Pri nadmernom sledovaní obrazoviek u detí môže dôjsť k brzdeniu ich rozvoja
Každý rodič z času na čas dovolí deťom pustiť si televízor či tablet, no čas, ktorý dieťa strávi pred obrazovkou by mal byť sledovaný a limitovaný. Nová štúdia prináša ďalšie znepokojujúce zistenia súvisiace so sledovaním obrazoviek.
V rozumných dávkach môže byť sledovanie televízie a internetu pre deti neškodné či dokonca obohacujúce, no stále odvádzajú detskú pozornosť od bežnej fyzickej aktivity a hier zapájajúcich predstavivosť. Pri nadmernom sledovaní môže prísť k brzdeniu rozvoja kritických zručností, ako je napríklad emocionálna sebaregulácia.
Ako obrazovky ovplyvňujú detský mozog?
Obrazovky a atypické správanie
Podľa novej štúdie (ext. zdroj štúdia) sa rozvíja aj atypické správanie pri spracovávaní zmyslov. U detí, ktoré trávili viac času pozeraním televízie alebo iných videí pred dosiahnutím veku 2 rokov, bola väčšia pravdepodobnosť, že sa u nich vyvinie toto atypické správanie pred dosiahnutím veku 3 rokov. To zahŕňa na jednej strane vyhľadávanie senzácií, ale taktiež vyhýbanie sa im, čiže dieťa buď vyhľadáva podnety, ktoré ho viac stimulujú, alebo môže mať na podnety nižšiu citlivosť a pomalšie reakcie.
- Deti do jedného roka, ktoré strávili sledovaním obrazoviek akýkoľvek čas počas prvého roku (v porovnaní s žiadnym) boli spájané s o 105 % vyššou pravdepodobnosťou zvýšeného senzorického správania v neskoršom veku.
- V prípade 18-mesačných detí sa každá hodina denne spájala s 23 % a pri dvojročných deťoch s 20 % nárastom vyhľadávania alebo vyhýbaniu sa zmyslovým podnetom.
I keď vedci brali do úvahy vek, zdravie, vzdelanie rodičov či spoločne strávený čas, bolo v tomto prípade venovanie pozornosti obrazovkám významným faktorom. Preto odporúčajú rodičom, aby deťom predstavili čaro tabletov, telefónov či televízie až po dvoch rokoch.