Cholesterol – dobrý a zlý

Cholesterol – dobrý a zlý
7.4.2017 v kategórii Infošky, autor Redakcia, foto: istockphoto.com

Odporúčania vedcov k príjmu tukov v strave sa neustále spresňujú a nové štúdie prinášajú zistenia, ktoré by sme mali brať vážne.

Vyhýbajte sa "zlým tukom"

Potraviny bohaté na „zlé“ tuky sú totiž stále veľmi obľúbené, aj napriek tomu, že sa podpisujú pod čoraz väčší počet civilizačných ochorení.

U tehuliek dvojnásobne platí, že by mali byť obozretné v tom, čo majú na tanieri. Strava mamičiek totiž výrazne ovplyvňuje zdravý vývin ich dieťatka

Všeobecné odporúčania v tomto smere sú – zdravšie potraviny sú tie, ktoré majú znížený obsah nasýtených (živočíšnych) mastných kyselín a zvýšený obsah nenasýtených (rastlinných) mastných kyselín a tiež polynenasýtených mastných kyselín, ktoré sú najmä v rybách.

Čo jesť, aby sme skonzumovali čo najmenej „zlých“ tukov a mali pod kontrolou hladinu cholesterolu v krvi

Cholesterol je v každej bunke tela, je dôležitý pre tvorbu kyselín, vitamínov ap. Poznáme dva typy – LDL („zlý“) – v nadmerných hodnotách sa ukladá v cievnych stenách a poškodzuje ich a HDL („dobrý“) – transportuje nadbytočný cholesterol z tkanív do pečene a podieľa sa na procesoch v nej.

 

Prečítajte si: Predstavujeme najzdravšie jedlo na svete!

Koľko cholesterolu by malo byť v krvi dospelého človeka

Celkovo – do 5,0 mmol/l

„zlý“ cholesterol – max. do 3,0 mmol/l

„dobrý“ cholesterol– min. 1 mmol/l

Ako ste na tom vy, zistíte ľahko, ak podstúpite odber krvi, o ktorý môžete požiadať pri internom vyšetrení, ktoré sa v tehotenstve odporúča. Cholesterol sa môže v gravidite vplyvom hormónov zvyšovať, úprava liekmi však v tehotenstve nie je vhodná.

Ak máte „zlého“ cholesterolu viac, ako je treba, obmedzte potraviny so živočíšnymi tukmi, uprednostnite biele mäso a ryby, celozrnné potraviny, strukoviny, veľa ovocia, zeleniny a menej soľte. Výsledok sa určite dostaví.

Prečítajte si: Inšpirácie pre vás: desiata pre školákov? Žiadny problém!