Chcete mať krásne nohy? Vyložte si ich!

Chcete mať krásne nohy? Vyložte si ich!
27.7.2018 v kategórii Mama, autor Redakcia, foto: istockphoto.com

Nohy nás nosia po celý život, preto potrebujú náležitú starostlivosť. Keď sa začnú ozývať (najmä večer) po namáhavom dni tupé bolesti dolných končatín, je načase stav začať riešiť. Vyložte si nohy a zistite, čo vaše nohy potrebujú.

Čo sú varixy?

Varixy sú roztiahnuté, postáčané, viditeľné a najmä hmatateľné žily, vyskytujúce sa predovšetkým na dolných končatinách. Sprevádza ich mnoho subjektívnych príznakov i objektívnych znakov a určite nepatria medzi rýdzo kozmetický problém. Hoci neraz sa ho práve z estetického dôvodu rozhodnú riešiť najmä ženy.

Typické príznaky varixov:

  • tupá bolesť dolných končatín;
  • pocit veľkej únavy nôh, najmä večer po celodennej námahe, po dlhom sedení alebo státí;
  • napätie v lýtkach;
  • opuchy nôh;
  • v noci kŕče v dolných končatinách;
  • zmena pigmentácie kože nôh, na nohe sú viditeľné hnedé fľaky alebo ekzém, niekedy i belavé fľaky so stenčením kože;
  • vytvorenie vredu predkolenia.

Netypické príznaky:

(môžu sa vyskytnúť pri varixoch, ale väčšinou sú príznakmi aj iného ochorenia)

  • pocit chladu, ktorý takmer nikdy nemá priamy pôvod v žilovom ochorení;
  • alebo naopak pocity tepla;
  • pocit nedokrvenia, hoci pri vyšetrení sa často zistí, že nohy sú perfektne prekrvené;
  • pocity mravenčenia, pálenia, niekedy pocity pichania akoby niekoľko tisíc malých ihličiek v chodidlách sú častejšie prejavom nervových ochorení ako ciev.

Prečo vznikajú kŕčové žily?

Presný mechanizmus vzniku kŕčových žíl odborníci nepoznajú. Najčastejším dôvodom sú dedičné predispozície, ale na ich vzniku sa podieľa aj tehotenstvo, obezita, sedavé zamestnanie (čo je asi viac-menej každé) alebo práca, ktorá vyžaduje dlhé státie, nosenie sťahujúceho šatstva, nedostatok vlákniny a ďalšie faktory. Podľa štatistických údajov postihujú viac ženy ako mužov a s vekom vznik varixov stúpa.

Problém s kŕčovými žilami netreba podceňovať. Skorou a vhodne začatou liečbou môžete predísť progresii ochorenia a farmakologickou liečbou zmierniť ťažkosti.

Podľa internistu –angiológa MUDr. Ivara Vaculu, PhD.,: „Termín, kedy začať liečiť varixy, je u každého pacienta veľmi individuálny. Sú prípady, keď pacienta nenútim k riešeniu tohto problému, a naopak tých, ktorí pociťujú aj minimálne ťažkosti a chcú svoj zdravotný stav zlepšiť, sa snažím nasmerovať správnym smerom. Varixy postihujú výlučne povrchový žilový systém a mechanizmom vzniku varixov býva najčastejšie chyba v komunikácii medzi povrchovým a hlbokým žilovým systémom.“

6 štádií kŕčových žíl, alebo ako sa postupne vyvíjajú

1.    štádium upozorňuje na venóznu nedostatočnosť a je typické malými, viditeľne popraskanými žilkami, alebo tzv. metličkami v úrovni kože. Sú to žilky do 1mm, ktoré nielen „špatia“ nohu, ale znamenajú aj prvý varovný signál.

2.    štádium tvoria už kŕčové žily, tzv. varixy, ktoré sú dobre hmatateľné a v podkoží sa krútia a vystupujú smerom nahor. V tomto štádiu by ste mali začať problém žíl riešiť a vyhnúť sa tretiemu štádiu, ktoré je už prelomové.

3.    štádium sa vyznačuje varixami s pridruženým opuchom nohy a je veľká pravdepodobnosť, že ochorenie bude postupovať ďalej.

4.    štádium je typické zmenami na koži, ktorá sa vplyvom stagnácie krvného obehu a spätného prepúšťania krvi mení. Vytvárajú sa hnedé fľaky, najmä nad členkami z vnútornej strany, koža sa sfarbí rozkladajúcimi sa červenými krvinkami a postupne sa mení na papierovú, atrofickú. Kyslík sa spotrebuje a kritické miesta sú nedokrvené. Môže sa vytvoriť až ekzém kože s belavými fľakmi, ktoré nazývame lipodermatosklerózou, a to je len na skok k vytvoreniu vredu.

6.    štádium je charakteristické vytvorením vredu predkolenia, rany, ktorá je otvorená a hojí sa len veľmi ťažko práve z dôvodu nedostatočnej cirkulácie krvného obehu.

5.    štádium preskočilo 6., pretože až po vyhojení vredu predkolenia hovoríme o piatom štádiu. „Neznamená to, že každý pacient trpiaci na kŕčové žily musí prejsť všetkými štádiami. To naozaj nie. Zlomové je tretie štádium, v ktorom sa ku kŕčovým žilám pridáva opuch. V týchto prípadoch sa riziko zmien na koži s najväčšou pravdepodobnosťou zvýši,“ upresňuje MUDr. Vacula.  

Viete, že aj tehotenstvo môže spustiť varixy?

Obdobie tehotenstva je okrem iného príznačné buď vznikom varixov alebo ich zhoršením. Je to najmä tým, že rastúce bábätko tlačí na panvové žily a dolnú dutú žilu, teda na žily v hlbokom systéme. Najmä ženám s genetickou predispozíciou sa počas tehotenstva začne pretláčať krv z hlbokého žilového systému do povrchového. Ten sa rozťahuje nielen pod zvýšeným tlakom vnútorného systému, ale aj pre slabšiu žilovú stenu a žily na povrchu sa menia na varixy.

Čo pomáha na kŕčové žily?

  • Vykladajte si nohy tak často, ako vám okolnosti dovolia. Ak nemáte poruke stoličku, pokojne si ich vyložte na stôl, tak ako to vidíte v takmer každom americkom filme.
  • Snažte sa čo najviac eliminovať dlhé státie, ale aj dlhé sedenie, ktoré žilovému systému neprospieva. Ak musíte dlho sedieť, robte si často prestávku, poprechádzajte sa a vráťte sa späť k práci. Ak nemôžete urobiť niekoľko krokov, aspoň krúťte nohami v členkoch. Rozprúdite krv a tak pomôžete žilám v ich práci. 
  • Sprchujte nohy studenou vodou. Recept veľmi jednoduchý, dostupný a nohám prináša okamžitú úľavu. Sprchovať nohy môžete kedykoľvek počas dňa, alebo si zaveďte rituál – vždy večer pred spaním (zredukujete kŕče v noci). 
  • Pravidelne, každý deň noste elastické pančuchy či podkolienky. Hanba-nehanba –pančuchy či podkolienky majú odstupňovanú kompresiu, teda viac sťahujú na chodidle a členkoch, smerom k trupu menej. Všetky zdravotné pančuchy i podkolienky na našom trhu sú certifikované a ich pozitívny efekt na nohy a žily je vynikajúci, odlišujú sa len použitým materiálom, spracovaním, cenou, vzorom, či pocitom z nosenia. Akékoľvek si zaobstaráte, ich účinok si vaše nohy budú určite pochvaľovať. 
  • Noste vhodnú obuv. Topánky musia byť pohodlné, stabilné, v žiadnom prípade by nemali prsty stáčať a obmedzovať prúdenie krvi v dolných končatinách. Najvhodnejšia je obuv na 2 – 3 cm opätku.   

Jedzte zdravo:

  • Rutín obsiahnutý v pohánke môže pomôcť nohám trpiacim na kŕčové žily. Zaraďte ju do jedálnička aspoň 2x do týždňa, nohy si pravidelnú konzumáciu pohánky budú určite pochvaľovať.
  • Zmeňte stravovacie návyky – obmedzte sladkosti na minimum, vymeňte ich za čerstvé ovocie, zeleninu (aj mrkva je sladká), strukoviny, pečivo a chlieb kupujte celozrnný.
  • Zelenina – paradajky a všetky do červena sfarbené druhy zeleniny sú prospešné pre cievny systém práve pre vysoký obsah flavonoidov, ale pomôžu i pažítka, cibuľa, cesnak.  + čerešne
  • Nezabudnite na dostatočný pitný režim v podobe štiav a nápojov z citrusových plodov ako sú pomaranče, grepy, citróny. Aj pitie čajov zo žihľavy, pohánky alebo šípok pomáha unaveným nohám.

Hýbte sa:

  • Skúste sa riadiť podľa hesla  – menej jesť a telu dopriať viac pohybu. Ak nemáte ruky práve ovešané taškami plnými nákupu, zabudnite na výťah a dajte prednosť schodom. Rozprúdite stagnujúcu krv v nohách.
  • Vo všeobecnosti lekári nevylučujú žiadne druhy športov, pokojne plávajte, bicyklujte, so zdravotnými pančuchami si môžete dopriať aj obľúbený aerobik či iné športy. Ak neholdujete žiadnemu pravidelnému športovaniu, zaraďte do svojho denného programu chôdzu. Prechádzajte sa aspoň pol hodinky denne, predídete ukladaniu tukových zásob, nadváha cievam neprospieva.

Žite zdravo:

  • Snažte sa aspoň niekoľkokrát denne polohovať nohy. Vyložte si ich pri každej vhodnej príležitosti. Nečinné státie ale aj sedenie je kameňom úrazu. Pri sedavom zamestnaní pestujte cievnu gymnastiku. Aj v kancelárii pod stolom ponapínajte svaly na nohách, krúťte nohami v členkoch, vystierajte ich v kolenách.
  • Vyhýbajte sa dlhým kúpeľom v priveľmi horúcej vode, v nej sa žily roztiahnu a hrozí pokles krvného tlaku s točením hlavy alebo až kolapsom.
  • Predchádzajte obezite. Problémy s kŕčovými žilami idú ruka v ruke s nadváhou. Rovnako nevplýva dobre zdvíhanie ťažkých bremien, pri ktorom sa vyvíja tlak na žily dolného dutého systému.
  • Samozrejmosťou je nefajčiť! Fajčenie okrem iného zvyšuje riziko najmä tepnových ochorení, ale aj žilovej trombózy.
  • Nenoste sťahujúce oblečenie, ktoré bráni dobrej cirkulácii krvi. Tesná spodná bielizeň musí ísť zo šatníka von!
  • Žilám rovnako neprospieva hormonálna antikoncepcia. Ženské hormóny zhoršujú najmä ťažkosti v súvislosti s už prítomnými varixami. Preto jej používanie konzultujte so svojím gynekológom, ktorý vám môže odporučiť iné alternatívy.
  • Nohám môžete pomôcť i voľnopredajnými preparátmi a najmä kompresívnou liečbou. Pomôžu praktické zdravotné pančuchy či podkolienky (aj pri cvičení).