Chemická pandémia
O chemikáliách, ktoré používame bežne, vieme žalostne málo.
Mnohé z nich sú málo preskúmané a ich používanie regulované nedostatočne alebo vôbec. Nová štúdia z Harvardovej univerzity (ext. zdroj štúdia) poukazuje na súvislosť ďalších chemikálií s neurovývinovými poruchami u detí, ako napr. autizmus, porucha pozornosti s hyperaktivitou či dyslexia.
3 ODPORÚČANIA pre detský mozog
Rizikové chemikálie spôsobujú zmeny na mozgu
Mnoho detí, na ktorých sa chemikálie podpísali, nie sú a ani nebudú nikdy správne diagnostikované. Znížená pozornosť, oneskorený vývoj či zlý školský prospech – to všetko môže byť následok priemyselnej chémie. Do zoznamu rizikových chemikálií pridáva štúdia mangán, fluorid, chlórpyrifos a DDT (pesticídy), tetrachlóretylén (rozpúšťadlo) a polybrómované difenylétery (spomaľovače horenia).
Štúdia (ext. zdroj štúdia) načrtáva možné súvislosti medzi týmito novo uznanými neurotoxickými látkami a negatívnymi účinkami na zdravie detí.
- Mangán je spájaný so zníženou intelektuálnou funkciou a zhoršenou motorikou,
- rozpúšťadlá s hyperaktivitou a agresívnym správaním
- a niektoré druhy pesticídov môžu podľa odborníkov spôsobiť oneskorený kognitívny vývin.
Tento problém je, bohužiaľ, celosvetový a bojovať s ním je náročné. Je však naliehavo potrebná nová globálna preventívna stratégia na kontrolu používania týchto látok.