V škole bez mobilu: Nové pravidlá už od januára
Môže regulácia mobilov v školách prispieť k lepšiemu sústredeniu, sociálnym interakciám a duševnej pohode žiakov? Alebo potrebujeme nájsť vyváženejší prístup, ktorý zohľadní výhody aj nevýhody moderných technológií?
Od 1. januára 2025 vstúpi do platnosti novela školského zákona, ktorá prinesie reguláciu používania mobilných telefónov v školách.
Regulácia mobilov v školách
- 1. až 3. ročník základnej školy: Úplný zákaz používania mobilných telefónov počas vyučovania, prestávok a v priestoroch školy.
- Od 4. ročníka (vrátane 1. až 4. ročníka osemročných gymnázií): Zákaz s výnimkami, ak to vyžaduje štátny vzdelávací program alebo ak učiteľ rozhodne o použití mobilu na vzdelávacie účely.
Ministerstvo vydalo usmernenie pre školy, ktoré odporúča zakomponovať nové pravidlá do školského poriadku a zvoliť najvhodnejší spôsob regulácie podľa potrieb školy. Medzi odporúčané metódy patrí napríklad odkladanie mobilov do skriniek alebo ich odovzdanie učiteľovi na začiatku hodiny. Usmernenie obsahuje päť rôznych prístupov k regulácii mobilov, pričom zohľadňuje aj výnimky pre žiakov so zdravotným znevýhodnením a poskytuje tipy na nastavenie digitálneho vybavenia školy s dôrazom na bezpečné používanie technológií.
Zdroj: www.minedu.sk
Zákaz mobilov v školách: Čo to znamená pre rodičov, učiteľov a žiakov?
Zákaz mobilných telefónov v školách je horúcou témou, ktorá vyvoláva množstvo otázok. Čo to prinesie? Ako sa s tým vyrovnajú rodičia, učitelia a žiaci?
Rodičia chcú pre svoje deti to najlepšie – bezpečnosť a dobré vzdelanie. Mobil je pre nich hlavne spôsob, ako byť s dieťaťom v spojení, keď sa niečo deje. „Čo ak bude moje dieťa potrebovať pomoc a nebude mať mobil?“ Na druhej strane, mnohí rodičia veria, že mobily v triedach viac škodia, ako pomáhajú. Ak by ich zákaz naozaj zlepšil sústredenie a výsledky detí, bol by to vítaný krok. Len je dôležité, aby to škola zvládla nastaviť správne.
Učitelia to s mobilmi v triedach poznajú. Neraz musia žiakov napomínať, aby si ich odložili, a pre niektorých sa mobily stali doslova prekážkou učenia. Zákaz by im mohol pomôcť udržať lepší poriadok, ale aj tak je otázkou, ako nové pravidlá uviesť do praxe tak, aby fungovali. Nie všetci učitelia však chcú mobily úplne zakázať. Niektorí ich využívajú ako nástroj na učenie – aplikácie, online kvízy či prístup k informáciám. Bude teda dôležité, aby boli pravidlá flexibilné a umožnili mobily využívať tam, kde majú zmysel.
Pre žiakov sú mobily niečo, čo k nim jednoducho patrí. Zákaz môžu vnímať ako niečo, čo im berie slobodu. Najmä ak nemajú alternatívu, ako tráviť prestávky, môže sa stať, že ich to bude frustrovať.
Zákaz mobilov v školách má svoje pre aj proti
Aby to fungovalo, musí škola s rodičmi a žiakmi nájsť spôsob, ako vyvážiť všetky potreby. Ideálne by bolo nastaviť pravidlá, ktoré dajú jasné hranice, no zároveň ponechajú priestor na využívanie mobilov tam, kde sú naozaj užitočné.
Možno je čas zamyslieť sa nad tým, ako technológie ovplyvňujú naše životy a vzťahy. Môže regulácia mobilov v školách prispieť k lepšiemu sústredeniu, sociálnym interakciám a duševnej pohode žiakov? Alebo potrebujeme nájsť vyváženejší prístup, ktorý zohľadní výhody aj nevýhody moderných technológií?