Deti, rodina, práca dá sa to!
foto: istockphoto.com
Deti sú pre nás tou najväčšou prioritou. Čo však robiť, keď sa k nim pridá aj práca a k tomu neubudnú každodenné povinnosti?
Mnohé mamy sa po materskej dovolenke obávajú, ako to všetko zvládnu, máme pre vás niekoľko tipov, ako to všetko zvládnuť, i inšpirujúcich príbehov a rád od mám, ktorým sa to podarilo.
8 tipov, ako dosiahnuť rovnováhu medzi prácou a rodinou.
Stanovte si priority
Ujasnite si, čo je pre vás v živote najdôležitejšie a akú dôležitosť priraďujete jednotlivým povinnostiam, ktoré vás čakajú. Zároveň však zvažujte aj finančnú stabilitu rodiny a zabezpečenie budúcnosti detí. Pokúste sa nájsť rovnováhu medzi tým, čo chcete robiť a čo musíte robiť.
Hľadajte zamestnanie s výhodami pre rodičov
Zvážte prácu na čiastočný úväzok alebo možnosti aspoň čiastočného home office. Hovorte so svojím zamestnávateľom o možnostiach flexibilného pracovného času. Skúmajte príležitosti v odvetviach, ktoré sú viac naklonené rodinnému životu a poskytujú určité výhody – dlhšiu dovolenku, flexibilný pracovný čas, plný home office, sick days či finančný príspevok.
Porozmýšľajte, kto vám s čím môže pomôcť
Zvážte, či máte k dispozícii pomoc starých rodičov či iných príbuzných, resp. či môžete využiť služby dôveryhodnej opatrovateľky alebo detského kútika. Vytvárajte si sieť dôveryhodných ľudí, ktorým môžete deti zveriť alebo sa s nimi v občasnej starostlivosti o deti prestriedať.
Rozmýšľajte nad zápisom detí do krúžkov alebo aktivít, kde budú v bezpečí a zároveň sa budú rozvíjať.
Plánujte a dbajte na časový management
Rozdeľte si deň na konkrétne časové bloky na prácu, deti, domáce povinnosti a voľný čas. Vytvorte si týždenný a mesačný plán s dôležitými udalosťami a úlohami. Využívajte kalendár alebo plánovač, aby ste nič nezabudli. Stanovte si časové limity pre úlohy, aby ste sa vyhli preťaženiu. Nebojte sa občas povedať „nie", ak niečo narušuje váš plán.
Stanovte si pravidelný čas s rodinou
Určite si pravidelný „rodinný čas“, počas ktorého sa budete zaoberať len deťmi. Venujte sa spoločným aktivitám, ako sú hry, výlety alebo šport. Rozprávajte sa s deťmi a zaujímajte sa o ich život. Učte deti hodnote rodiny a spoločnému tráveniu času.
Učte deti zodpovednosti
Zavádzajte deťom domáce povinnosti podľa veku – získate ďalší čas pre seba a zároveň ich učíte vážiť si a oceniť prácu. Vytvorte pravidelnú rutinu, aby mali deti istý denný režim aj vrátane pravidelných domácich povinností. Poskytujte im príležitosti na sebarozvoj a nezávislosť. A nezabudnite oceniť ich úsilie, aj keď výsledok nebude dokonalý...
Komunikujte s partnerom
Nájdite si čas aj na partnera, vráťte sa k pravidelnému rande iba vo dvojici. Rozprávajte sa o svojich pocitoch, obavách a túžbach. Aj spoločné večery po uspaní detí, kde spolu komunikujete a smejete sa, môžu posilniť váš vzťah. Rovnako pracujte ako tím pri výchove detí a delení sa o domáce povinnosti. Nezabudnite na uznanie a ocenenie prínosu partnera v rodinnom živote. Ak máte krízu, aktívne si pripomínajte, prečo ste sa rozhodli byť spolu, a spomeňte si na svoje spoločné úspechy.
Nezabudnite na sebapoznávanie a relax
Zistite, čo vás nabíja energiou a čo vás stresuje. Venujte sa koníčkom, ktoré vám prinášajú radosť. Doprajte si čas len pre seba – či už je to čítanie dobrej knihy, kúpeľ pri vonných sviečkach alebo kávička s priateľkami. Naučte sa techniky relaxácie alebo meditácie, choďte si zaplávať, prejsť sa, bicyklovať alebo si zacvičte jogu. Rozprávajte sa s priateľmi alebo vyhľadajte terapeuta, ak cítite, že sa neviete vyrovnať s tlakom.
Lenka: Pracujem z domu
Keď sa Lenke narodila dcéra Laura, vedela, že chce tráviť s ňou čo najviac času. A po materskej dovolenke sa rozhodla pre prácu z domu. „Porozprávala som sa so šéfom a dospeli sme k tomu, že si moje skúsenosti a spoľahlivosť cenia natoľko, že mi povolia home office, aj keď to u nás vo firme nie je štandard. Má to výhody, ale je to občas náročné na sústredenie, musíte mať veľa sebadisciplíny," hovorí Lenka a dáva svoj tip: „Pokiaľ pracujete z domu, zachovajte si zvyky a rituály, ako keď ste boli v práci. To napríklad znamená, že večer si upracte a vybavte všetky domáce povinnosti, nenechávajte to na ráno. Kopa špinavého riadu, nevypratej bielizne a príprava obeda vás budú počas práce doma rozptyľovať.“
Petra: Mám spoločný biznis s partnerom
Petra a jej manžel sa rozhodli vytvoriť si vlastný rodinný podnik. „Obetovali sme veľa voľného času, ale vytvorili sme niečo, čo nám umožňuje pracovať spoločne a byť s našimi deťmi,“ hovorí Petra. Petrina rada: „Pracovať s partnerom je určite náročné – väčšina párov to asi nedokáže. U oboch musí často ustupovať vlastné ego, nesmiete byť hádaví, urážliví, musíte sa vedieť kompromisne dohodnúť. A ak sa nedarí, lebo aj to občas príde, nesmiete zvaľovať vinu na toho druhého. A musíte udržiavať veľa iných vzťahov – mať spoločných priateľov, ale aj vlastných. Lebo inak sa spolu unudíte alebo zožeriete.“
Martina: Zachránili ma „TO DO listy“
Martina, matka troch detí, sa vrátila do práce po druhej materskej dovolenke: „Na začiatku to bolo strašne chaotické. Nestíhala som nič – prácu, deti a už vôbec nie seba. Ale potom som začala viac plánovať a rozdeľovať si čas. Mám „TO DO listy“ na všetko, aj na domáce povinnosti či súkromné záležitosti – ako objednať deti k zubárovi, seba ku kaderníčke, zavolať spolužiačky na kávičku a pod. Vždy, keď idem okolo počítača, nahliadnem do nich a aspoň malú povinnosť z toho urobím. A nemusím všetko držať v hlave.“
Tip odborníka: Alexandra Fekete
Communication Expert v ING Hubs Slovakia
Bez flexibility v práci si to neviem predstaviť
Mne osobne nepomohlo ani plánovanie, ani „TO DO listy“, ba ani v prioritách som si nevedela udržať poriadok. Čo ma však zachránilo a každodenne zachraňuje, je flexibilita, ktorú mi moja práca a tím poskytujú. S dieťaťom sa mi veľmi ťažko plánovalo, resp. držať nejaký rozvrh mi prišlo priam nemožné popri neplánovaných chorobách, spánkových regresiách a ďalších x, y zmenách, ktoré týždeň priniesol. Flexibilita v práci mi uľahčuje každodenný manažment týchto nepredvídaných a náhlych zmien.