7 praktických tipov pre denný spánok bábätka

7 praktických tipov pre denný spánok bábätka
1.1.2019 v kategórii Bábätko, autor Redakcia, foto: istockphoto.com

Niektoré bábätká zaspinkajú v postieľke, iné len v kočíku vonku, ďalšie uspáva kolísanie...

Denný spánok len v pohybe 

Mnohé deti zaspávajú a spia počas dňa za jazdy v kočíku alebo v šatke na mame, či otcovi. Ak je to cez deň jediný spôsob, ako dokážu spať, doprajte si dlhé prechádzky. V prvom roku sa veci menia veľmi rýchlo a je jednoduchšie spoľahnúť sa na postup, ktorý funguje, ako sa zbytočne trápiť.

Priebežne skúšajte, či bábätko neprijme aj iné spôsoby uspávania. Keď sa zlepší jeho sebaregulácia, bude pripravené spať cez deň aj iným spôsobom.

Spánky cez deň bývajú jednoduchšie. Možno aj preto, že rodičia majú viac energie než uprostred noci. Ako na ne?

Denný spánok bábätka

1. Denné spánky sú riadené najmä homeostatickým procesom.

Opakujte si, že ak je bábo unavené, jednoducho zaspí. Príliš jasné predstavy o tom, ako a koľko by malo cez deň spať, hrajú proti vám. Bábätko neuspia a vy budete nespokojní.

2. Niektoré deti spia prirodzene menej.

Ak uložíte bábätko na denný spánok a ono nie a nie zatvoriť oči, jednoducho ho vyberte z postieľky a pokračujte vo svojom dni. Zaspí neskôr.

3. Ak zaspí vo vašom náručí a chcete ho preložiť, je výhodné počkať na fázu hlbšieho spánku.

Počas zaspávania sa niektoré bábätká veľmi ľahko zobudia. Sledujte, ako jeho pohyby ustávajú, telíčko oťažieva, nohy a ruky sú ako z gumy.

4. Doprajte si, nech sú vaše spoločné dni čo najjednoduchšie a najpríjemnejšie. 

Naplánujte si aktivity, ktoré máte radi. Buďte veľa vonku. Objavujte doteraz nepoznané zákutia susedstva. Stretávajte iných rodičov a iné detičky. Bábätko bude nadšeným spoločníkom vašich dní a prirodzene zaspí, keď sa unaví. V šatke, nosiči, kočíku, autosedačke, či vo vašom náručí. (Mimochodom, keď zaspí, nastáva ideálna príležitosť vypočuť si všetky tie nazhromaždené jazykové audiokurzy, na ktoré doteraz nebol čas.)

5. Bábätká majú rady rutinu.

Režim a jednoduchosť sa však dajú skĺbiť. Doobeda prechádzka so šatkou, poobede kočíkovanie s kamarátkami. Alebo naopak. Doobeda vlastné záľuby, kým bábo odfukuje na verande, poobede „šlofík“ spolu s ním. Dôležité je, aby režim nebol taký fixný, že vám znemožní fungovať tak, aby ste sa cítili (v zásade) spokojne.

 

6. Mama pri novorodencovi, často aj pri dojčati, má väčšinou spánkový deficit, ktorý neprospieva ich celkovému fungovaniu.

Odporúčame jednoducho odsunúť všetky domáce práce na menej prioritné miesto a zaradiť si jeden poobedňajší spánok do svojho režimu (spať, keď spí bábätko). Aj polhodina spánku mamy počas dňa veľmi pomôže jej duševnej pohode a fyzickej kondícii, a vyzbrojí ju energiou do večera. Čas strávený spánkom je dobrou investíciou. Bežné upratovanie možno spraviť aj s bábätkom, pre ktoré to navyše bude podnetné a zábavné.

7. Prílišná tma a dokonalé ticho počas denných spánkov hrajú skôr proti vám, pretože signalizujú organizmu, že začína noc.

Melatonín si šetrite na večer. Vašou devízou je presný opak: čo najjasnejšie oddeľovanie dňa a noci. Ak máte dráždivé bábo, ktoré sa strháva na zvuky štekajúcich psov či zvonenie telefónu, skúste ich radšej odblokovať bielym šumom v bezpečnej hlasitosti alebo pokojnou, príjemnou tlmenou hudbou.

 

Knihu Psychológia -pre milujúcich rodičov si môžete objednať v našom e-shope TU