Máme doma prváka - na toto nezabúdajte

Kristína Majerová | 2. september 2022
Odporúčania pre prváka

Chce to trpezlivosť a režim. Prinášame vám pár dobrých tipov, ako na to.

Ako prvákom pomôcť čo najlepšie sa adaptovať?

Odpovedá učiteľka 1. stupňa Mgr. Anna Michalisková a špeciálna pedagogička a  učiteľka 1. stupňa PaedDr. Katarína Blaščáková:

Praktické rady – na čo nezabudnúť

  • správny úchop ceruzky alebo pera – držanie tromi prstami
  • zošit naklonený  mierne doľava (platí pre pravákov aj ľavákov) – zabezpečenie dobrého sklonu písma
  • sedenie na celom sedadle stoličky, nohy nevisia vo vzduchu, chodidlá sa dotýkajú zeme

Precvičovanie doma

  • Písanie – deti sú rôzne, niekomu stačia 3 – 4 riadky v škole, iné potrebuje viac času a pomoc od rodičov. Materiály sa dajú prefotiť, vytlačiť z internetu, možností je dosť. Ak to aj dieťaťu hneď nejde, netreba robiť paniku. Deti sa k tomu vracajú pri samotnom učení písmen.
  • Fonematické uvedomovanie si – pýtať sa na prvú hlásku v slove, prejsť na prvú slabiku (hranie hry: Na aké písmenko sa začína slovo mačka? Akú počuješ prvú slabiku?)
  • Syntéza hlások – rodič povie dve hlásky, deti majú spojiť (Rodič: poviem „m“ a „e“, čo to je? Dieťa: „me“. Rodič: poviem „s“ a „e“, čo to je? Dieťa: „se“)
  • Rozprávanie o obrázkoch – snažiť sa, aby dieťa povedalo čo najdlhšie vety, podporovať ho v tom.

Samostatnosť a pevný režim

  • Dôležitý je spánok.
  • Samoosblužné činnosti – viesť deti k tomu, aby si nachystali, čo si oblečú a aj si to samy obliekli. Nenosiť za ne školskú tašku – zvládnu to, len im zdôraznite, že taška sa nosí na obidvoch pleciach.
  • Príprava do školy – rodič má dieťaťu pomáhať iba pri chystaní. Ideálne je, ak má dieťa obrázkový rozvrh hodín (ak nevie čítať), kde na základe obrázkov samo vie, aké hodiny budú nasledujúci deň a podľa toho sa pripraví. Prípadne rodič dieťaťu prečíta, aké má hodiny, a ono si už samo pripravuje pomôcky.
  • Cvičenie s deťmi – utvrdzuje ich v tom, čo vedia. Rodič si zároveň overí, či to, čo sa v škole naučilo, vie aj doma. Všetko možno robiť hravou formou, pri ceste do/zo školy, v aute. Stačí len na to myslieť.

Konštruktívna pochvala

Je správne, aby rodičia chválili svoje deti. Nie však prehnane a nie za všetko. Pochvala: „Ty si šikovný chlapec, ty moje múdre dievčatko“ sa míňa účelu. Čo je teda správne? „Táto čiara sa ti naozaj podarila, ide správnym smerom. Táto čiara je pekne rovná. Z týchto 5 vecí si 4 zvládol úplne sám. Ide ti to veľmi dobre.“ Hoci sa dieťaťu nedarí a zdá sa, že ho nie je za čo pochváliť, oceňme aspoň snahu alebo čiastkovú úlohu.

Hra a čítanie

Dieťa by malo mať čas aj na hru. S kamarátmi, so súrodencami, nezavaliť ho každú minútu aktivitou. Je potrebné vytvoriť priestor na tzv. tvorivú nudu. Pri neorganizovanej hre prichádza k uvoľneniu dieťaťa, veľmi pozitívne to vplýva na psychiku.

Čítaniu by malo byť vyčlenených minimálne 20 minút každý deň. Najmä čítanie rozprávok, príbehov prináša benefity, rozvíja sa slovná zásoba a porozumenie pojmov a súvislostí.

Vzťah s učiteľom

Kľúčová je spolupráca: rodič, učiteľ, žiak. Ak rodič niečomu nerozumie, nech sa pýta učiteľa. Rodičia by mali byť stále v kontakte s učiteľom. Vzťahové roviny sú v tomto procese veľmi dôležité.

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: