Chybné držanie tela

Chybné držanie tela
1.4.2019 v kategórii Kosti a svaly, autor MUDr. Monika Antošová, foto: istockphoto.com

Nesprávna životospráva, viac sedenia namiesto pohybu, obezita a nesprávne sedenie majú za následok okrem iných zmien u dieťaťa aj zmeny vo vývoji pohybového systému, ktoré sa prejavuje ako chybné držanie tela.

 Podľa posledných štatistík viac ako50% školákov už na prvom stupni základnej školy má chybné držanie tela. Horšie sú na tom dievčatá ako chlapci. Najčastejšie sa objavuje v štádiu rýchleho rastu dieťaťa.

Príčiny chybného držania tela

Tento problém sa začína objavovať a zvýrazňovať nástupom do školy.

Deti v predškolskom zariadení sú zvyknuté celý deň sa hýbať, hrať sa. Po nástupe do školy sa situácia prudko zmení, deti celé dopoludnie sedia a vzhľadom na vykonávanie domácich úloh sú častejšie v sedavej polohe aj doma. K chybnému držaniu tela prispieva rovnako neprávne nosenie tašiek. 

Následok chybného držania tela, okrem aktuálnych problémov u dieťaťa ako je bolesť hlavy, sa prenáša aj do dospelosti. Problémy v dospelosti sa prejavujú ako degeneratívne ochorenia chrbtice s bolestivými stavmi (,,seknutie v krížoch“).

Správne držanie tela je dôležité aj pre správny vývin hlasu.

Čo je potrebné urobiť pre správne držanie tela doma

Mnohí rodičia si myslia, že napomínanie stačí. Nestačí.

Zásady pre vývoj správneho držania tela doma:

  • Dieťa musí mať vhodné podmienky na prácu doma. Domáce úlohy nemá robiť v mäkkom hlbokom kresle, v sede na zemi alebo sa skláňať nad konferenčným stolíkom.
  • V sede sa má dotýkať obidvoma nohami dlážky celým chodidlom. Medzi stolom a stenou má byť voľný priestor. Má sa opierať o stôl bez dvíhania ramien. Operadlo má byť dostatočne vysoké, má byť oporou pre chrbát, nie pre panvu.
  • Zistiť a liečiť krátkozrakosť. Krátkozraké deti sa nakláňajú nad stôl, čo vedie k vývoju ,,guľatého“ chrbta.
  • Školská taška. Mala by sa nosiť na chrbte až do dospievanie. Nikdy nie zavesená na jednom ramene. Chrbtová časť tašky by mala byť vystužená, obsah v taške rovnomerne uložený.
  • Minimalizovať sedenie pri počítači, striedať polohy, zradiť pre dlhšom sedení pohyb.
  • Poloha pri spánku. Vankúš by nemal byť príliš vysoký, nie je vhodné spať ani bez vankúša. Nevhodný je príliš mäkký ale aj príliš tvrdý matrac.
  • Šport. Akákoľvek športová aktivita ja vhodná pre správne držanie tela. Vedie k spevneniu svalstva, ktoré je oporou pre kostru. Ak chybné držanie tela je už prítomné, potom odporúčaným športom je plávanie štýl znak, bicyklovanie, jazda na koni, tanec, korčuľovanie, bez na lyžiach, cvičenie na fitlopte. Nevhodným športom je tenis, zjazdové lyžovanie, squash.

Čo je potrebné urobiť pre správne držanie v škole

  • Vyšší žiaci majú sedieť v zadných laviciach, žiaci s poruchou zraku alebo sluchu v predných laviciach.
  • Ľavorukí žiaci majú sedieť pri okne vľavo, aby im svetlo dopadalo na pracovnú plochu.
  • Školský nábytok by mal prispôsobený proporciám žiakov. Premiestniť nábytok v triede výške žiakov, ale aj zosúladiť výšku lavice a stoličky s výškou žiaka v rámci triedy.
  • Počas vyučovania využívať prestávky na pohyb, vsunúť hodinu telesnej výchovy medzi ostatné predmety.

Ako má vyzerať správne držanie tela

Ak sa pozriete na dieťa v zrkadle z boku, má mať v jednej rovine ucho, rameno, bedrový kĺb a členok. Ak je hlava predsunutá, ramená sú ochabnuté, alebo sú postavené vyššie a dopredu, ak je výraznejšie prehnutie chrbtice  krížovej časti alebo vypuklá časť hrudnej chrbtice, odstavajúce lopatky, potom je to chybné držanie  tela.

Správne držanie tela znamená:

  • hlava vzpriamená, uši v rovine ramien
  • ramena sú voľne uložené do strán, voľne padnuté dole, v rovnakej výške
  • hrudník je napnutý, prsné bradavky v rovnakej výške, brucho je vtiahnuté
  • lopatky sú spustené dole, neodstavajú, sú v rovnakej výške
  • panva je ľahko podsadená, bedrové kĺby sú v rovnakej výške, mierne bedrové prehnutie chrbtice
  • dolné končatiny sú v bedrových kĺboch mierne vytočené von, špičky nôh sú mierne od seba,  ťažisko je uprostred chodidiel, to znamená dieťa sa nenakláňa dopredu ani dozadu

Jednoduchý test držania tela

1. Postavte dieťa do vzpriameného postoja s rukami predpaženými v pravom uhle.

2. Nechajte ho v tomto postoji stáť 30 sekúnd.

3. Ak má dieťa správna držanie tela, jeho postoj sa nezmení.

4. Ak počas 30 sekúnd dôjde k zmenám postoja, hlavu a hornú časť tela začne skláňať dozadu, plecia dopredu, vystrčí brucho, potom jeho držanie tela je chybné. 

Dôležité je aj predchádzať obezite. Chybné držanie tela sa môže vyskytnúť aj u astenických, chudých detí sa chabým svalstvom. K chybnému držaniu tela prispieva ja únava, nesprávne vedené pohyby, nevhodná podložka na spanie, nevyhovujúce osvetlenie pri práci, pri ktorom sa napríklad dieťa nakláňa na jednu stranu.

Liečba chybného držania tela

  • Rehabilitácia
  • Upinacia bandáž
  • Korzet 
Liečbu riadi ortopéd v spolupráci s fyzioterapeutom.