Ako zladiť prácu a rodinu? Flexibilná pracovná doba môže byť kľúčom k vyváženému životu

Marianna Stanková | 17. september 2024
Ako zladiť prácu a rodinu? Flexibilná pracovná doba môže byť kľúčom k vyváženému životu

Najväčšie prekážky sú tam, kde jednoducho flexibilita nie je možná z hľadiska výkonu práce. Ďalšou prekážkou môže byť nastavenie na strane manažmentu (lídrov), ak stále pretrváva názor, že zamestnanec doma pracuje menej alebo je menej sústredený.

Ako môže flexibilita znížiť stres, zvýšiť spokojnosť zamestnancov a pomôcť mamám po návrate z materskej dovolenky nám vysvetlili Sandra Balážiková, Head of HR, a Mirka Oravcová, Assistant of CEO z ING Hubs Slovakia. 

Ako môže flexibilná pracovná doba pomôcť mamám lepšie zladiť prácu a starostlivosť o deti?

Mirka: Myslím si, že flexibilná pracovná doba výrazne prispieva k lepšiemu zladeniu práce a rodiny. Dovolím si tvrdiť, že je základným princípom, ako zvládnuť tieto dve role a nezblázniť sa. Každý, kto má dieťa, vie potvrdiť, že s deťmi sa veľa vecí rieši adhoc. Týždenný plán môže ovplyvniť nespočetne veľa premenných, ako napríklad zabudnutá kniha do školy, kto prinesie deti na mimoškolské aktivity, zlé počasie, potreba vymyslieť iný program, a tiež choroby, ktoré vedia situáciu riadne skomplikovať. Flexibilita mi umožňuje vyriešiť väčšinu týchto úloh bez stresu z nesplnených pracovných povinností. Síce odídem skôr z práce, ale prihlásim sa z domu neskôr a dokončím, čo potrebujem. To je jeden z príkladov, ako viem fungovať.

Čo všetko obnáša flexibilná pracovná doba?

Mirka: Je tu možnosť prispôsobiť si začiatok a koniec pracovnej doby. Povinný časový úsek je od 9:00 do 15:00, zvyšok si môžete prispôsobiť podľa potrieb. Samozrejme, aj tu sa môžete so svojím nadriadeným dohodnúť na úprave pracovného času, ak si to vyžaduje vaša aktuálna situácia. Manažéri sa snažia vyjsť v ústrety, ak sú tímové úlohy pokryté. Ďalej je tu možnosť home office, teda práca z domu. Záleží od pozície, ktorú vykonávate, a od dohody v tíme, ale v priemere sa pohybujeme okolo 80 % za mesiac. V neposlednom rade máme možnosť skráteného alebo polovičného úväzku, čo ocenia najmä mamičky vracajúce sa späť do práce. Tento skrátený úväzok im umožňuje plynule sa zabehnúť a zastabilizovať a zároveň si nastaviť fungovanie s malým dieťaťom.

Aké typy flexibilných pracovných úprav (napr. home office, skrátená pracovná doba, flexibilný začiatok a koniec pracovnej doby) sú najefektívnejšie pre zvýšenie produktivity a spokojnosti zamestnancov?

Sandra: Nevieme potvrdiť, či sú tieto pracovné úpravy najefektívnejšie pre všetky typy organizácií. Napríklad práca v maloobchode sa nedá vykonávať z home office a začiatok aj koniec pracovnej doby sú definované otváracími hodinami. Avšak aj zamestnávateľ v maloobchode chce mať spokojných zamestnancov, preto príde s takými pracovnými úpravami a balíčkom benefitov, ktoré odzrkadľujú jeho podnikateľské možnosti. Podľa najnovších prieskumov home office už nie je vnímaný ako benefit, ale ako súčasť očakávaní uchádzačov o pracovnú pozíciu. V dobe digitálnych zariadení a najmä v post-covidovej dobe sa tieto očakávania zmenili. Spomínaná skrátená pracovná doba a flexibilný začiatok a koniec pracovnej doby sú stále vnímané ako benefity pre zamestnanca. Najmä skrátená pracovná doba, ktorá je lokálne veľmi vzácna. V každom odvetví platí zlaté pravidlo: spokojní zamestnanci sú produktívni zamestnanci.

Ako zladiť prácu a rodinu? Flexibilná pracovná doba môže byť kľúčom k vyváženému životu

Ktoré opatrenia najviac pomáhajú mamičkám vracajúcim sa po materskej dovolenke?

Sandra: Na úvod by som chcela objasniť, že z dôvodu zjednodušenia textu a berúc do úvahy väčšinu, budem v odpovediach používať výraz „mamičky“. Všetko, čo uvádzam, však rovnako platí aj pre oteckov na materskej či rodičovskej dovolenke. Osobne sa teším stúpajúcemu trendu účasti opačného pohlavia na materskej či rodičovskej.

Pri opätovnej asimilácii späť do pracovného procesu je najdôležitejšia podpora už počas materskej/rodičovskej dovolenky. Vysoko odporúčame lídrom ostať v kontakte s mamičkami počas tejto doby. Ako organizácia ich pozývame na rôzne firemné akcie (často aj s deťmi) alebo eventy dedikované len pre mamičky s deťmi, kde sa môžu stretnúť so svojimi kolegami a lídrami. Spomeniem napríklad Deň detí, Letnú a zimnú párty, Halloween či Mikuláša. Pri formálnom nástupe späť v prvom rade prispôsobujeme pracovnú dobu potrebám mamičky. Vo veľa prípadoch si na rozbeh volia polovičný či skrátený úväzok. Ďalej upravujeme platové podmienky podľa aktuálnej platovej triedy. Inými slovami, dorovnávame platy do najnovšej výšky platovej úpravy. Plat, ktorý mamička mala v čase, keď odchádzala na materskú, býva spravidla nižší. Menej formálny, ale tiež rovnako dôležitý typ podpory je "buddy" - sprievodca. Ten, ako pri všetkých externých nástupoch, pomáha mamičkám s integráciou, čo sa týka pracovných nástrojov, kolegov, procesov a pod. Úplne najdôležitejšie je však porozumenie a trpezlivosť zo strany zamestnávateľa.

Ako môžu firmy zabezpečiť, aby flexibilné pracovné politiky neohrozovali tímovú spoluprácu a komunikáciu?

Sandra: Toto je veľmi príjemná kapitola flexibilnej pracovnej politiky. Na komunikáciu v tíme sa využívajú rôzne komunikačné prostriedky: pravidelné tímové meetingy, retrospektívy a iné rituály, ktoré majú za úlohu zabezpečiť, aby kolegovia nestratili tímového ducha. Napríklad naša spoločnosť podporuje tvorbu rôznych zamestnaneckých skupín a komunít, kde sa kolegovia združujú a angažujú podľa svojich vlastných preferencií a záujmov. Okrem toho sme posilnili rozpočet tzv. teambuildingov, čím umožňujeme tímom stretnúť sa viackrát do roka mimo pracovného prostredia.

Aké merateľné benefity môžu firmy očakávať od zavedenia flexibilných pracovných politík?

Sandra: Znížená fluktuácia, zvýšená lojalita, zvýšená spokojnosť, angažovanosť a produktivita zamestnanca. Zároveň by som však spomenula, že tieto benefity sa nedosiahnu len zavedením flexibilnej pracovnej politiky. Tento želaný stav priamo ovplyvňuje viacero faktorov: lídri, ktorí majú správne nastavenie a podporu pre flexibilitu, otvorená komunikácia so zamestnancami, firemná spoločenská zodpovednosť a firemná kultúra ako taká.

Aké sú najväčšie výzvy, ktorým čelia mamičky pri práci na diaľku a ako ich môžu prekonať?

Mirka: Mňa osobne sa práca na diaľku netýka, nakoľko som každý týždeň pár dní v office. Ale viem si predstaviť, že izolácia od tímu a ľudí, s ktorými spolupracujete, môže vytvárať nepríjemnosti typu: náročnejšia komunikácia, formálne pracovné vzťahy, nepochopenie sa navzájom, informačné šumy a podobne. Tu by som určite odporučila, ak je tá možnosť, raz za čas prísť pozrieť kolegov do officu. Spraviť si napríklad neformálne raňajky, čo aj väčšina tímov robí a má to fixne dané v kalendári raz do mesiaca. Ďalej zúčastňovať sa teambuildingov a eventov, ktoré firma organizuje, rôznych športových aktivít, dobrovoľníctva, členstva v záujmových komunitách (Women of ING, CSR komunita) a spoznať sa bližšie s kolegami. Vie to veľmi pomôcť k dobrým vzťahom na pracovisku. Koniec koncov od toho tieto udalosti sú. 

Ako môže flexibilná pracovná doba prispieť k zníženiu stresu a zvýšeniu spokojnosti zamestnancov?

Sandra: Wellbeing je potreba, ktorá prišla ako reakcia na uponáhľanú dobu plnú stresu. Práve možnosť upraviť a prispôsobiť si pracovnú dobu osobnej situácii má pozitívny vplyv na zníženie pracovného zaťaženia, a tým pádom aj na zníženie stresu a zvýšenie spokojnosti. Opäť pripomeniem, spokojný zamestnanec je hlavným cieľom každej pracovnej spoločnosti.

Ako zladiť prácu a rodinu? Flexibilná pracovná doba môže byť kľúčom k vyváženému životu

Aké kroky by mali firmy podniknúť, aby ich flexibilné pracovné politiky boli spravodlivé pre všetkých zamestnancov?

Sandra: Základným krokom každej zmeny, či už platovej alebo pracovnej politiky (flexibilita), je transparentnosť a obojstranná otvorená komunikácia. V prípade implementácie flexibilnej pracovnej politiky sa veľmi ťažko aplikuje "one size fits all" – jednotné riešenie pre všetkých. Prvým krokom by malo byť zistenie záujmu o flexibilitu zo strany zamestnancov a zároveň zistenie možností flexibility v rámci biznisu. Následne sa hľadá zhoda medzi týmito dvoma premennými. Ak sa zhoda nájde (napríklad zamestnanci musia byť dva dni do mesiaca na pracovisku), určí sa vhodná komunikácia tejto zmeny a po implementácii nasleduje kontrola dodržiavania. Kolegovia u nás v ING Hubs Slovakia fungujú na základe "social contract" – spoločenskej dohody v rámci tímu, kde sa spoločne dohodnú, ktoré dni a ako často budú v office. Tento spôsob je spravodlivý a platí pre všetkých.

Aké sú najväčšie prekážky, s ktorými sa firmy stretávajú pri implementácii flexibilných pracovných politík?

Sandra: Najväčšie prekážky sú tam, kde jednoducho flexibilita nie je možná z hľadiska výkonu práce. Ďalšou prekážkou môže byť nastavenie na strane manažmentu (lídrov), ak stále pretrváva názor, že zamestnanec doma pracuje menej alebo je menej sústredený. Ešte mi napadá, že problém by mohol nastať pri nástupe nového zamestnanca, ak by ihneď pracoval z domu. U nás to funguje tak, že prvé tri mesiace odporúčame prácu z officu práve kvôli jednoduchšej integrácii kolegu do tímu a takisto aj zaučeniu na pracovnú pozíciu.

Ako najlepšie komunikovať potrebu flexibilnej pracovnej doby so zamestnávateľmi?

Sandra: Zamestnávatelia sa najviac obávajú zníženej produktivity, preto odporúčam podporiť komunikáciu pre flexibilitu dátami. Počas doby COVID-19 sa nazbieralo značné množstvo dát, ktoré jasne hovoria v prospech zamestnanca. K dispozícii sú aj rôzne zamestnanecké prieskumy, na ktoré sa dá odvolať. Na druhej strane, zamestnávatelia musia čoraz viac prihliadať na skladbu svojich zamestnancov. Napríklad v ING Hubs Slovakia pracuje 60 % žien, ktoré sú vo veku, keď zvažujú zakladanie rodín, alebo už rodinu založili a vracajú sa späť z materskej/rodičovskej dovolenky. V tomto prípade flexibilita jednoznačne hrá v ich prospech, ak ich nechceme stratiť, čo nechceme.  Ako zamestnávateľ sme viackrát dopytovali našich kolegov, čo považujú za najväčší benefit v rámci rôznych prieskumov. Ukázalo sa, že práve flexibilita je niečo, čo si najviac cenia.

Čo by ste odkázali firmám, ktoré sa ešte stále zdráhajú zaviesť flexibilitu v práci?

Sandra: Odvahu, nakoľko flexibilita vám určite prinesie želané výsledky. V globálnom, digitálnom svete, kde vzdialenosť nehrá rolu, je flexibilita nevyhnutná.

Sandra Balážiková,
Head of HR, ING Hubs Slovakia

Mám viac ako pätnásť ročné medzinárodné skúsenosti v oblasti Ľudských zdrojov. Počas svojej pracovnej kariéry som sa venovala náboru talentov, leadershipu, manažmentu angažovanosti zamestnancov, riadeniu vzdelávacích programov a projektov. Osobne sa angažujem v ženských témach ako rodová rovnosť, podpora jednorodičov, či podpora žien v ich kariérnom rozvoji. 

Mirka Oravcová,

Assistant of CEO, ING Hubs Slovakia

Po návrate zo zahraničia, kde som žila a pracovala 11 rokov v retaile, som nastúpila na pozíciu recepčnej v ING Hubs Slovakia. Postupne som prešla pozíciou vo facility manažmente a teraz pracujem ako asistentka CEO. Je to rôznorodá práca, ktorá mi každý deň prináša niečo nové, a to je práve to, čo má na tom baví najviac. Vo voľnom čase sa venujem rodine, ale taktiež veľmi rada športujem a čítam knihy . 

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: