Dobry den pani doktorka,chela by som vas poprost o radu ohladom mojej 3 roc.dcerky.Z dna na den sa mi zasekla ze nepojde kakat,nic zle pred tym nemala s kaanim ako takym,jednoducho sek a hotovo.Skusala som kadeake finky,ako kompoty,susene slivky.papa aj ovocie,jogurty,ceralie,uplne v pohode.Jednoducho to nechce pustit von.Po dnes den je to uz 5 dni co sa jej nevyprazdnili crievka a mam z toho velke obavy. Skusala som aj sluby aj vyhrazky,nic nezabera akonahle zaciti tlak na konecnik zoskoci z toalety.
Dakujem vam vopred za radu.S pozdravom Z.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
V prvom rade sa poraďte s vašou detskou lekárkou o prechodnom používaní glycerínových čípkov, prípadne o iných metódach vhodných pre dieťa v tomto veku.
Niekedy môžu byť problémy tohto charakteru spojené aj s určitými psychickými procesmi, napríklad s vyjadrovaním hnevu, sklamania, zúrivosti alebo s ich nevyjadrovaním či zákazmi vyjadrovať tieto alebo iné "nevhodné" pocity. Môže to tiež súvisieť s pravidlami okolo čistoty, ktoré vládnu v rodine - napríklad prehnané dbanie o čistotu zovňajšku dieťaťa (dieťa je karhané za to, že sa zababre od farieb, keksíka, jogurtu...), nesmie sa hrať s hlinou, pieskom, aby sa neušpinilo a podobne. Niekedy dieťa samo odmieta robiť veci, pri ktorých by sa ušpinilo, hoci v rodine neplatia až také prísne pravidlá.
Skúste sa dcérky spýtať, čo by sa stalo, keby sa vykakala. Možno ale nebude vedieť. A možno vám povie niečo iracionálne. Deti ale rozmýšľajú ako v rozprávke, bez nejakej logiky, takže treba chápať akúkoľvek odpoveď obrazne, metaforicky. A ak sa vám podarí opäť metaforicky sa s ňou o tom porozprávať, bolo by to fajn.
V takýchto prípadoch je vhodné využiť aj silu príbehu a ak máte možnosť vyhľadať skúsenú psychologičku alebo psychoterapeutku, ktorá by vám s tým pomohla, neurobíte chybu.