Dobry den, mam 19 mesacneho syna, ktory pomerne vela rozprava, snazi sa vsetko opakovat, dokaze povedat vsetko, co chce, pomenovat veci naokolo. Zacal rozpravat postupne od nejakych 13 mesiacov. Teraz, je tomu asi 5 dni, zacal rozpravat stylom, ze opakuje zaciatocne slabiky niektorych slov - ta tatinko, ma maminka, do dole, da dalsi a podobne. Neviem, ci je to len jeho styl rozpravania, ktory si vymyslel, ale obavam sa, ci sa nezacal zajakavat. Prosim, poradte, ako postupovat. Dakujem

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Je to zajakavosť, ktorá sa prechodne objavuje práve u detí, ktoré veľa a rýchlo rozmýšľajú a chceli by tak aj rozprávať, ale ich schopnosti ešte nie sú také vyvinuté. Začnú sa teda zajakávať. Pokiaľ sa stretnú s primeranými reakciami, zajakávanie sa do niekoľkých týždňov až mesiacov celkom vytratí, reč sa upraví.
Je dôležité, aby ste sa vy pozastavili v činnosti, ktorú práve robíte, pozerali sa dieťaťu do očí, čupli si k nemu, chytili ho prípadne za ruky, citlivo a taktne povedali, že ho počúvate, a skutočne ho počúvali od začiatku až do konca. Môžete prípadne dodať "Spomaľ, trošku pomalšie..."
Môže to byť trošku náročné, no dieťa potrebuje mať pocit, že má dostatok času vám povedať, čo povedať potrebuje.