Dobrý večer prajem. Mám len jednu otázočku týkajúcu sa mojej 13 mes. dcérky. Neviem, či je v poriadku, že moja dcérka vo svojich 13 mes. rozpráva len mama, tata, baba, papa, bác, auto, kukuk, haf-haf, mňam. Okrem týchto slov ešte nevie povedať nič iné, pričom slová vie použiť (napr. ked jej niečo spadne, povie bác, ked sa jej opýtam ako robí havo povie, haf-haf, ked jej poviem, nech ukáže pápá, tak ukáže aj povie, ked niečo dobré dostane na jazýček, povie mňam...). Myslím, že rozumieť mi rozumie, niekedy stačí ked jej niečo poviem raz a urobí to - napr. podaj bábiku....
Teda, moja otázka znie, či by na svoj vek nemala poznať už viac slov? Prípadne vedieť, ako robia(aké zvuky vydávajú) aj iné zvieratká, nielen psík???
Tiež ma trápi, že ešte sama nechodí, len za rúčku, stačí ak sa drží čo i len konca malíčka a ide. Občas sa aj pustí sama a niekam sa vyberie, ale to len zriedka, ked zabudne, že sa ničoho nedrží. Myslím, že sa bojí, lebo ked aj príde na to, že sama stojí hned začne plakať. Prosím Vás, ako ju motivovať, aby sa nebála kráčať sama?
Dakujem veľmi pekne za Váš čas a teším sa na odpoveď.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Istotu pri chôdzi nadobudne postupne sama, o to strach mať nemusíte a netreba ju ani špeciálne motivovať. Len jej buďte oporou, kým si vás vyžaduje a ona čoskoro zistí, že to zvládne už aj sama.
Vývin reči je pravdepodobne v norme, pekne opakuje, pozná slová, rozumie. Postupne sa bude jej slovná zásoba, ktorú bude vedieť aktívne používať, rozširovať a postupne začne tvoriť jednoduché dvojslovné vety.
Tečte sa z nej a to bude pre ňu najväčšia motivácia a silný pohon jej vývinu.