Mobily a umelá inteligencia na školách: Názory rodičov školákov na ich využívanie vo vyučovacom procese
Téma používania mobilných telefónov v školách rozdeľuje učiteľov, rodičov aj žiakov. Prieskum ukázal, že ľudia hľadajú rovnováhu medzi úplným zákazom mobilov v školách a ich využívaním na učenie.
Digitalizácia prináša do vzdelávania nové možnosti, ale aj výzvy. Agentúra Go4insight (ext. zdroj prieskum) uskutočnila prieskum, ktorý sa zameriaval na názory Slovákov na dve dôležité témy, ktoré dnes výrazne ovplyvňujú školy – používanie mobilných telefónov počas školského dňa a zavádzanie umelej inteligencie do výučby.
Používanie mobilných telefónov na školách
Téma používania mobilných telefónov v školách rozdeľuje učiteľov, rodičov aj žiakov. Prieskum ukázal, že ľudia hľadajú rovnováhu medzi úplným zákazom mobilov v školách a ich využívaním na učenie. Mnohí sa prikláňajú k riešeniu, že mobilné telefóny by mohli byť povolené pred a po vyučovaní, ale nie počas hodín.
Základné školy: Tretina Slovákov je za úplný zákaz mobilov v školách, ďalšia tretina by ich povolila len pred a po vyučovaní, a sedmina aj počas prestávok. Len malá časť ľudí si myslí, že mobily by mali byť povolené aj počas hodín, napríklad na vyhľadávanie informácií. Rodičia detí na základných školách majú podobné názory, ale o niečo menej z nich preferuje úplný zákaz.
Stredné školy: Ľudia sú v prípade stredných škôl viac otvorení využívaniu mobilov. Šestina je za úplný zákaz, tretina ich chce povoliť pred a po vyučovaní a štvrtina by ich nechala používať aj počas prestávok. Šestina podporuje ich aktívne využívanie na vyučovaní. Názory rodičov stredoškolákov sa podobajú názorom celej populácie.
Starší ľudia majú tendenciu viac podporovať prísnejšie obmedzenia, zatiaľ čo mladší sú otvorenejší flexibilnejším možnostiam.
Mobil by nemal slúžiť ako animátor voľného času
Využívanie umelej inteligencie vo vzdelávaní
Umelá inteligencia (AI) je technológia, ktorá dokáže vykonávať úlohy, ktoré by normálne vyžadovali ľudskú inteligenciu – napríklad analyzovať dáta, riešiť problémy alebo pomáhať pri učení. Jej zavádzanie do škôl vyvoláva rôzne názory. Väčšina Slovákov si myslí, že AI môže byť užitočná, ale jej používanie by malo byť kontrolované.
Základné školy: Štvrtina Slovákov podporuje aktívne využívanie AI na vyučovaní, pätina by ju používala len na pomoc pri domácich úlohách. Tretina si myslí, že AI by sa v školách vôbec nemala používať. Pätina ľudí nevie, ako sa k tejto téme vyjadriť, pravdepodobne preto, že nemajú s AI skúsenosti.
Stredné školy: Tretina podporuje používanie AI na vyučovaní, pätina by ju využívala len pri domácich úlohách. Štvrtina je proti jej používaniu v školách. Podpora využívania AI klesá s vekom respondentov – mladší ľudia sú za jej využívanie, zatiaľ čo starší sú opatrnejší.