Dobrý deň!Mám 4 ročnú dcérku,ktorá sa nechce deliť o hračky s inými deťmi,napr.:pri loptových hrach chce vlastnú loptu a nechce sa zapojiť do hry a keď ju ostatný volajú aby im kopla naspäť loptu radšej sa oduje a ujde niekde do kúta.Skúšala som sa s ňou o tom porozprávať ale vždy mi odpovie,,preto,,.Taktiež sa s deťmi bije.Niekedy kôli hračkám ale väčšinou sa ako keby tak s nimi hrala.Vešia sa za krk,vála sa po nich,ťahá ich za ruky a pod.Ja ju samozrejme napomeniem ,ale ona sa buď zasmeje a pokračuje alebo začne kričať, urazí sa,ujde do izby.Mám aj ročného synčeka a s ním vychádza dobre,je celkom poslušná aj sa rýchlo dokáže naučiť(sama sa oblečie,pozná farby,geometrické tvary) len keď príde medzi deti nastane problém.Chcem Vás poprosiť o radu čo robiť?

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Môžete sa s ňou rozprávať o tom: skúmať spoločne, čo iné by mohla robiť, povedať jej, že by sa teraz patrilo ospravedlniť sa, ak udrie nejaké dieťa alebo mu robí niečo nepríjemné atď. Dieťa sa učí najmä v tomto období o vzťahoch s rovesníkmi veľa, intenzívnejšie žije v ich spoločnosti a deti ju učia tiež, tým, ako reagujú, čo urobia, keď sa nejako prejaví ona atď. Skúste ju nielen upozorňovať a napomínať, ak sa správa neprijateľne alebo menej vhodne, ale skúste sa jej aj spýtať, či by chcela urobiť nabudúce niečo inak, ako sa cíti v danej situácii, inšpirujte ju, ako sa inak dá so vzťahmi zaobchádzať. No s citom.