Ako zvládnuť prácu a rodinu a nezblázniť sa
Pamätáte si tie časy, keď ste ešte ako bezdetná po práci zašli s kamarátkami a kávu či do obchodov? Ak ste sa stali mamou, čas pred a po práci si musíte dobre zmanažovať. Chce to správny systém.
Ráno v dopravnej špičke do škôlky, potom do práce, kde je potrebné fungovať na 100 % (ako inak), potom zas utekať do škôlky, medzitým ešte nákup, následne teplá večera, pohrať sa s dieťaťom, okúpať ho, uložiť. Upratať. Aspoň chvíľu stráviť večer s manželom. Spať. A ráno odznova.
Mnohé mamy sa po niekoľkých rokoch rodičovskej dovolenky, kde život predsa len plynie inak, môžu obávať, či po nástupe do práce zvládnu tempo, ktoré sa od nich očakáva. No, ľahké to nebude. Ale ani nezvládnuteľné.
STRAŠIACI návratu z materskej do práce
Ako si stanoviť hranice?
Kto ste a kde sú vaše hranice? Je dôležité zamyslieť sa aj nad tým. Platí to nielen pre váš partnerský a rodičovský život, ale najmä aj v postoji samej k sebe. Otvorená, autentická komunikácia, ktorá spočíva v analyzovaní, čo v živote (ne)- chcete, ako a kde sa uplatniť, čo chcete či nechcete robiť, čo ste ochotná tolerovať – to všetko je dôležité aj pre vaše duševné zdravie. Pretože robiť v zamestnaní, v ktorom sa necítite dobre, alebo vykonávať prácu, ktorá vám nevyhovuje, nie je v poriadku. Ovplyvní to nielen váš sebaobraz, sebasmerovanie, ale aj váš vzťah k sebe samej, vašim blízkym i kolegom na pracovisku. Zmení vás to. Naučte sa preto rozlišovať, čo je pre vás emocionálne vyčerpávajúce a stresujúce.
S tým súvisí aj ďalšia vec – naučte sa povedať NIE. Je isté, že je to ťažké, veď aj doma sa sústavne rozdávate. V zamestnaní to však môže byť ľahko zneužiteľné. Naučte sa rozlišovať medzi prosiociálnosťou a využívaním.
Stress release
Dobre to viete, stres nám škodí. Zvyšuje krvný tlak, tep, môže spôsobiť búšenie v hrudi, točenie hlavy a veľa iných negatív. Ak máte aj vy, nadnesene povedané, „krátku zápalnú šnúru“, alebo horšie zvládate stres, mali by ste popracovať na stratégiách, ktoré vám pomôžu lepšie ho zvládať. Najhoršie je, že ak sme v strese, odnesú si to v prvom rade naši najbližší – deti, partner. V práci to budú vaši kolegovia.
KARIÉRA: Nový začiatok = nová práca
Ako to zmeniť?
- Ak ste typ, ktorý rád prokrastinuje – teda odkladá veci na neskôr, začnite tým. Stanovte si na deň konkrétny cieľ a dodržte ho. Postupne pridávajte. Časom zistíte, že vám v dome zmizla nevyžehlená kopa bielizne a v chladničke ste už tiež konečne upratali.
- Identifikujte čas, kedy sa vo vašej rodine najviac kumuluje stres. Je to ráno, keď sa všetci ponáhľate? Alebo večer, keď ste už všetci priveľmi unavení? Naučte sa prinášať pokoj. Neeskalovať situáciu, ale naopak, mierniť rozdúchaný oheň by mala byť výsada nás, mamín. Mimochodom, v zamestnaní je to devíza na nezaplatenie.
- Naučte sa oddychovať. Robte si prestávky. Dieťa popoludní spí? Žiadne upratovanie, varenie, ľahnite si s ním. Necíťte vinu, ak si potrebujete oddýchnuť. Aj 5 minút sa ráta. Pomôcť by vám mohli aj relaxačné techniky, hlboké dýchanie, meditácia, joga. Všetko, čo vám pomôže uvoľniť sa a nabrať sily, sa počíta.
- Veľmi účinné je aj športovanie, počúvanie hudby či prechádzky v prírode. Jednoducho, všetko, čo vám pomáha cítiť sa lepšie.
Wellbeing
Už ste počuli toto slovo?
Mohli by sme ho preložiť ako pohoda, správne naladenie sa, pozitívny postoj, dobrá kvalita života. Wellbeing by sme mohli nazvať ako stav harmónie, ktorý chceme dosiahnuť. V zamestnaní by mohol znamenať nadšenie zo svojej práce, snahu nadväzovať vzťahy, cítiť sa užitočná, prijatá a potrebná.
Štúdie dokázali, že ľudia s vyšším wellbeingom sú zdravší, produktívnejší, odolnejší voči stresu a lepšie čelia výzvam. Tiež sa ľahšie vysporiadajú s výzvami a krízami, ochotnejšie pomáhajú, lepšie reagujú na zmeny. Samé pozitíva, čo poviete?
Nájdite si čas iba pre seba. Či už je to cvičenie, čítanie, pestovanie kvetov. Strážte si svoj čas, je vzácny. Nemíňajte ho zbytočne na mobile alebo s ľuďmi, ktorí za to nestoja. Všetko to zúročíte aj v práci. Pretože práca to nie sú len povinnosti. Sú to aj vízie, sny, ktoré by ste si mali plniť. A tiež ľudia okolo vás a vzťahy s nimi. Aj v práci by ste mali totiž žiť, nie iba pracovať.
TIP ODBORNÍKA
Alexandra Fekete, Communication Expert ING Hubs Slovakia
„Som rada, že môžem nadviazať práve na wellbeing. Návrat späť do práce po materskej/rodičovskej „dovolenke“ je bezpochyby náročný. Veľmi rýchlo sa vám môže stať, že ste v jednom kole. Práve vtedy je dôležité počúvať sa, vnímať samu seba. Je toto už cez moju čiaru? Vládzem ešte vôbec? Bolí ma chrbát, hlava, telo? Čo si to vyžaduje – lekára? Cvičenie? Prechádzku? Gauč? Porozprávať sa? Následne, aké kroky pre to musím spraviť. Treba, aby niekto postrážil dieťa po škôlke? Potrebujem, aby mi niekto prišiel upratať, aby som mala pre seba viac času? Pomalšie tempo v práci? Kto ma môže zastúpiť – otec, stará mama, suseda, babysitterka? Má zamestnávateľ pochopenie?
Mnoho otázok, viem. Ale keď si ich zodpoviete, nájdete cestu pre seba, k sebe. Nezabudnite, ak Vy nebudete v poriadku, nebude nič v poriadku. Ani práca, ani dieťa, ani vzťah... Vrelo odporúčam limitovanú sériu podcastu „Nevyhorený – Wellbeing v práci“. Zároveň vám prajem zamestnávateľa, ktorý počúva a vníma vás ako ľudskú bytosť, a nielen cez čísla. Ak však takého práve nemáte, je možno načase sa porozhliadnuť po inom.“