6 tipov pre zdravé nohy: nepodceňujte varovné príznaky!

6 tipov pre zdravé nohy: nepodceňujte varovné príznaky!
6.5.2017 v kategórii Mama, autor Redakcia, foto: istockphoto.com

Až 60 % slovenskej populácie sa trápi s rozvíjajúcim sa chronickým žilovým ochorením v podobe opuchnutých či na pocit ťažkých nôh.

Čo je chronické žilové ochorenie?

Aj keď ste na svojich nohách nespozorovali žiadne iné príznaky, ako sú napríklad viditeľné modré žilky, patríte do skupiny viac ako 20 % pacientov, u ktorých sa prejavilo prvé štádium chronického žilového ochorenia, ľudovo nazývaného i kŕčové žily.

Nedávne výskumy dokázali, že za bolesť, ktorú pacienti pociťujú v oblasti nôh, sú zodpovedné tzv. C-nociceptory, ktoré sa aktivujú pri vzniku lokálnych zápalov ciev.

Analgetiká problém nevyriešia, pocit bolesti iba potlačia, čím sa zvyšuje riziko vzniku komplikácií spojených s rozširujúcim sa zápalom.

Prečítajte si: 6 možností, ako dostať boľavé a opuchnuté nohy do pohody

6 tipov pre zdravé nohy

  • Nohami hýbte čo najčastejšie – pokúste sa o pohyb nôh za každých okolností, napr. pri žehlení, alebo pri práci v kancelárii hýbte nimi v členkoch, alebo si robte častejšie prestávky, počas ktorých sa prejdete.
  • Dopracujte sa ku krásnym nohám športom – ideálne sú tie druhy športov, pri ktorých rytmicky hýbete nohami v členkoch a do toho zapájate lýtkové svaly ako napr. pri turistike, behu, tancovaní, plávaní, cyklistike.

Naopak, vyvarujte sa vzpieraniu, tenisu či zjazdovému lyžovaniu, tieto činnosti so sebou prinášajú nadmerné otrasy, rozširovanie žíl a následné spomalenie žilového návratu.  

  • Eliminujte pôsobenie nadmerného tepla – v podobe sauny, horúceho kúpeľa, a ženy, ktoré majú problém so žilami by sa mali vyhnúť aj epilácii nôh horúcim voskom.
  • Udržiavajte optimálnu váhovú hmotnosť – nosiť niekoľko zbytočných kíl navyše neprispieva nielen vášmu kardiovaskulárnemu systému, ale ani nohám.

Udržať si ideálnu hmotnosť môže pomôcť zvýšený prísun vlákniny a naopak zníženie množstva prijatého tuku.

  • Obliekajte sa moderne, no najmä  zdravo – tesné oblečenie tlačí na žily a bráni návratu žilovej krvi späť do srdca.

Noste topánky pohodlné, s nízkym, 3 až 4 cm opätkom, ktorý poskytuje dostatočný tlak k podpore žilového návratu. Nevhodné sú topánky s vyšším opätkom, aj tie úplne bez opätku.

  • Neignorujte prvé príznaky – obráťte sa priamo na špecialistov – angiológov a cievnych chirurgov.  

Prečítajte si: Chcete mať krásne nohy? Vyložte si ich!