dobry den. Moj syncek 2 roky 2 mes. si necha vzdy v materskom centre zobrat hracky..nikdy kvoli tomu neplakal, proste ide a vezme si nieco ine. On nikdy nezoberie inym hracky a vela x ked ho poprosim, aby dal niekomu inemu hracku tak to urobi alebo aj sam od seba da inemu dietatku hracku. Dnes to vsak bolo cosi ine, po dvoch takych incidentoch zacal strasne plakat, vesat sa po mne...nema uz zaujem sa hrat, spievat...co aj chapem, ved ani ja nemam vzdy super naladu...on je velmi citlivy, mily k ludom a nema problem sa inak prihovorim cudzym ludom a odpovie na otazky ked sa ho pytaju, ale pri detoch si neviem branit svoje...aj s amu snazim jemne naznacit nech si nenecha cosi zobrat, nech povie, ze teraz sa s tym hra on a apod...ale v praxi to tak nejde ; ( je mi z toho aj smutno, hoci na druhej starne som rada, ze nie je agresivny a netrha inym hracky...no chcem sa spyatat ci sa da nejako motivovat ci viest ku tomu, aby si vedel sam cosi vybojovat (nie nasilim) ci ustrazit to co je jeho, ci to s cim sa hra...inak je velmi slusny, uz niekedy aj sam od seba podakuje za veceru ci ranajky, je pozorny a my mu to odplacame laskou a pochvalou a uzanim..nemyslim, ze robim kdesi chybu a chapem, ze mozno je proste takej povahy,a le na druhej starne vidim, ze ked sme napr. v materskom centre, on je tak taky jediny, ostatne deti v jeho veku su presny opak...ani ja niesom velmi splocensky tvor a ku stastiu mi staci par znamych ludi, vazim si skor 1 priatela ako 10 kamaratov...je mozne ze je po mne? ; )) dakujem!

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Je možné, že to "má po vás", lebo je váš syn a žije s vami, teda vás vidí zaobchádzať so vzťahmi. Je možné, že má takú povahu alebo skôr temperament. No je možné aj to, že je to len fáza v jeho živote, v jeho vývine, ktorá sa prehupne do inej, možno nie diametrálne odlišnej, no takej, v ktorej si viac zastane seba, bude priebojnejší atď.
Všetci sa vyvíjame a to, že sme v dvoch, dvadsiatich alebo dvesto rokoch nejakí ešte neznamená, že takí zostaneme natrvalo. Vždy máme možnosť pracovať na sebe, skúšať iné postupy, učiť sa, ako vychádzať s ľuďmi a pritom sa aj postarať o svoje potreby.