Mamy radia mamám: Ako dieťaťu vysvetliť nevhodné správanie?
Zuzana sa vás, mamičky, pýtala ako vysvetliť dieťatku nevhodné správanie. S Jakubkom problémy nemala, ale odvtedy, čo sa mu stala na tanečnej nepríjemná príhoda, spustila sa reťazová reakcia.
Takto som to vyriešila ja:
Nerob čo nechceš, aby iní robili tebe
Daniela, 3-ročný synček David
Hneď ako prehral svoju malú bitku, som sa ho opýtala, či sa mu to páčilo, keď ho chlapček udrel, a že určite sa to nepáči deťom, ktoré on sám bije. Ver mi, zabralo to. Ale musím sa priznať, že najskôr som skúšala aj také malé vydieranie typu – nekúpim ti to, lebo ubližuješ deťom, ale viedlo to len k tomu, že mi v obchode urobil neuveriteľný cirkus.
Dôležité je odpútať pozornosť
Mária, 16-mesačná dcérka Alexandra a 2-ročná neter Lucka
Všimla som si, že na naše dievčatká najviac platí pokojný, no dôrazný tón hlasu (žiaden krik ani vyhrážky) a kontakt „z očí do očí“. Zistila som, že na priveľmi dlhé dohováranie dievčatá prestanú po niekoľkých vetách reagovať, a tak uprednostníme formu krátkeho upozornenia. Dievčatám len stručne povieme, že takéto správanie nie je pekné a pripomenieme, za čo by sa mali jedna druhej ospravedlniť.
Nepožičiam, to je MOJE! Ako naučiť deti podeliť sa o svoje hračky?
Riešenie neodkladajte
Dáša, deti 7, 6 a 3 roky
Kým dieťa pochopí, že toto správanie je nežiaduce, asi to chvíľu potrvá. No jednoznačne odporúčam vždy pri takomto prejave zakročiť – chytiť dieťa za ruky, resp. za paže, otočiť tvárou k sebe, priblížiť sa k nemu na rovnakú úroveň, pozrieť do očí a s vážnou tvárou dôrazne povedať: „TOTO SA NEROBÍ, TO NESMIEŠ, JE TO ŠKAREDÉ.“ Nekričať, nehysterčiť, nebiť.
Určite pevné hranice
Divadlo sa nekoná, len prejav našej nevôle a jasného postoja k tomuto správaniu. Ak sa nežiaduce správanie opakuje, ako spomínaš napr. na tanečnej, pripojila by som pri druhom upozornení aj to, že ak s tým neprestane, pôjde si sadnúť na lavičku a nebude môcť s ostatnými deťmi tancovať. A slovo by som samozrejme dodržala. Na lavičke by som syna nechala sedieť napr. 5 minút v závislosti od reakcie.
Deti do troch rokov a záchvaty hnevu: Stanovte si hranice
Ide o to, aby bolo dieťa z danej obľúbenej činnosti (hry) vylúčené a najmä aby pochopilo, že je to kvôli strkaniu. V krajnom prípade by som s dieťaťom odišla úplne preč. Chce to hlavne trpezlivosť, ja stále tvrdím, že deti nie sú hlúpe, pochopia, čo je správne, pekné, dobré, nikto učený z neba nespadol a my sme tu na to, aby sme ich to naučili.
Aj keď to možno niekedy trvá dlhšie ako by sme si predstavovali. Mysli na to, že deti, tak ako všetci ľudia, chcú byť milované a chcú sa nám páčiť. Nezabudni teda vždy pochváliť dobré správanie. Nie dieťa, ale jeho správanie, napr. keď zacvičia určitú pasáž, ktorá prebehne bez „incidentu“.
Buď mu príkladom
Alena a 2-ročná Simonka
Čo môžeš urobiť? Vychádzať z poznania, že sa dieťa učí pozorovaním svojho okolia. Ak sa mu situácia, s ktorou sa stretlo, zapáči, začne ju používať. Takže sa musíš naučiť na reakciu svojho dieťaťa správne zareagovať. Nečakaj však, že sa to po jednej ukážkovej situácii ihneď zmení. Tak ako tvoj synček chodí na tanečnú a niekoľkokrát týždenne si nacvičuje kroky, aj vy si situácie môžete natrénovať.
Rodičovské strasti: Prečo ma moje bábätko bije?
Napr. doma na bábike si môžete situáciu zopakovať a ty môžeš bez stresu na Jakubka pozitívne vplývať, vysvetliť mu situáciu. Nezabudni vždy dbať na to, aby sa dieťa kamarátovi ospravedlnilo, pozrelo sa mu do očí a podalo ruku na znak zmierenia. Potom to už chce len čas.
Názor odborníka
Radí: Mgr. Ing. Jana Kašáková, psychoterapeutka
Situačne alebo v určitých jednoduchších záležitostiach môže byť dieťa schopné správať sa podľa toho, ako „by sa malo“, no zvyčajne to aj ono samo vtedy tak chce, alebo je to momentálne v súlade s jeho „vnútornými impulzmi“.
Sú totiž deti, ktoré viac jednajú, viac vyjadrujú, čo cítia – pohybom, gestami, kontaktom s inými ľuďmi, a sú deti, ktoré viac fantazírujú, „premietajú“ si vnútorné obrázky o tom, čo by urobili, ako by jednali, ale v skutočnosti jednajú v menšej miere.
Jedným z nich je to, že rodičia prestanú rozprávať a vysvetľovať a začnú konať. Ak dieťa sotí alebo udrie iné dieťa, treba prísť k nemu, povedať veľmi stručne a jasne, z očí do očí: „To nesmieš!“ alebo „Nono!“ a pri ďalšej takej situácii, teda ak dieťa neposlúchne a robí to ďalej, rodič dieťa vezme a zamedzí jeho neželaným prejavom. Môžu spolu chvíľu sedieť opodiaľ alebo odísť domov, to samozrejme záleží od okolností a miery drsnosti dieťaťa.
Základné pravidlá by teda mohli byť:
- menej hovorte, viac konajte,
- zahrajte pre dieťa želané prejavy,
- zamedzujte neželaným prejavom (svojím konaním, nie vysvetľovaním)