Potom, neskôr, o chvíľu: Ako deti vnímajú čas a ako ich naučiť určovať čas
Aj vy pri komunikácii s deťmi používate tieto slová a čudujete sa, prečo im nerozumejú? Tu a teraz – presne týmto sa líšia deti od nás dospelých. Dokážu si totiž naplno vychutnať prítomnosť a vôbec ich nezaujíma, čo bude o pár hodín alebo zajtra. Podstatné je to, čo v danom momente vidia, cítia a počujú.
Detské chápanie sveta je veľmi konkrétne, zatiaľ čo predstava času je abstraktná. Schopnosť vnímať čas a pojmy s ním spojené sa vyvíjajú postupne s rozvojom myslenia až do neskoršieho školského veku.
Vnímanie času od narodenia do 12 mesiacov
Keď je váš drobček hladný alebo ho niečo bolí, začne plakať. Vy ho utešíte, prípadne nakŕmite. Tieto situácie sa opakujú dookola a nadväzujú na seba. Dojča takto získava prvú skúsenosť s časom. Jedna udalosť predchádza druhej a opakujú sa. Opakovanie a pravidelnosť poskytujú malému dieťaťu do troch rokov istotu. Keďže je svet pre dieťatko ešte príliš zložitý, predstavuje preňho denná rutina možnosť predvídať, čo sa bude diať.
Vnímanie času od 12 do 15 mesiacov
Od jedného roka do pätnástich mesiacov sa dieťa púšťa do experimentov. Každý rodič to pozná – dieťa chytí hračku, pustí ju na zem, tá spadne, vy ju zdvihnete a ono ju opäť pustí… a tak dookola. Dieťa si potrebuje svoju skúsenosť mnohokrát zopakovať ako vedec v laboratóriu. Zbiera tak prvé poznatky o príčine a následku, ktoré mu neskôr pomôžu vytvoriť si predstavu o čase.
Je čas ísť... 8 spôsobov, ako to oznámiť dieťaťu
Vnímanie času od 15 do 24 mesiacov
Dieťa si stále uvedomuje iba prítomnosť. Slová ako „o chvíľu“ alebo „potom“ sú preň nepochopiteľné pojmy. Niektoré okolnosti si už ale dokážu dať do súvislosti a odhadnúť, čo bude nasledovať. V tomto veku ich ľahko rozruší aj malé zmena plánu či nebodaj okamžitá zmena činnosti. Ich schopnosť predvídať je totiž obmedzená. Mnohým výbuchom sa dá predísť tým, že na ne deti dopredu upozorníte.
Vnímanie času od 2 do 2 a pol roka
Prítomnosť pre dieťa už neznamená len teraz v tomto momente, ale tiež túto hodinu a tento deň. Dokáže si predstaviť, že dnes, to znamená medzi raňajkami a večerou, pôjde k babičke. Možno vydrží len niekoľko sekúnd, keď mu sľúbite, že „o chvíľu“ pôjdete na ihrisko. Jeho predstava času ja viazaná na denné činnosti. Už si vie predstaviť, že tato príde z roboty „po večeri“. V tomto veku sa v detskej reči objavujú slová vzťahujúce sa k budúcnosti. Zatiaľ ešte nevyužívajú slová popisujúce minulosť, ale učia sa používať minulé tvary slovies – bol, robil…
Vnímanie času od 2 a pol do 3 rokov
Slovník sa intenzívne rozširuje, pribúdajú nové slová súvisiace s časom. Objavuje sa aj pojem „pred“, ktorý zahŕňa všetko, čo sa odohralo v minulosti. Dieťa má predstavu o časovej osi - „Teraz sa naobedujem a potom pôjdem spať“.
Vnímanie času od 3 do 3 a pol roka
V detskej reči sa objavuje slovo „včera“, ale v jeho používaní sa deti často dopúšťajú chýb a zamieňajú ho so slovom zajtra - „včera pôjdeme na ihrisko“. V tomto veku môžu byť medzi deťmi a ich chápaním času rozdiely. Dokážu chápať postupnosť („Do škôlky sme prišli prví.“), počet („Zúbky si čistíme dvakrát denne.“), rytmus („Každý víkend chodíme s rodičmi na prechádzku.“) a trvanie („Čakanie na Ježiška je dlhé.“)
Vnímanie času od 4 do 5 rokov
Pochopenie základných priestorových a matematických súvislostí predchádza chápaniu času. Štvorročné dieťa už vníma a dokáže pomenovať, že je väčšie ako spolužiaci v škôlke, ešte ale nepoužíva „starší“. Dieťa sa dobre orientuje v tom, čo bolo, je a bude a tiež to vie vyjadriť slovne. Používa – poobede, týždeň, utorok. Aj keď nemusia byť tieto slová použité vždy v správnom kontexte. Na otázku o koľkej ráno vstáva alebo o koľkej chodí preňho mamička do škôlky pravdepodobne ešte nevie odpovedať.
Vnímanie času od 5 do 6 rokov
Termíny spojené s časom dokáže používať správne. Nezamieňa minulosť s budúcnosťou a pozná dni v týždni. Dokonca vie, aký je deň a aj to, aký bude nasledovať. Taktiež vie, ako je staré a aj to, o koľkej chodí večer spať. Dianie si dokáže spojiť s hodinami (keď je veľká aj malá ručička hore, bude sa obedovať), ale ešte nevie povedať koľko je hodín.
Vnímanie času od 6 do 7 rokov
Dieťa sa zaujíma o to, ako za sebou udalosti nasledujú. Predvída príchod narodenín a sviatkov, prestavuje si, že keď skončí leto, pôjde do školy. Chápe postupnosti generácií – najprv bola na svete babka, potom maminka a potom ono. Ešte stále nepozná hodiny.
Vnímanie času od 7 rokov a viac
Medzi siedmym a desiatym rokom získava dieťa schopnosť orientovať sa podľa hodín a vyzná sa v kalendári. Dokonca využíva matematické znalosti pri práci s časovou veličinou. Odhad času a udalostí, ktoré sa v minulosti odohrali (udalosť pred týždňom, mesiacom…) sa cibrí až do staršieho školného veku.
Čas podľa detí
Ide o základnú fyzikálnu veličinu, ktorá vyjadruje interval medzi dvoma udalosťami alebo dobu trvania deja. Čas je trojdimenzionálny a vytvára ho minulosť, prítomnosť a budúcnosť. My dospeláci používame hodinky a kalendáre, aby sme si dokázali lepšie a efektívnejšie zorganizovať život. Deti však majú iba jednu dimenziu – nekonečnú a celistvú. Žijú v prítomnosti a pojmy ako včera a zajtra majú pre ne minimálnu dôležitosť. Dieťa nevie časové dimenzie oddeliť. Ak mu poviete, že bude mať narodeniny, začne ich prežívať hneď teraz a nepotrebuje na ne vyčkávať. Jednoducho povedané – zajtrajšok existuje pre dieťa už v tomto momente.
Kedy je čas ísť spať a kedy vstávať?
Ako dieťa naučiť určovať čas?
Naučiť svoju ratolesť určiť čas je neľahká úloha. Ukázať na ručičky hodiniek a povedať mu koľko je hodín totiž nebude stačiť. Určovanie času sa totiž odvíja aj od toho, aké máme dni v týždni, ročné obdobia, či aká časť dňa práve je. Dieťa tak musí poznať okrem samotných hodín aj všetky dni v týždni a mesiace v roku.
Dejová postupnosť
Výborným pomocníkom sú kartičky, na ktorých je zobrazené, čo je „najprv“ (jablko) a „potom“ (jablkový koláč). Pred dieťa položíme dva obrázky v správnom poradí a popíšeme, čo sa udialo najprv a čo potom. Poradie obrázkov zmeníme a dieťa vyzveme, aby ich dalo do správneho poradia. Takto si dokáže uvedomiť dejovú postupnosť.
KEDY bude ZAJTRA? – Ako deťom vysvetliť vnímanie ČASU?
Týždne, mesiace
Dieťa sa napríklad prostredníctvom rôznych farebných kalendárov naučí, že dni v týždni za sebou nasledujú. Objavuje tiež dĺžku trvania mesiacov.
Hodinky
Začnite s ručičkovými hodinkami. Treba začať až vtedy, keď dieťa pozná čísla. Začnite s učením celej hodiny. Vysvetlite význam veľkej a malej ručičky. Spojte dané časy s činnosťami, ktoré v tom momente vykonávate – o 6,00 vstávate (pozrite na hodinky), o 7,00 odchádzame do škôlky, o 8,00 ideme do postele… Keď toto dieťa zvládne, pokračujte s údajmi štvrť, pol, trištvrte.