Detské otázky podľa veku - čo sa pýtajú deti od 1 do 2 rokov?
Aké otázky kladú deti v závislosti od ich veku, čo vlastne chcú otázkou zistiť a ako na ne odpovedať? Medzi 1. a 2. rokom kladú deti hlavne otázky: Čo je to?, Čo to robíš? a Čo ešte?
Otázky, otázky, otázky... čo? kde? prečo? Nevedeli ste sa dočkať, kedy drobec začne rozprávať, a odrazu sa na vás zo všetkých strán sypú zvedavé dotazy vašich ratolestí.
Na čo všetko sa deti pýtajú a kedy tento kolotoč začína? Čo ich zaujíma a prečo sú také zvedavé?
Detská otázka od 1 roka: "Čo je to?"
Keď malé dieťa zistí, že každá vec, každá osoba, každá činnosť, vlastne všetko na svete má svoje „meno“ a dá sa nazvať jedným slovom, chce odteraz pre všetko, čo mu napadne a zdá sa zaujímavé, poznať meno, názov.
Preto kladie neustále túto otázku. Najskôr pravdepodobne iba ukáže prstom na nejakú vec alebo osobu, ktorá je v jeho blízkosti, so spýtavým pohľadom, neskôr k tomu pridá „Toto? Toto?“, a nakoniec „Čo je to?“ alebo „Ako sa to volá?“
Táto otázka však v sebe obsahuje oveľa viac. Dieťa chce vedieť (okrem názvu) aj to, aký význam má vec, na ktorú sa pýta, preňho samotného.
V podstate sa teda pýta:
- Ako sa to volá?
- Čo môžem s touto vecou/osobou atď. robiť?
- Čo bude táto vec/osoba atď. robiť so mnou?
- Čo táto vec/osoba bude robiť bezo mňa, sama alebo s inými?
- A vždy pripadá do úvahy aj otázka: Čo je z toho príjemné a čo nie?
Príklad: Mama a dieťa idú na návštevu. Už pred otvorením brány domu sa ozve hlasný divoký neznámy zvuk. Dieťa sa pozrie nechápavo na mamu. Po otvorení sa rozbehne niečo neznáme divé obom naproti, vyskočí na mamu a začne oňuchávať dieťa v kočíku. Teraz sa už nepozrie na mamu nechápavo, ale vzrušene a bojazlivo, a dokonca plače.
Mohlo by vás zaujímať: Detské otázky podľa veku - čo sa pýtajú deti od 2 do 4 rokov
Už pri prvom počutí zvuku mala matka začať s upokojujúcimi vysvetleniami. Najneskôr teraz však musí povedať: „To je Terry, Jankin veľký pes“ a zobrať rúčku dcérky a položiť ju na psíkovu srsť. (Ak sa dieťa už zľaklo, môžeme ho zobrať na ruky alebo odviesť psa, aby sa dieťa najskôr upokojilo a až potom s ním nadviazalo opätovne kontakt.) Inak by si mohlo zafixovať, že všetci psi sú zlí a nepríjemní, lebo tento zážitok je preňho toho dôkaz.
Detská otázka od cca 15. mesiaca: "Čo to robíš?"
Dieťa čoskoro pochopí, že každá ľudská činnosť má svoj význam, zmysel, cieľ. Ak samo tieto súvislosti nerozpozná, pýta sa na to. Najskôr zjednodušene: „Mama?“ a s pýtajúcim sa pohľadom, neskôr: „Mama robí?“ alebo pod. Presnejšie to ešte nevie vyjadriť.
Odpoveď, ktorá popíše len hlavný priebeh činnosti, ktorú dieťa na vlastné oči vidí (napr. píšem, periem...), však čoskoro nebude stačiť. A dieťa bude opakovať svoju otázku dovtedy, kým sa nedozvie, čo to má s ním do činenia, príp. kým mu mama alebo nejaká iná osoba neumožní urobiť tú istú činnosť (zobrať papier a ceruzku a dovoliť písať, alebo vhodiť nejaké veci do práčky).
Preto v tomto veku počujeme často: „Ja! Aj ja!“
Čím je dieťa staršie, tým viac myslí svojou otázkou zároveň aj:
- Čo to tam mama píše a komu, prečo?
- Ako tá práčka urobí, že z týchto špinavých vecí budú čisté?
- Čo s opratými vecami?
Detská otázka od cca 18 mesiacov: "Čo ešte?"
Z už získaných skúseností, otázok a myšlienkových pochodov dieťa pochopí, že niektoré veci, osoby, zvieratá majú veľa spoločného, ale na druhej strane je tu aj veľa rozdielov.
Preto sa chce dieťa teraz dozvedieť podrobnejšie:
- Čo všetko je podobné?
- Do akej miery ide podobnosť?
- V čom sú rozdiely?
- A stále ešte názvy, pomenovania, presné výrazy pre všetko.
Rôznorodosť sveta si dieťa postupne zatrieďuje do skupín. Posledný krok tohto procesu je fakt, že dieťa samo od seba povie „veľa kníh, veľa detí, veľa stromov“, zatiaľ čo predtým hovorilo len „ešte jeden strom, ešte jeden, ešte jeden...“
Okrem toho každá činnosť pozostáva z množstva podrobnejších činností. Na tieto sa dieťa pýta, ak na jeho otázku „Čo to robíš?“ nadväzuje „A čo ešte?“.
Mohlo by vás zaujímať: Detské otázky podľa veku - čo sa pýtajú deti od 4 do 7 rokov