Tip ako byť fit

Katka Novotová | 21. Aug 2015
Tip ako byť fit

Plavkám pristane štíhlosť a štíhlosti plavky. Súhlasíte?

Milé mamičky, keďže je tu leto a s ním aj veľká túžba vyzerať sexi do plaviek a cítiť sa fit, rozhodla som sa, že vás, ktorých sa to aspoň trochu týka, na základe vlastnej skúsenosti posmelím. Mám dve detičky a tridsiatku na krku a bez ohľadu na vek, či počet pôrodov sa stále chcem cítiť sexi, ako každá jedna z vás.

Neviem či je to len z môjho osobného pocitu, ale mám dojem, že z roka na rok to ide ťažšie a ťažšie udržiavať sa v dobrej forme a hlavne štíhla. Vždy som patrila do skupinky „štíhlych blondínok s dlhými nohami“. No ako prišli deti som už len márne spomínala na tie staré dobré časy, kedy som mohla zjesť čokoľvek a kedykoľvek. Je pravda, že pri mojej výške 177 cm váha, akú som doteraz mala, nebola až taká hrozná (aspoň podľa okolia), no ja som sa necítila veľmi uspokojivo. Po pôrode dcérky mi nejaké kilečká ostali, ale stále som sa zmestila do konfekčnej veľkosti 38. Horšie to už bolo pri synovi, s ktorým som pribrala 20 kíl. Keď som pol roka po pôrode videla, že mi odišlo iba 10 kg, tak som začala premýšľať, ako sa zbaviť tých ostatných. Samozrejme najideálnejšie riešenie by bolo, keby zmizli samé. Ale dostala som lepší nápad – diétu!

Diéty?

Ja – typ človeka, ktorý musí mať denne doping sladkostí, ktorý miluje vyprážané jedlá a nočné prepadovky chladničky. Tak som sa do toho pustila, skúsila som rôzne diéty (nebudem menovať, ale google vám ich všetky do radu pekne nájde), nehovoriac o tom, že som trpela hladom, bola som nervózna, podráždená, mala som chuť na sladké a ako bonus každej diéty krásny jo-jo efekt. Chvíľku mi trvalo, kým som to pochopila, čo je diéta a že je dobrá tak na dve veci. Z môjho pohľadu sú diéty neúčinné. Možno človek schudne, ale čo potom? Logicky, keď nabehnete na svoj životný štýl, všetko krásne naberiete. Našťastie som to ukončila včas, keďže pri poslednej diéte mi bolo už vyslovene na odpadnutie. Síce sklamaná, že bez výsledku, ale stále mi to nedalo a tak som pátrala, pátrala, až som konečne trošku zapojila mozog a našla niečo, čo bolo absolútne šité na mňa.

Zmena v hlave

Celý môj problém bol v tom, že som to mala zle uložené v hlavičke, ako väčšina z nás. Napríklad omyly typu „ keď nejem, chudnem“, alebo „čím menej zjem za deň, tým lepšie“. Ja som nikdy neraňajkovala, jedávala som iba obedy a to také slonie porcie a večere nápodobne. Keď už som si povedala, že som zvládla pár diét s trápením, vyskúšam ešte toto – zmena jedálnička, kde sú tie obmedzenia minimálne. Začala som vo februári s váhou 76 kg. Poviem pravdu, nejak som tomu neverila, ale podstatné bolo to, že už som do toho nešla s „pocitom“, že držím diétu. Celá zmena prebehla najprv v hlave a spolu s veľkým „chtíčom“ je dnes môj výsledok úplne ako sa povie cool. Schudla som necelých 10 kg za cca 4 mesiace a znovu som sa vrátila na svoju konfekčnú veľkosť č. 38. Samu seba som trochu prekvapila, keďže som si až tak neverila, nakoľko poznám svoju „pevnú“ vôľu. A môžem povedať, že sa teším na plavky, lebo sa konečne cítim super.

Ako schudnúť?

Celý trik je v tom, že treba jedlá rozdeliť na menej porcií a častejšie – aháá hovoríte si, nič nové, to som si aj ja povedala. No fígeľ je v tom, že ak si dáte raňajky, desiatu, obed, olovrant a večeru – vtedy chudnete, nakoľko telo naštartuje metabolizmus a začína pracovať, pričom pri strave dvakrát za deň nedostane telo potrebnú energetickú hodnotu a preto si robí tukové zásoby. Organizmus nesmie mať pocit nedostatku stravy, inak sa zbavovať tukových zásob nebude! Aby bolo jednoduchšie predstaviť si, z čoho sa skladá tá zázračná, zdravá, celodenná strava, tu je príklad:

Raňajky: Chlieb celozrnný fit, kuracia šunka, syr eidam 30 %, paradajka, paprika
Pričom zelenina sa môže jesť neobmedzene, chlieb 1-2 krajčeky, šunka 1-2 plátky. Je to málo ??? Nie, nie je . Pretože stačí to na zahnanie hladu a za ďalšie dve- tri hodinky je tu desiata.

Desiata: Jogurt s vločkami + jablko

Obed: Kuracie prsia s grilovanými šampiňónmi a syrom. Obedy ja osobne jem na spôsob delenej stravy, k mäsku vždy zelenina, viac mi to vyhovuje, nie je to ťažké na žalúdok a netreba na napchávať a je to oveľa zdravšie.

Olovrant: Kneckenbrot s ľahkou tvarohovou nátierkou a uhorkou.

Večera: Chlebík tmavý fit, tuniak alebo tuniaková pomazánka a reďkovka.

Dôležité je chcieť!

Vyzerá to ako diéta ? Ja by som povedala, že ani nie. Navyše je to veľmi výživné a racionálne. Pri chudnutí však treba pozerať aj na nutričné hodnoty výrobkov, čo robí len drvivá menšina ľudí. Osobne som začala kupovať nízkotučné tovary, vyhýbam sa mastným veciam, k hlavnému jedlu nejem prílohy, ale zeleninu vždy na iný spôsob, robím zásadne len s olivovým olejom a vysadila som sladkosti!!! Síce neuveriteľné, ale áno, dalo sa to. Výhodou je, že nemusím variť na dvakrát pre seba a rodinu. Vždy urobím niečo, z čoho sa viem najesť aj ja. Napríklad kuracie stehienka alebo krídielka a k tomu pečené zemiaky pre mojich papkáčov a pre mňa mrkvičkový alebo reďkovkový šalátik. Na nete sa dá nájsť veľa inšpirácií, takže sa netreba báť toho, že by človek jedol stále to isté. Viem, že je ťažké meniť návyky, najmä keď nám to takto vyhovuje, ale potom sa netreba snažiť chudnúť. Nič sa nestane len tak samo od seba, vždy je potrebné si nejakým spôsobom pomôcť a aj keď začiatky sú ťažké, garantujem, že výsledok o to viac poteší. A keďže nejde o diétu, ale o zmenu životného štýlu, preto si dovolím použiť vetu, že celý ten proces začína a končí v hlave. Pretože, buď niečo veľmi chceme a vybojujeme si to, alebo si budeme hľadať dôvody, prečo to nejde. Vždy sa dajú nájsť dôvody prečo by to nešlo, najčastejším je, že „nemám na to čas“ lebo mám rodinu, prácu.... aj ja mám rodinu, dve deti a manžela, navyše moji rodičia sú odo mňa 80 km a popri tom všetkom som práve úspešne zoštátnicovala.

Takže nakoniec malá osobná rekapitulácia:

1. pravidelná, vyvážená strava:
  • Strava má energetickú hodnotu
  • Človek míňa energiu.

Pokiaľ tieto dve veci budú v rovnováhe, aj váha bude stabilná. Ak nie, potom vzniká nasledujúci scenár:

  • Ak prijmete viac, ako spálite, budete priberať.
  • Ak prijmete menej, ako spálite, budete chudnúť.

Málokto vie, že denne by sme mali prijať cca okolo 8 000 KJ.

2. pravidelný pohyb

Začala som hrať volejbal 3x týždenne a medzitým doma pol hodinka orbitreku, viem, že každý máme obmedzené možnosti, preto si každý musí nájsť niečo, čo vyhovuje jemu, či už je to plávanie, korčule, bicykel, beh…

3. výživové doplnky

Uu mňa perfektne zabral L-carnitín alias spaľovač tukov, výborná vec, vďaka čomu mi ručička na váhe šla tak rýchlo dolu. Ale pozor, pri ňom treba mať výdaj - čiže cvičiť. Ďalším doplnkom sú čaje na chudnutie ako Pu-Erh, alebo akýkoľvek bylinný či čistiaci.

4. pitný režim voda

Voda je veľmi dôležitá, môj problém bol aj v tom, že som málo pila, iba liter tekutín denne. Dnes už je to 1,5 až 2 litre.

5. posledný bod je trochu o sebakontrole,

...veď povedzme si úprimne, zatiaľ sa to vcelku dá tie body, takže treba pre to aj niečo trošku urobiť. Vysadila som sladkosti, ak už mám veľkú chuť na sladké, tak si chrúmem sušené ovocie, bielu múku som nahradila celozrnnou, pečiem si chlebík doma v pekárničke, varím zdravo a papám do tej 19-tej hodiny.

Týmto článkom som chcela povedať, že nejde až tak o obmedzovanie sa v jedle, pretože jesť možno skoro čokoľvek, až na tie množstvá. No a samozrejme je to aj o nejakom tom sebazaprení a zmene v životnom štýle. A vždy to ide, len treba chcieť, stačí k tomu obyčajná túžba, ktorá musí vychádzať z vás, pretože do vás sa zvonka len tak naliať nedá. Držím palce.

 

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: