Ako pracovať s dieťaťom, ktoré má odklad do školy? Neučte ho čítať
Takmer každé štvrté dieťa na Slovensku má odloženú školskú dochádzku. Nie je to žiadny nedostatok. Skôr príležitosť pre dieťa, aby si (neskôr) školu obľúbilo.
„Rodičom vždy hovorím, že kto nastúpi do vlaku školskej dochádzky, musí byť na to pripravený, cesta späť nie je. Majú len jednu možnosť rozhodnúť sa, kedy dieťa do toho vlaku nastúpi, a preto je dobre zvážiť nástup do školy a zaškolenie dieťaťa spolu s odborníkmi, ako sú učitelia, pediater, logopéd, psychológ,“ zdôrazňuje detská psychologička Mária Tóthová-Šimčáková.
O tom, či dieťa je alebo nie je zrelé na nástup do prvého ročníka, rozhodne príslušné zariadenie výchovného poradenstva a prevencie, kde dieťa podstúpi testy školskej zrelosti. Ak vám bol odporúčaný odklad a v septembri dieťa do školy nenastúpi, nesnažte sa ho "vyučovať" skôr a sami doma. Nekalkulujte s tým, že pôjde do školy starší ako jeho spolužiaci a bude vynikať. Vôbec to tak nemusí byť.
ODKLAD školskej dochádzky: Ako rozvíjať dieťa, ktorému je odporúčaný odklad
Dieťaťu bol odporúčaný odklad, ale aj tak do školy nastúpi?
Áno, je to možné. O dieťati rozhoduje rodič. Ak nesúhlasí s odporúčaným odkladom a je presvedčený o tom, že je to pre dieťa správne, môže dať dieťa do školy od septembra. Môže sa to ukázať ako dobrý krok, ale aj nemusí. A prax ukazuje, že väčšinou nie je.
„Mňa veľmi mrzí, že som sa v praxi stretla, že takéto dieťa to malo v škole ťažké hneď od začiatku a museli sme ho po pár mesiacoch vrátiť do materskej školy . No často sa problémy s učením a neochotou sa učiť vynoria až po 2 – 3 rokoch a rodič je prekvapený, prečo sa to deje a neuvedomí si, že je to práve z dôvodu skorého zaškolenia. Dajme dieťaťu tú najlepšiu šancu, aby si obľúbilo školu. Bude to vtedy, keď bude na školu dobre pripravené,“ uzatvára psychologička Mária Tóthová-Šimčáková.
Čo by malo vedieť dieťa, ktoré je zrelé na školu?
Ako pracovať s dieťaťom, ktoré má odklad do školy?
- Sústreďte dieťa na vykonanú prácu a nedovoľte mu, aby sa zaoberalo vedľajšími činnosťami.
- Zvykajte ho na to, aby dohralo začatú hru, dokončilo rozobratú aktivitu.
- Veďte ho k návyku, aby vykonávalo drobné úlohy doma a plnilo si povinnosti, ktoré mu dáte.
- Vyžadujte od neho jasnú a správnu odpoveď. Pracujte na čistej artikulácii a reči.
- Veďte dieťa, aby pokojne a pozorne počúvalo rozprávky, hrajte sa slovné hry.
- Dieťa potrebuje pracovať s ceruzkou, správne ju držať a pripraviť ruku na písanie.
- Neučte ho čítať, no poznať všetky veľké písmená v abecede, či čísla, má a môže. Rovnako ich vedieť aj napísať / naučte sa aj vy ich správne písanie.
- Snažte sa, aby reagovalo hneď na vhodne zadaný príkaz, dôsledne sledujte jeho splnenie.
- Vyžadujte, aby si po hre upratalo hračky, po obede odložilo príbor a riad.
- Naučte ho pozdraviť sa, poprosiť, poďakovať, slušne sa správať k starším ľuďom.
- Učte ho, aby si okolo seba všímalo svet, prírodu, zvieratá, veci a vnímalo zmeny.
- Veďte ho k návyku, aby chodilo v pravidelnom čase spávať, aby pravidelne vstávalo, stravovalo sa, zachovávalo hygienu, aby si vždy umývalo ruky pred jedlom a po návšteve WC.
Sústreďte sa na podporu jeho samostatnosti, sociálnych zručností či artikulačných problémov, ak boli práve tie dôvodom na odklad. Využite ten čas na to, aby dieťa nastúpilo o rok do školy pripravené zvládnuť výzvy, ktoré so sebou nástup do prvého ročníka prináša.