Dobry den
Prosim o radu .Mam 2,5 rocnu dcerku .Je zlata , vsetko , len je dost vyberava a casto odmietava k manzelovi .Vybera si kto ju oblecie , raz mamka , o chvilu tatik , potom je tatik fuj a chce mamku .Staci ak jej clovek len zvysenym hlasom nieco povie a uz je mamka , alebo tatik fuj .Kto s nou pojde na zachod si tiez vybera , a aby ju ulozil manzel o tom nechce ani pocut a ja som uz vecer tak unavena , ze to nechavam stale tak , pritom spinka este pri mne v spalni .Toto ma dost stve a co je horsie cakame babo , a malej neviem nijako vysvetlit az sa bojim s nou o tom rozpravat , lebo rovno povie ze babatko v brusku je fuj .Aj mna sa to dotyka , ale stale to pripisujem obdobiu a veku .Bojim sa ,ako to budeme zvladat potom , viem ze asi ziarli ale naozaj nema preco , lebo je vychovavana v laske , ma vsetko co len chce.Skolku zatial nenavstevuje staraju sa o nu babinky .U svokry je svagrina , ktora ma 9 mesacneho chlapca a mam pocit ze to vsetko prameni odtial , pretoze v priebehu dna asi viac citi ze vacsia pozornost sa dava malemu ako jej .Vysvetlujem ze nikto a nic nie je fuj , ze tak sa nerozprava , ale nie som si ista ci to vie pochopit v tom veku .Prosim , o radu , len akym systemom na nu ist aby sa takto nespravala .Mam zmesane pocity z toho vsetkeho a obzvlast teraz ked som tehotna .Poradte a pomozte .
Dakujem za odpoved .Janka

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Niekedy je fajn "prekladať" slová dieťaťa aj do inej reči - ak povie, že je niekto/niečo fuj, je možné sa spýtať, či tým myslí, že sa na bábätko neteší alebo že sa jej nepáči to a to alebo... Lebo to môže celé znamenať len toľko, že nehovorí, čo by chcela, ale to, čo nechce, svoje odmietanie. Ak teda hovorí fuj na bábätko, znamená to, že by radšej ostala sama a mala všetku vašu lásku a podporu a pozornosť aj naďalej. A to sa dá pochopiť. A vy to pochopenie môžete vyjadriť. Napríklad jej poviete, že "chápem, že by si radšej ostala sama" a si ju napríklad zavoláte k sebe a pritúlite - len uznáte jej pocity a dáte najavo svoju lásku. Akonáhle do toho začneme strkať svoje strachy a obavy, svoje katastrofické vízie a scenáre, vôbec nám to nepomôže, skôr naopak.