Plastový nožík alebo radšej ozajstný?
Asi viete, ktorú verziu by si vybrali deti, však?
V poslednej dobe sa veľa hovorilo o význame detskej hry, najmä tej, v ktorej sa zapája detská fantázia. Nové štúdie však tvrdia, že ak majú deti možnosť vybrať si medzi svetom fantázie a reality, vyberú si radšej realitu.
V klietke sa dieťa nenaučí lietať
Skutočné činnosti naučia dieťa viac ako simulované
Krájať hračkárskym nožíkom plastové ovocie alebo ozajstným nožom skutočné? Hrať sa na upratovanie alebo upratovať? Hrať sa na pekára alebo upiecť sušienky? Keď sa výskumníci pýtali stovky detí vo veku od 3 do 6 rokov na rôzne verzie aktivít, až 65 % z nich preferovalo reálne činnosti pred predstieraním.
Detské izby sú plné bezpečnejších hračkárskych imitácií skutočných predmetov, ale aj hračiek, ktoré si vyžadujú zapojenie fantázie.
Vedeli ste, že?
Hry a hračky v minulosti slúžili predovšetkým na učenie detí toho, čo bude ich úlohou v budúcnosti? Keďže za správne dievčatá boli považované predovšetkým matky a ženy v domácnosti, dievčatká dostávali riady, kuchynky a malé bábiky v kolíske, zatiaľ čo chlapci náradie, autíčka či koníka. Veľmi rýchlo však od hračiek prechádzali k skutočným predmetom v kuchyni či dielni.
Odporúčané práce podľa veku od Márie Montessoriovej
Nebojte sa zapojiť deti do chodu domácnosti
Dnes sa rodičia z obavy o bezpečnosť radšej uchyľujú k naplneniu detskej izby nadmerným množstvom hračiek, a svojich potomkov od zapájania sa do pomoci v domácnosti radšej odrádzajú. Potom sú však veľmi prekvapení, keď neskôr je podľa nich dieťa už dosť veľké na to, aby niečo upratalo, o to už nejaví záujem. A začína známy boj rodiča a dieťaťa o poriadok.
Zapájajte deti do každodenných činností a domácich prác už odmalička, bez ohľadu na to, či sú to chlapci alebo dievčatá. Podporujete v nich tak zodpovednosť a správne návyky. Navyše, deti berú tieto činnosti ako hru, pri ktorej trávia čas so svojou najmilovanejšou osobou na svete.