Metódy, ktoré pomôžu deťom zbaviť sa strachu a upokojiť myseľ

Michaela Klamová | 3. október 2021
Midfullnes

Tieto jednoduché cvičenia by mohli pomáhať deťom lepšie zvládať stres, bojovať s úzkosťou, strachom a negatívnymi myšlienkami.

Mindfulness na nás vyskakuje zo všetkých strán, a preto sa nie je čomu čudovať, že sa mu venuje čoraz viac štúdií a odborníkov. Štúdie sú zatiaľ iba menšie a niektoré ich výsledky nie sú úplne jednoznačné, no pár benefitov už bolo potvrdených.

Mindfulness - sústreď sa na prítomný okamih

Mindfulness by sme mohli preložiť ako všímavosť alebo aktívne vnímanie a sústredenie pozornosti na prítomný okamih. Naša myseľ veľmi rada putuje a hľadá si atraktívnejšiu zábavu a udržať si pozornosť vyžaduje cvik. Odmenou za to je zníženie stresu, zlepšenie psychickej pohody a duševného zdravia.

Štúdia (ext. zdroj štúdia), ktorej sa zúčastnili deti predškolského veku, preukázala zlepšenie v oblasti učenia, čítania a aj väčšiu slovnú zásobu detí. V ďalšej zasa po 3 mesiacoch zaznamenali značné zlepšenie duševnej pohody oproti deťom, ktoré cvičenia na vnímavosť nepraktizovali. Odborníci naznačujú, že cvičenia by mohli pomáhať deťom lepšie zvládať stres, bojovať s úzkosťou, strachom a negatívnymi myšlienkami.

Je pochopiteľné, že nemôžete od malého dieťaťa očakávať, že sa bude 45 minút sústrediť len na svoj dych (ruku na srdce, ani my by sme to bez tréningu nezvládli). Našťastie, sú metódy a hry, vhodné aj pre deti:

1. Dýchanie s hračkou

Vyberte mäkkú hračku (môže byť aj trošku ťažšia) ideálne obľúbeného spoločníka vášho dieťaťa. Dieťa si ľahne na chrbát a hračku položí na bruško. Motivujte ho pozorovať hračku a dotýkať sa jej. Nechajte ho sledovať, ako sa pri dýchaní hračka hýbe hore-dolu. Môžete mu povedať, že pomalým dýchaním hračku postupne ukolíše a uspí. Táto aktivita je ideálna pred spaním. 

2. Robot

Vezmite si ovládač a dieťa bude robot, ležiaci na zemi. Pomocou ovládača budete postupne zapínať rôzne časti jeho tela – nohy, ruky a nakoniec tvár. Pýtajte sa dieťaťa, či cíti „elektrinu“ aj vo vypnutých častiach. Keď sa časom zlepší, môžete prejsť na detailnejšie časti tela, ako nos, oči či palec alebo ovládačom napnúť a následne vypnúť časť tela – tzv. reštart.

3. Zmyslová postupka

Táto hra je ideálna na prechádzku, no môžete si ňou skrátiť chvíľu v čakárni u lekára. Všímajte si svoje okolie a snažte sa nájsť napríklad päť rovnakých tvarov, štyri rôzne zvuky, tri rôzne povrchy, dve vône atď.

Zdroj: www.campbellcollaboration.orgmedicalxpress.com/news

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: