Prečo deti hnevajú a čo s tým?
Zdajú sa vám niekedy vaše deti neposlušné? Kedy deti prekročia hranice? Ako si s nimi vybudovať harmonický vzťah?
- Máte niekedy pocit, že sa to vaše krásne a sladké dieťa mení na neovládateľné klbko hnevu?
- Máte občas pocit zúfalstva, že neviete ovládnuť svoje emócie a kričíte ako zmyslov zbavení?
- Máte z času na čas pocit, že to neposlušné a nahnevané decko nie je vôbec vaše?!
Smutný a zničujúci na tom všetkom je fakt, že v tomto boji s deťmi niet víťaza! Všetci strácame, blúdime v začarovanom kruhu a celá energia, snaha a ovládanie sa vychádza nazmar.
Ako porozumieť nevhodnému správaniu?
Bezpečný prístav, kde sa cítime prijímaní takí, akí sme. S našimi chybami, radosťami aj bolesťami, s dôverou v naše úmysly. Máte také miesto? Máte taký vzťah? Zažili ste to už niekedy? Ak áno, určite viete, ako sa správate, keď ste v bezpečí.
Prekvitáte a túžite urobiť niečo pekné, užitočné a potrebné aj pre druhých. S radosťou spolupracujete a snažíte sa na maximum svojich možností! Vaša túžba patriť niekam alebo niekomu je naplnená. Každý z nás bol zamilovaný.
Keď si spomenieme na niektorú z našich lások, začne nám aj po rokoch okolo úst pohrávať úsmev. Spomínate si, aké veci ste vtedy robili? Čo všetko ste dokázali? Často také, ktoré za normálnych okolností nie ste ani schopní či ochotní... Prečo?
Lebo láska je absolútne prijatie, bezpečie, ocenenie... Mení pohľad na celý svet, dáva maličkostiam zmysel... Čo to znamená pre život s deťmi? Znamená uvedomenie si, že ich nevhodné správanie je odrazom nedostatku lásky a prijatia. Chýba im pocit bezpečia, istoty a viery vo svoje schopnosti.
Prečítajte si: Ako dieťaťu vysvetliť nevhodné správanie?
Základné výchovné pravidlo znie:
Ak sa chceme vyhnúť detskému hnevu, je potrebné prakticky pochopiť, aké konkrétne kroky, postoje a reakcie vytvoria našim deťom taký domov, kde budú cítiť, že tam patria.
- Im naše správanie dávalo istotu, že sú milované bez podmienok, vždy a stále!
- Naše správanie podporovalo ich schopnosť zvládnuť úlohy, ktoré na nich čakajú.
- Im naše správanie ukazovalo na to, že sú pre nás potrebné a nenahraditeľné.
Znamená to, že nevhodnému detskému správaniu prídeme na kĺb jedine tak, že zmeníme náš vlastný rodičovský pohľad na konkrétny problém. Je nutné preniesť pozornosť z následkov správania na ich podstatu či príčinu. Ako?
Tak, že sa budeme v konflikte snažiť dešifrovať posolstvo dieťaťa: Chcem patriť, túžim byť milovaný, potrebujem sa zapájať a spolupracovať. Samozrejme, vylučujeme z toho hraničné situácie (ohrozenie života, hrozba vážnych zdravotných následkov...), kedy nejde o nič iné, ako len okamžite zabrániť nebezpečenstvu.
Prečítajte si: Na citlivú tému: Vie sa vaše dieťa slušne správať?
Ako reagovať v situáciách, keď dieťa neposlúcha
Predstavte si, že dieťa v záhrade zodvihne náhle hadicu, ostrieka mamu aj šnúru so zavesenou bielizňou. Táto reakcia nasledovala potom, ako mu mama zakázala polievať kvety, lebo je ešte vonku zima a bála sa, že prechladne.
Čo môže mama spraviť? Asi najprv vypne uzáver vody, aby sa s dieťaťom nemusela ťahať o špliechajúcu hadicu. Potom „predýcha“ rozčúlenie, ktoré toto správanie v nej vyvolalo, a s chladnou hlavou pristúpi k dieťaťu a povie:
Tak ako sa stáva, že dvaja súrodenci majú úplne odlišný pocit z jednej a tej istej škôlky, s tými istými učiteľkami, hračkami. Jeden z nich je pritom navonok spoločensky obľúbený extrovert, ktorý si vie veci „vybaviť“ sám.
Pokojne sa ale môže stať, že musí zo škôlky odísť, lebo zúfalstvo, ba až fyziologické problémy dieťaťa dovedú rodičov k presvedčeniu, že to nemá cenu. Druhý, menej priebojný, nemá žiaden problém, naopak, cíti sa fajn.
Môžeme povedať, že je to zlá škôlka? Na základe čoho? Môžeme sa len začať sústrediť na zistenie, v čom má dieťa problém. Čo vlastne potrebuje a čo tak veľmi ohrozuje jeho pocit bezpečia, že obchádza škôlku veľkým oblúkom.
Budujte si takú dôveru u dieťaťa, aby bolo ochotné k vám prísť so svojimi bolesťami, starosťami i radosťami. Tak sa dozviete, čím žije, čo je pre neho dôležité, kde sú jeho „Achilove päty“.
Inými slovami: stavajme na vzťahu, prestaňme vychovávať poučovaním, usmerňovaním a dobre mienenými radami, a radšej sa o naše deti zaujímajme.
Prečítajte si: Výchova: Po dobrom alebo po zlom?