môžeme aj opticky pomôcť,“ hovorí blogerka, ktorá by v takých prípadoch odporúčala dlhé široké nohavice s vysokým pásom, či už ako domáce oblečenie, alebo, vo formálnejšej verzii, aj do spoločnosti.
„Ak nájdete takéto nohavice z bavlny, ľanu či vlny, kúpte si ich rovno vo viacerých farbách. Ak máme teda voľnú spodnú časť oblečenia, vrchná by mala byť priliehavejšia – a vice vesa. Neodporúčala by som trojštvrťové rukávy, lebo tým opticky ukazujeme práve na partiu bruška, vsaďme na rukáv buď dlhý alebo krátky. Taktiež by som vynechala aj veľké, horizontálne vzory, nadpisy a logá. Vhodné sú jednofarebné dlhé kardigány a goliere v tvare V,“ odporúča základné typy a triky čerstvým mamám Jana.
SERIÁLOVÉ IKONY
U väčšiny žien, čo sa ich štýlu týka, je akýmsi obdobím zlomu už spomínané materstvo. Byť mamou však neznamená zanedbávať sa, ale môžeme sa starať o seba aj vtedy, ak náš čas vypĺňa starostlivosť o dieťatko a domáce práce. Ako byť teda prirodzenou mamou so štýlom? Ako byť so sebou spokojná, aby sa to prenieslo aj do pohodlia a spokojnosti rodiny a nenalamovať svoje sebavedomie porovnávaním sa s inými?
Na tieto otázky má Jana jasné odpovede.
„Byť prirodzenou znamená vyzdvihnúť to, čo je nám vlastné,“ zdôrazňuje módna poradkyňa a ako príklad uvádza Jungove archetypy, ktoré nám pomôžu pochopiť, kto vlastne sme, aký štýl nám v danom životnom období sedí. „Carl Jung vytvoril štyri základné kategórie žien (i mužov, ale to je už iná téma), na základe ich životných situácií, zážitkov, úloh, ktoré si môžeme ilustrovať aj na známych postavách zo seriálu Sex and the City,“ vysvetľuje Jana prirodzené a podvedomé stotožňovanie sa žien pri pozeraní viacerých filmov či seriálov tohto typu.
„Byť prirodzenou znamená vyzdvihnúť to, čo je nám vlastné,“ zdôrazňuje módna poradkyňa a ako príklad uvádza Jungove archetypy, ktoré nám pomôžu pochopiť, kto vlastne sme, aký štýl nám v danom životnom období sedí. „Carl Jung vytvoril štyri základné kategórie žien (i mužov, ale to je už iná téma), na základe ich životných situácií, zážitkov, úloh, ktoré si môžeme ilustrovať aj na známych postavách zo seriálu Sex and the City,“ vysvetľuje Jana prirodzené a podvedomé stotožňovanie sa žien pri pozeraní viacerých filmov či seriálov tohto typu.
- archetyp dievčatka: Carry Bradshow, ktorá uprednostňuje pastelové, veselé, hravé farby, mašle a volániky, glitre, perly a tzv. fast fashion (rýchla produkcia obchodných reťazcov);
- archetyp zvodkyne: Samatha Jones, ktorá aj nevedomky zvádza, je zmyselná svojím vyjadrovaním i oblečením, u nej vládnu zvieracie vzory, masívne doplnky a šperky, koža či satén, siaha po známych extravagantných značkách;
- archetyp vládkyne: Miranda Hobbes; uprednostňuje firemnú, tzv. korporátnu módu, kostýmy, nohavice a konzervatívny až pánsky štýl obliekania, zo značiek siaha po biznis modeloch;
- archetyp matky: Charlotte York, ktorá stavia na neutralitu, prírodné, voľné materiály, neexperimentuje s trendami a má cit pre praktickosť, čo sa prejavuje aj do voľby konzervatívnejších značiek.
„Všetky štyri archetypy máme my, ženy, v sebe, avšak dva z nich sú stále dominantnejšie a dva menej. Ak zistíme, ktoré to sú, máme už polovicu práce nášho komfortu vo vlastnom štýle za sebou. Sústredíme sa na to, čo je nám prirodzené a hlavne, zostaneme lojálne samy k sebe,“ prezrádza Jana psychologický aspekt našej témy.
Prečítajte si tiež:
Psychologička odkazuje ženám: Noste svoje telá s HRDOSŤOU
Ženy, ľúbme sa
Dokážeme byť najlepšími radkyňami, ale aj najväčšími kritičkami. Tu však Jana odporúča všetkým nám, aby sme nezabúdali na to, že sme také, aké sme, čo práve v tomto momente úplne stačí a je to úžasné.
„Sme dosť dobré, dosť pekné, dosť inteligentné. Móda a trendy majú slúžiť nám, nie naopak. Virtuálna realita z nás žien robí rivalky, uvedomme si to a začnime podporovať samy seba a navzájom, ženy okolo nás,“ znie odkaz štýlovej blogerky, ktorú je možné nájsť na známej sociálnej sieti pod jej profilom jay_ttc.