Prosim Vas, mam male 17-mesacne krsniatko. Adamko este nezacal hovorit,povie len mnam mnam,obcas mama, nema zaujem o rozpravky a ani hracky ho nejak nebavia a casto si bucha sam hlavku o stenu,dvere..hned mu samozrejme v tom zabranime,ale nevieme preco to robi..a este casto sa nekontrolovane rozbehne strmhlav,ze nevieme kde vrazi..sestra je zufala,snazime sa ju upokojit,ze je v poriadku,no pri narodeni mal stlacenu hlavicku a vydulo mu lebku do jednej strany. Co poznam deticky v jeho veku,tak uz debatia,skomolene slovka,ale debatia a on nie. Venuje sa mu,ukazuje,vysvetluje..maly chape vsetkemu,co povieme ale nepovie nic. Mala by ist s nim na nejake vysetrenie? Dakujem :) s pozdravom Miriam

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Ak dieťa nie je v starostlivosti neurológa, zrejme by bolo vhodné ho vyhľadať a konzultovať situáciu s ním - kvôli tomu, že hovorí menej ako iné deti (no je výborné, že hovorí aspoň tých prá slov a že rozumie, chápe, čo počuje od vás!) a že sa udiera o stenu a vrhá strmhlav kade tade. Môže to byť len prechodné, no vzhľadom k okolnostiam pôrodu by bolo lepšie to skontrolovať, či je všetko, ako má byť. Ak bude, potom zrejme bude treba nejaký čas ešte počkať, ako sa jeho reč a správanie budú vyvíjať a ak by sa stav vôbec nemenil ani povedzme o pol roka, konzultujte s pediatričkou. Ak by sa situácia po troške zlepšovala, bude to dobrý signál. Niektoré deti sa rozhovoria ako sa patrí okolo druhého roku, niektoré aj neskôr. No nedá sa to predpovedať. A ak sa nerozhovoria ani okolo toho tretieho roku, treba vyhľadať odborníka, ktorého doporučí pediatrička. (Keďže v tomto veku sú deti kvôli očkovaniam pomerne pravidelne v kontakte s detskou lekárkou, zakaždým to je možné konzultovať aspoň s ňou.)