Nordic walking: AKO pomáha deťom?

Ing. Jana Guráňová | 3. december 2020
Nordic walking

Vedeli ste, že v zahraničí sa nordic walking používa aj ako terapia v psychiatrických liečebniach?

Nordic walking, nenáročná aktivita, ktorá spája príjemné s užitočným. Pohyb a pobyt v krásnej prírode a zároveň čas strávený s rodinou. Nemajte obavy, nadchne aj vaše deti.

Zdravotné benefity nordic walkingu

Základný rozdiel medzi bežnou a severskou chôdzou spočíva v používaní špeciálnych chodeckých palíc, ktoré pri chôdzi zabezpečujú tvarovanie hornej časti tela, a to najmä: zapájaním ramien a brucha. Okrem toho severská chôdza napomáha správnemu držaniu tela. Práve vďaka tomu môže byť tento druh športu ideálnym pre ľudí so sedavým zamestnaním, ale aj žiakov, ktorí sedia dlhé hodiny v školách či pri počítačoch a mobiloch. 

V zahraničí sa nordic walking používa aj ako terapia v psychiatrických liečebniach. Pri chôdzi v danej tepovej frekvencii sa nám vylučujú hormóny šťastia, sme vonku v prírode a v skupine, môžeme sa rozprávať. Toto všetko pozitívne pôsobí i na psychiku.

Nordic walking aj pre deti

Pri predstave severskej chôdze sa nám pravdepodobne vynorí obrázok partie veselých dôchodkýň v šuštiakových bundách. Ale opak je pravdou. Táto športová aktivita môže byť zaujímavá aj pre deti. 

Koordinácia pravej aj ľavej strany tela a mnohé cvičenia s paličkami  podporujú prepájanie  pravej i ľavej mozgovej hemisféry,  čo efektívne pomáha deťom pri odstraňovaní porúch učenia i pri iných postihnutiach.

Ak som nordic walkingu nikdy nevenovala, je vhodné na začiatok vyhľadať inštruktora? 

Určite áno. Mnoho ľudí si nordic walking zamieňa s trekingom, čiže obyčajnou chôdzou s trekovými palicami. Pri nordic walkingu máme presne zadefinovaný aktívny – zdravý postoj. Je dôležité si uvedomiť, ako majú byť pri chôdzi nastavené chodidlá, kolená, panva, brucho, ramená aj hlava. Práca rúk ide z ramena, nie z lakťa, kráčame s paličkami viac za telom ako pred telom. Vpredu paličky stláčame, za telom vypúšťame a mnoho iného. Táto technika je dôležitá, aby sme z chôdze získali zdravotné benefity. 

Koľko tréningov potrebuje začiatočník, aby sa naučil správnu techniku nordic walking? 

Základná technika nordic walking sa učí približne šesť lekcií. Jej zautomatizovanie nastáva po troch či štyroch mesiacoch. Kvalitným sa nordic walker stáva po roku a pol až po dvoch.

Od akého veku môžeme do NW zapojiť aj deti? 

Od 4 – 5 rokov.

Aké výhody z pohľadu zdravia má pre deti?  

Koordinácia pravej aj ľavej strany tela a mnohé cvičenia s paličkami podporujú prepájanie pravej i ľavej mozgovej hemisféry, čo efektívne pomáha deťom pri odstraňovaní porúch učenia a pri iných postihnutiach (ADD, ADHD, epilepsia, Downov syndróm, P.A.N.D.A.S., detská mozgová obrna atď.) Pri chôdzi zapájajú deti 90 % svalov tela, čo vedie k zdravému držaniu tela, správnej koordinácii a práci dolných aj horných končatín. Okrem toho nielen chôdza, ale aj pobyt na čerstvom vzduchu blahodarne pôsobí na kardiovaskulárny systém a podporu imunity. Priaznivý účinok nordic walkingu sa ukázal aj pri liečbe sezónnych alergií, diabetu a metabolického syndrómu.

nordic walking

Potrebujem pre dieťa špeciálne vybavenie (palice, obuv, doplnky...)? 

Stačia paličky, nemusia byť ani detské. Viacdielne paličky pri malých deťoch nastavíme na najkratšie. Športovú obuv a oblečenie má doma každý.

Aké trasy mám zvoliť pre chôdzu s deťmi, v závislosti od veku a dĺžky? 

Ideálne, nielen pre deti, sú trasy rovinaté s miernym prevýšením. Do prudkého kopca techniku nevieme dodržať.

Na čo si pri nordic walking s deťmi dať pozor? 

Vždy používame gumené násadky na hroty, tzv. papučky, aby sa detičky nezranili. Najmä pri cvičeniach s paličkami, ktorých je veľké množstvo. S paličkami sa nielen kráča, ale aj cvičí, či hrajú rôzne hry. Deti nevydržia dlho kráčať, preto prechádzky dopĺňame cvičeniami a hrami, ktoré vás naučí náš inštruktor/ka. 

Ako vybrať vhodné palice?

Palice sú neodmysliteľnou súčasťou nordic walkingu, preto by sme nemali používať klasické trekové, ale zaobstarať si špeciálne chodecké s patentovaným systémom úchopu. Pri výbere vhodných palíc je dôležité dbať na ich dĺžku, tak, aby sme pri chôdzi mali predlaktia v pravom uhle (max. 1 – 2 cm menej) k paži.

Palice nordic walking:

  • majú nastaviteľnú výšku (teleskopické palice sú vhodné pre začiatočníkov, tí pokročilejší ich môžu vymeniť za stabilné)
  • majú špeciálne držadlo – „rukavičku“
  • majú vymeniteľné nástavce pre rôzny typ terénu
  • sú prispôsobené pre pravú a ľavú ruku
Pri severskej chôdzi sa zapája až 90 % svalov tela.

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: