PEKNÁ a FIT po pôrode: Manuál pre 20+, 30+, 40+ -ročné

Jana Guráňová | 24. Mar 2020
cvičenie po pôrode

Poďte do toho!

Niekde vzadu v hlave má väčšina z nás ten hlások, ktorý nám stále nahovára: „Už by si so sebou mala začať niečo robiť...!“ Naše svedomie. Začiatky bývajú ťažké a pokiaľ ste na pohyb neboli zvyknuté pred tehotenstvom, začínať po ňom sa môže zdať ešte náročnejšie. Skúste sa naštartovať teraz, v skorej jari.

Väčšina mamičiek sa po pôrode chce čo najskôr zbaviť nadbytočnej hmotnosti

Podľa lekárov sú po pôrode najvhodnejšie najmä prechádzky, aby sa organizmus rýchlo zregeneroval. Starostlivosť o dieťa je tiež dosť fyzicky náročná činnosť, no sama osebe však časom nemusí stačiť na redukciu popôrodných kilogramov. Viaceré mamičky dokonca zažili stav, že počas materskej dovolenky pribrali viac ako počas tehotenstva. Ako je to možné?

Náhla zmena životného štýlu, nedostatok spánku, stres. Sme nútené venovať viac pozornosti novému členovi rodiny ako samy sebe. Každý deň podávame heroické výkony hodné vrcholových športovcov. Nečudo, že pomedzi to sa nám niekedy už naozaj nechce venovať aktivitám navyše. Osobne tiež radšej volím cestu menšieho zla a keď deti zaspia, rada si vyložím nohy a užívam si tú chvíľu ticha, ktorá býva taká pominuteľná. 

My, ženy sme rôzne. No keď sa z nás stanú matky, povinnosti spojené so starostlivosťou o bábätko sú takmer pre každú rovnaké. Napriek tomu sa stále chcem cítiť žensky a vyzerať dobre. Pomôže nám k tomu aj správna voľba pohybovej aktivity adekvátnej veku. 

Fitmama 20+ 

Odborníci sa zhodujú v tom, že najvhodnejší vek na materstvo je pre ženu medzi 20. – 30. rokom. Organizmus je na vrchole svojej reprodukčnej schopnosti a rovnako má stále veľmi vysokú regeneračnú schopnosť. Práve vďaka bohatým zdrojom životnej energie sú v tomto veku vhodné dynamické druhy športov, ktoré nadopujú telo endorfínmi. 

  • beh, korčule, lyžovanie – pre tieto športy v podstate neexistuje vekové obmedzenie a môže sa im venovať takmer každý.
  • zumba a spol. – veľká ponuka rôznych skupinových cvičení je skvelou príležitosťou, ako udržiavať v pohybe aj svoj sociálny život.
  • párové tance – prečo nespojiť príjemné s užitočným? Starostlivosť o deti dokáže občas pekne zamávať s partnerským životom. Chvíľa strávená s partnerom pomôže udržať v pohybe nielen organizmus, ale aj vzťah.

Fitmama 30+ 

Prevezmite zodpovednosť za svoje zdravie i telo a jedzte tak, aby ste svoj organizmus vyživili, ale zároveň si jedlo užili a vychutnali. Neskôr vám to vaše telo oplatí. Vyskúšajte nové športy a prijmite nové cvičebné výzvy. Trénujte pre radosť z pohybu, nielen pre štíhlu líniu. Teraz ste na vrchole svojich síl a výhodou je, že sa už dobre poznáte. Môžete si preto vybrať práve taký typ pohybu, aký vám najviac vyhovuje.

  • Pilates, joga – pri starostlivosti o bábätko nevyužívame všetky typy svalov rovnako. Cvičenia tohto typu pomôžu nastoliť v organizme rovnováhu a ponaťahovať skrátené, či uvoľnené svaly.
  • crossfit, box – možno sa vám tieto športy zdajú príliš drsné, ale čoraz viac žien nachádza ich čaro. Každej z nás dobre padne zbaviť sa negatívnych emócií a boxovacie vrece je na to ako stvorené.

Fitmama 40+ 

Aktuálny trend nasvedčuje tomu, že ženy materstvo odkladajú. Kým kedysi sa 40-ročné ženy už starali o vnúčatá, dnes sa niektoré len pripravujú na svoje prvé dieťa. Tehotenstvo v tejto vekovej kategórii sa však už radí medzi rizikové. Organizmus ženy môže zmeny spojené s graviditou znášať ťažšie a aj následná rekonvalescencia môže trvať dlhšie. Adekvátne tomu potrebujú mamičky prispôsobiť aj svoj pohybový režim.

  • nordic walking, dynamická chôdza – chôdza s paličkami pomáha odľahčiť kĺby, preto sa odporúča napríklad aj pri chudnutí z vyšších hmotností.
  • silový tréning – v záujme prevencie osteoporózy, ktorá postihuje veľké percento žien, by ste nemali zanedbávať ani posilňovacie cviky. Doma sa dajú vykonávať s vlastnou hmotnosťou, ale ak si už vybudujete určitú kondíciu, vhodnou pomôckou sa stanú aj závažia v posilňovni.
  • TRX, gumové expandéry – aj domáce cvičenie bude o niečo efektívnejšie s týmito šikovnými pomocníkmi. Nezaberú veľa miesta, môžete si ich vziať na cesty alebo na tréning niekde v prírode.

Najdôležitejšie je začať, „nakopnúť sa“ a nedať sa odradiť

Robíte to v prvom rade predsa pre seba. 

Držíme vám palce na ceste k vášmu novšiemu a zdravšiemu JA!

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: