Ako včas podchytiť a urýchliť liečbu RESPIRAČNÝCH OCHORENÍ?
![NÚDTaRCH, n.o. Dolný Smokovec.](https://mamaaja.sk/fileadmin/thumbs/625x300-out/user_upload/MAMA_2023/soplik_respi.jpg)
Každý rodič už zažil, keď jeho dieťa prišlo zo škôlky či školy a kýchlo. Objavil sa soplík, kašeľ, horúčka a skončilo sa to návštevou lekára a liekmi. Viete, že v mnohých prípadoch dokážeme pomocou respiračnej fyzioterapie chorobu podchytiť už na začiatku a zabrániť komplikáciám?
Čo je respiračná fyzioterapia?
Ako dokážeme pomôcť nášmu dieťaťu, keď príde zo školy či škôlky s nádchou?
Deti učíme smrkať nos od čo najnižšieho veku. Keď u dieťaťa začne nádcha, siahneme okamžite po nosovej sprche a začneme pravidelne preplachovať nos. Preplach nosa je technika z jogy nazývaná aj néti. Nos preplachujeme 0,9 % fyziologickým roztokom, ktorý si doma pripravíme prevarením 1 l vody, v ktorej rozpustíme 9 g kuchynskej soli. Roztok skladujeme v sklenenej nádobe a pri izbovej teplote. Preplach nosa vykonávame podľa potreby viackrát denne. Vďaka pravidelnému preplachu dokážeme zabrániť infekcii v horných dýchacích cestách a tiež zatečeniu soplíkov do dolných ciest dýchacích. V lekárňach sú dostupné rôzne nádobky „konvičky“ na preplach nosa. Niektoré využívajú voľný prúd vody pretekajúci nosom, iné vstreknú fyziologický roztok do nosa pod tlakom.
Riešte zdravotné problémy svojho dieťaťa komplexne
Akú si máme zvoliť? Je medzi nimi rozdiel?
Pokiaľ sa aj napriek preplachovaniu v nose rozvinie infekcia, máme ďalšie možnosti na podporu liečby ochorení horných dýchacích ciest?
Ďalšou nepríjemnou komplikáciou respiračného ochorenia je kašeľ. Ako dokážeme dieťaťu pomôcť s kašľom pomocou respiračnej fyzioterapie?
Pri inhalácii je veľmi dôležitá poloha a technika dýchania, aby inhalácia bola efektívna a dieťatku pomohla. Pokiaľ to dieťa dokáže, posadíme ho do sedu, aby malo uložené celé chodidlá na podložke. Bedrové, kolenné a členkové kĺby sú v 90° uhle, chrbátik vzpriamený. Je vhodné, aby sa dieťa počas inhalácie oprelo a nemalo svalstvo v napätí. Inhalátory ponúkajú pre inhaláciu masky na tvár alebo náustky, ktoré sa vložia do úst. Odporúča sa, aby dieťa čo najskôr začalo inhalovať s náustkom, pretože inhalácia je efektívnejšia a nedochádza k veľkému úniku liečiva. Nádych ústami je pomalý, plynulý. Po nádychu nasleduje 2 – 3-sekundová pauza a potom voľný výdych. Je veľmi dôležité, aby dieťa pri inhalácii neplakalo, pretože pri plači sa liečivo nedostane do malých dýchacích ciest a inhalácia je neefektívna. Inhalujeme vždy aspoň 2 hodiny pred spánkom.
Laryngitída: Prvá pomoc a liečba
Dlhodobou komplikáciou je zahlienenie a vlhký produktívny kašeľ, ktorý deti trápi počas choroby, ale často aj dlho po chorobe.
Tieto techniky sú vysoko efektívne a v spojení so špeciálnymi respiračnými pomôckami je možné hlieny rýchlo a efektívne dostať z dýchacích ciest von. Pokiaľ nemáte k dispozícii respiračného fyzioterapeuta, je vhodné dýchanie formou hry, ktoré je dostupné pre každé dieťa v domácom prostredí. Sú to pomôcky – hračky, do ktorých dieťa fúka a vďaka tomu uvoľňuje hlieny z dýchacích ciest. Hlboký nádych nosom a predĺžený plynulý výdych ústami. Ide o jednoduché dýchanie na zrkadlo, keď dieťa vytvára svojím výdychom cez otvorené ústa rosu – obláčik na zrkadlo. Ďalšou možnosťou je bublifuk, fúkacie fixy, Magic Ball, pohár vody so slamkou, do ktorej dieťa fúka bublinky. Výsledkom je zakašľanie a vykašľanie hlienu z dýchacích ciest.
Poslednou skupinkou detí sú bábätká a batoľatá, ktoré ešte nedokážu fúkať a aktívne spolupracovať.
Pri terapii nesmie byť dieťa mrzuté a nikdy by nemalo plakať. Plač a obranné odmietanie sú podstatnou prekážkou cvičenia. Nakoľko sú polohy pre dieťa nestabilné, je nutné našimi rukami zabezpečiť dieťatku pocit bezpečia a istoty, aby sa dokázalo uvoľniť, aby sa nastavil správny dychový vzor. Terapia trvá maximálne 10 minút. Je možné ju prevádzať na rehabilitačnom lôžku, posteli, prebaľovacom pulte pomocou overballu, taktiež ju prevádzame na rukách terapeuta alebo rodiča a využívame aj fitloptu. Počas terapie využívame kontaktné dýchanie. Sú to presne umiestnené dotyky rúk na hrudníku, chrbte a brušku dieťaťa, ktoré sú v súlade s jeho dychovými pohybmi.