Môj syn bude mať v lete 3 roky a v septembri by mal nastúpiť do skôlky. Nemá však rád prítomnosť iných ľudí (okrem najbližšej rodiny a pár mojich kamarátok ) a už vôbec nie prítomnosť detí, ani detí mojich kamrátok v jeho veku, ktoré stretáva pomerne často. Na ulici ma vždy drží za ruku, ak sa mu niekto prihovorí, skryje sa za mňa. Na ihrisku maličké deti odstrkuje od seba a od tých starších uteká. Ak nie je kam utiecť, napr. na šmýkalke, tak sa jednoducho rozplače. Chodievali sme do detského centra a iné deti si nevšímal, len a hral sám, stačilo mu, že ho pozorujem z diaľky. Ale časom sa sa to zhoršilo tak, že po príchode len stojí pri vchode a bezo mňa sa ďalej nepohne ani na krok. Ako mu mám vysvetliť, že sa iných detí nemusí báť? Mala by som ho brávať medzi iné deti alebo sa ihriskám vyhýbať? Je vhodné, aby išiel v septembri do škôlky?

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Nie všetky deti sú spoločenské a tešia sa s inými ľuďmi či deťmi.
No to neznamená, že by ste sa mali deťom a cudzím ľuďom vyhýbať. Znamená to, že by ste mali v takých situáciách rešpektovať synovu potrebu byť vo vašej blízkosti, skryť sa za vás a podobne.
Znamená to, že ak pôjde do škôlky, nebudete mu vyčítať, ak sa nebude hrať s inými deťmi, ale mu poviete, že sa môže, ale nemusí s inými deťmi hrať, že sa môže slobodne rozhodovať v každej chvíli, či sa chce hrať sám alebo s niekým alebo pri niekom.