Uprataná izbička: takto naučíte dieťa upratovať!

Mgr. Marika Koscelníková | 7. september 2017
Uprataná izbička: takto naučíte dieťa upratovať!

Detská izba je detským kráľovstvom. Je miestom hier, ale býva aj miestom odpočinku. Preto pri jej zariaďovaní treba myslieť na to, aby hračky, knihy a iné radosti detského sveta mali svoje miesto, kam ich môžeme odložiť, aby nenarúšali pokojný oddych detí.

Chaos v detskej izbe. Do akej miery ho deťom tolerujete?

Porozhadzované po celej izbe sú síce dieťaťu vždy „po ruke“, ale nie je to bezpečné, ani estetické. Ako dieťa naučiť, aby si izbičku upratalo? Aj vy zvádzate so svojou ratolesťou každodenný boj o poriadok v detskej izbe?  

Učte dieťa upratovať už v ranom veku

„Uprac si izbičku!“ Koľkokrát ste použili tento stručný povel a dieťa na neho nereagovalo? Otázkou je, či ste ho naučili upratovať.

Mať rád poriadok nie je inštinktívna vec, ale naučená. Ak vaše dieťa vidí, ako sa k veciam správate vy, preberie od vás tento vzťah.

Či už patríte k rodičom, ktorí pri upratovaní puntičkársky bazírujú na drobnostiach, alebo nie ste pri udržiavaní poriadku doma až takí dôslední. Rodičia často podceňujú návyk upratovania – chcú po deťoch príliš skoro, aby si po sebe upratali, ale túto činnosť nemajú ešte naučenú a zautomatizovanú.

Prečítajte si: Deti a upratovanie? Áno, ale ako?

Upratujte spolu s dieťaťom

V predškolskom veku sa najviac osvedčí upratovať spolu s dieťaťom, a keď vidíme, že to zvláda samé, necháme ho prácu dokončiť. Dáme dieťaťu možnosť výberu.

Urobíš to sám, alebo chceš, aby sme to robili spolu? Chceš si najprv odložiť veci do skrine, alebo vyčistiť topánky? Pustíme sa do poriadkov hneď, alebo až po obede?

Spoločnú činnosť je dobré okomentovať – používame informácie o postupe, čo a ako urobíme, aby bola izbička uprataná. (Najprv pozbierame všetko z podlahy, aby sme na to nešliapli a nepokazili si hračky. Bábiky patria do police, kocky do škatule. Teraz poukladáme na posteľ plyšákov a farbičky uložíme do hrnčeka.)

Po dokončení upratovania dajme dieťaťu spätnú väzbu. Teraz sú všetky veci na svojom mieste. Je tu poriadok a čisto. Porozumenie zmyslu poriadku a upratovania urýchlime tým, že poukážeme na jeho pozitívne prirodzené dôsledky.

Deti sa postupne samé naučia vidieť, že poriadok vo veciach môže byť k niečomu dobrý. Je výhodou mať vo veciach poriadok.

Človek potom nemusí hľadať to, čo potrebuje kade tade, ale vie, kam si danú vec odložil. Keď je upratané, máme teraz chvíľku pre seba, môžeme sa hrať.

Výchova k zodpovednosti – alebo prečo sú domáce práce prospešné pre deti?

Môžeme deti naučiť prijímať poriadok a upratovanie ako bežnú súčasť života

Pozor na to, aby sme z upratovania neurobili nepríjemnú povinnosť vynucovanú krikom, vyhrážkami či trestaním. Neupraceš si izbičku, nepôjdeš von. Ak si upraceš hračky, dostaneš čokoládku... Efekt takéhoto vynucovania si poriadku nie je trvalý.

Práve naopak. Dieťa sa naučí, že za upratanie vždy niečo dostane, samovoľne sa teda do poriadkov nepustí nikdy. Pri zle odvedenom upratovaní pomôže viac ako kritika popis toho, čo je v poriadku, potom čo nie je v poriadku a pravdivá informácia o tom, prečo je potrebné niektoré veci dotiahnuť:

Bábiky sú na polici a väčšina kociek v škatuli. Tu pod stolom zostali ešte nejaké kocky a pastelky. Je treba ich upratať, pretože tam budeme vysávať...

Vyvarujte sa nálepkovaniu: ty si ale neporiadnik/neporiadnica. Keď sa o niekom povie, že je neporiadny, ostatní s tým počítajú a vlastne od neho iné správanie sa ani neočakávajú. To zbavuje dieťaťa motivácie, niečo s tým urobiť.

Prečítajte si: Pochvalou k sebavedomiu detí?

Upratovanie býva pre deti namáhavou a nudnou činnosťou

Dávať rôzne veci tam, kam patria, umývať riad či vytierať podlahu, vnímajú ako nekonečnú činnosť. Pre nás dospelých je to záležitosť na pár minút, sme zručnejší ale deti vnímajú čas inak.

Ak izbička nevyzerá tak, ako sme si to predstavovali, môže to byť len dôsledok nedostatočných zručností dieťaťa.

Pokiaľ ho za neporiadok budeme neustále len kritizovať a stane sa predmetom konfliktov či trestov, tým len u dieťaťa zvýšime nechuť púšťať sa do upratovania.

Odkedy zapojiť deti do domácich prác?

Odstráňte nepotrebné veci, aby bol poriadok

Medzi zbytočné veci, ktoré v detskej izbe nemajú čo robiť, patria rozbité, pokazené a nefungujúce hračky. Hračky, s ktorými sa dieťa nehrá, malé oblečenie, vysušené fixky, stavebnice s chýbajúcimi dielmi, poškodený nábytok.

Hromadenie nepotrebných hračiek a poškodených vecí v detskej izbe narúša tok energie. Poriadok, čistota a vyradenie nepotrebných vecí je aj hlavnou zásadou harmonického priestoru podľa Feng šuej.

My rodičia sme svojim príkladom najlepšou motiváciou pre dieťa. Ak uvidí, že si vo svojich veciach udržiavame poriadok, budeme pozitívnym príkladom. Pri vytváraní návyku upratovania nám rodičom pomôže to, čo zaberá pri deťoch vždy – trpezlivosť.

(Spracované podľa knihy : Respektovat a být respektován )

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: