Na bábätko treba dvoch alebo ako PODPORIŤ PLODNOSŤ u mužov

Na bábätko treba dvoch alebo ako PODPORIŤ PLODNOSŤ u mužov
31.10.2019 v kategórii Snažilky, autor Petra Hladká, foto: istockphoto.com

Keď sa nedarí otehotnieť, je čas začať pátrať po príčine. Vyšetrenie spermiogramu muža býva jedným z prvých krokov, ktoré by mal partner podstúpiť. Bezbolestné vyšetrenie však často odhalí nepríjemnú pravdu.

Štatistiky hovoria, že problémy s počatím má každý šiesty pár. V zhruba polovici prípadov je problém na strane muža. Spermie majú zlý tvar, býva ich málo a sú málo pohyblivé. Nesprávny tvar spermií si muž veľmi nenapraví, no s malým počtom a pohyblivosťou svojich „plavcov“ si pomôcť vie.

Ako podporiť mužskú plodnosť 

1. Zbavte sa nadváhy

Každých 10 kg navyše znižuje plodnosť muža o 10 %. A potvrdili to aj vedci v Atlante, ktorí podrobili mužské spermie genetickému vyšetreniu vo vzťahu k ich telesnej hmotnosti. Výsledok? Kyselina deoxyribonukleová (DNA), ktorou sa prenáša genetický kód muža, je „potrhaná“ tým viac, čím je muž obéznejší. Navyše, už dlho je známy aj fakt, že spermie obéznych mužov sú lenivejšie – pohybujú sa pomalšie a nestihnú dôjsť tam, kam majú.

2. Spermie neprehrievajte 

Naozaj! Vysoká teplota im škodí a uberá na kvalite i kvantite. Vymeňte partnerovi tesné slipy a boxerky za trenírky. Ani tesné nohavice spermiám neprospievajú. Zahrievanie spermií je totiž veľkým problémom tejto doby. Okrem tesného oblečenia vzniká aj vtedy, ak muž pracuje na notebooku položenom na kolenách. Ani teplé kúpele vo vani spermie nepotešia. Dôvod je jednoduchý – optimálna teplota pre ich tvorbu je 34,5 °C. 

3. Svaly iba prirodzené!

Myslíte si, že svalnatí muži, ktorí sa denne potia v posilňovni, sú viac plodní? Nie sú! Ak užívajú steroidy na rast svalov, zabíja to ich spermie! Steroidy spôsobujú nižšiu produkciu testosterónu, ktorý pri snahe o bábätko určite potrebujete. Inými slovami, užívanie steroidov síce spôsobuje rast svalov, ale zároveň aj zmenšovanie semenníkov, v ktorých je málo spermií. Jedna dobrá správa na záver – ak muž prestane užívať steroidy, produkcia spermií by sa mala obnoviť po troch mesiacoch. 

mužská neplodnosť

4. Stop bujarým večierkom

Stať sa otcom neznamená splodiť dieťa. Otec má dať dieťaťu (a aj jeho matke) lásku a pocit bezpečia. Najlepšie je začať s tým ešte pred počatím. Obmedzte fajčenie, nezdravé jedlá a alkohol. Vedeli ste, že už mierny príjem alkoholu – päť nápojov týždenne – spôsobuje horšiu kvalitu spermií? 

Fajčenie je tiež zabijakom spermií – má negatívny vplyv na ich počet aj pohyblivosť. Spôsobuje dokonca aj deformáciu ich tvaru. Ak aj niektorá pripláva k vajíčku, nevie sa dostať dovnútra...

Alkohol pôsobí negatívne na funkciu pečene a znižuje aj úroveň estrogénu (áno, majú ho aj muži), ktorý ovplyvňuje zdravie a tvorbu spermií. 

5. Viac pohybu

Beh, rýchla chôdza, korčuľovanie – je jedno, ktorý šport si vyberiete, dôležitá je pravidelnosť a odhodlanie vytrvať. Po dni strávenom za monitorom počítača nemôžete pre svoje telo a spermie urobiť nič lepšie. Vezmite so sebou aj partnerku a zistíte, že ste si opäť o niečo bližší. Pozor – príliš veľa športu a preťažovanie organizmu tiež nie je v poriadku. Takže, všetko s mierou!

6. Výživové doplnky

Naozaj pomáhajú, no v ich užívaní treba byť dôsledný. Nečakajte zázrak na počkanie, kým zaberú, nejaký čas to potrvá. 

Kotvičník zemný je známy aj ako rastlinná viagra. Už užívanie šiestich gramov koreňa denne zlepší erekciu, zvýši libido a dokáže podporiť účinky testosterónu. Užívať ho treba aspoň dva, tri mesiace.

Vitamín B8 – vyskytuje sa v deviatich formách a najznámejší je myoinozitol. Vplýva na plodnosť oboch pohlaví. U  mužov má jeho pravidelná dlhodobá konzumácia za následok výrazný nárast celkového počtu spermií a zlepšenie ich pohyblivosti. 

Zinok – minerál, ktorý nájdeme v živočíšnych produktoch, ako sú mäso, ryby, vajíčka či morské plody, je jedným zo základných kameňov mužskej plodnosti. Jeho nízka hladina v tele je prepojená s nízkou hladinou testosterónu a slabou kvalitou spermií. Výskumy dokázali, že u mužov, ktorí mali v tele málo zinku a začali ho dopĺňať výživovými doplnkami, sa zvýšila hladina testosterónu aj počet spermií.

7. Eliminujte žiarenie

Je všade a nedá sa mu vyhnúť. Lekári dvíhajú varovný prst – všadeprítomné wifi a bluetooth ohrozuje aj naše reprodukčné zdravie. V práci ani doma sa mu nevyhnete, no môžete ho eliminovať. Ruku na srdce – nosíte mobil vo vrecku nohavíc? Nerobte to. A vypínajte si wifi pripojenie aspoň v noci.

Za všetko hovorí výskum, pri ktorom vedci umiestnili spermie zdravých mužov do bezprostrednej blízkosti počítača s wifi pripojením a po niekoľkých hodinách skontrolovali ich stav. Výsledky všetkých ohromili – po 4 hodinách sa prestalo 25 % spermií hýbať a 9 % preukázalo porušenie