dmo
, Autor: Registrovaný používateľdcera ma od narodenia dmo pred rokom sa začala bať lepšie povedane strhla sa pri zvišenom hluku a dochadza to až do niečo ako je epilepsia.
Na otazky odpovedá psychologicka.
ARCHÍV: Poradňa uzamknutá
Poznámka: Poradne odborníkov nemôžu v plnom rozsahu nahradiť osobnú návštevu lekára či priamu intervenciu odborníka.
dcera ma od narodenia dmo pred rokom sa začala bať lepšie povedane strhla sa pri zvišenom hluku a dochadza to až do niečo ako je epilepsia.
Túto situáciu musíte konzultovať s vašou detskou lekárkou, prípadne odborným lekárom.
Dobrý deň.Tento problém sa netýka mňa, ale mojej sestry a jej šesťročnej dcérky Emky.Malá pochádza z predčasne narodených dvojičiek, druhá má dmo.Majú ešte štvorročnú sestričku.Problém spočíva v tom, že hoci ema mala už šesť, jej správanie tomu nenasvečuje.Vo všetkom je spomalená, treba jej všetko opakovať tri aj viac krát a je veľmi aktívna na veci, ktoré by nemala robiť - cca.pred mesiacom si s mladšou sestrou ostrihali navzájom vlasy(v minulosti sa ostrihala aj sama), v škôlke hodila do piecky plastelínu a včera si našla žiletku a oholila si ruky a tvár a poranila si čelo,...chce len vystrájať, na rozhovor, hlasnejšie upozornenia, niekedy capnutie po zadku nereaguje.síce si prizná chybu že spravila zle, no vzápätí to spraví znova.dokonca to, čo jej hovoria rodičia a iné dospelé osoby akoby nepočula.s mladšou také problémy nie sú, síce tiež vystrája, ale zvykne staršiu sestru upozorniť že napr.toto nerobme, lebo to sa nemá,...tak teraz nevieme či je to len forma vzdoru, či chce na seba upútať viac pozornosti,...svoju energiu si vybíja na tanečnom krúžku dvakrát v týždni - trebalo by jej viac aktivít?poraďte nám.
Možno je pre ňu situácia zložitá, ako to býva v rodinách, kde je dieťa, ktoré potrebuje veľa starostlivosti. Potom sa deti, ktoré sú zdravé, môžu cítiť trochu prehliadané, hoci rodičia sa môžu snažiť venovať sa všetkým takpovediac rovnako.
Niekedy ale rodičia od radosti, že dieťa je zdravé, akosi slabšie nastavujú hranice, nechávajú dieťaťu viac priestoru a dieťa potom robí aj výmyselníckejšie veci, skúša a testuje, odkiaľ pokiaľ.
No môžu byť na príčine aj iné veci. Možno by bolo fajn osloviť psychológa.
Ak máte čas a priestor viac sa venovať tejto neterke, využite to - vyplňte jej program, aby mohla byť tvorivá a vymýšľať, no v bezpečnom rámci.
Dobry den,
mame 14 mesacneho chlapceka (narodeny 6. oktobra 2009 planovanou sekciou), ktory stale sam nelozi (aj ked naznaky su tu - pohojdava sa a 1-2 krat prekladie nozky kym sa spusti opat na zem) a najradsej sa pohybuje lozenim. Lezie uz asi od 8 mesiaca od zaciatku symetricky. Stale sa tiez nevie sam posadit. Je to zhruba mesiac co nam zacal vyliezat na nabytok (aj 1000 krat denne vylezie na skrinku-velmi ho to bavi) a chodi popri nabytku tym ze sa oboma rukami pridrziava. Neurologicka mu pred 1 a pol mesiacom diagnostikovala miernu hypotoniu, 3 tyzdne nato + hypertoniu akralne DKK (nerozumiem preco az na druhom vysetreni). Po vysetreni u psychologicky nam bolo povedane, ze chlapcek je psychologicky popredu a zaostava len po motorickej stranke. Z vazho pohladu, ak je psychologicky vyvoj v poriadku, stale sa mozme obavat a je tu riziko aj niecoho vaznejsieho (ako napr DMO)? Stretli ste sa uz s dietatkom ktore zaostavalo len motoricky a psychologicky bolo v poriadku? Coho by to mohlo byt prejavom? Velmi Vam dakujem za odpoved.
O týchto záležitostiach by ste sa mali podrobne porozprávať s vašou neurologičkou (alebo nejakou inou tiež) a so psychologičkou, ktorá vaše dieťa videla a vie adekvátne posúdiť, ako sa vyvíja.
Samozrejme, že je možné, že dieťa sa vo viacerých oblastiach vyvíja v norme a v niektorých môže zaostávať alebo napredovať pomalšie. Dôvody môžu byť rôzne, napríklad nerovnomerné dozrievanie nervového systému. Dôležité je, že napreduje, že sa stavia pri nábytku a teší ho to, lebo tým posilňuje svoje svalstvo a pripravuje sa na zvládnutie chôdze, samostatného posadenia sa atď.
Dobrý deň pani doktorka,
moje dvojičky, narodené v 34.t.t. majú dva roky s diagnozou DMO - spastická diparéza, spastická kvadruparéza. Naša neurologička nás oboznámila s tým, že v 3.roku by sme mali absolvovať psychologické vyšetrenie, preto sa chcem opýtať, čo nás zhruba čaká. Problém bude aj v tom, že dievčatá každú kontrolu u lekára / a tých kontrol už bolo nespočetne/ preplačú. Ďakujem za odpoveď.
Predpokladám, že psychologické vyšetrenie bude zisťovať úroveň psychomotorického vývinu, rôznych psychických funkcií a podobne. Predpokladom vyšetrenia je ale vždy spolupráca vyšetrovanej osoby. Ak deti preplačú stretnutie, bude možno treba viac stretnutí, aby sa trošku adaptovali na prostredie a psychológa, no je možné, že toto vyšetrenie bude len orientačné a v neskoršom veku bude zamerané na hlbšie a podrobnejšie zistenia ohľadom vývinu psychických funkci.
Možno vám pomôže, ak sa o vyšetrení vopred informujete v zariadení, kde budú deti vyšetrovať.
Dobrý deň.Chcela by som sa opýtať na váš názor ako mám postupovať. Mám dve deti chlapcov starší má 4roky narodil sa predčasne a má DMO, druhý ma dva roky a je zdravý. Ide o toho mladšieho doteraz bolo všetko v poriadku bol veľmi zlatý , počúval pochopil ked som mu povedala že nesmie brať lackovi hračky že lacko nevie chodiť ako on, pomáhal podaval mu hračky do ručky daval naňho pozor aby mu neublížil ked boli spolu v izbe. No zo dňa na deň sa zmenil a nevieme prečo naschvál Lackovi berie hračky a odnesie ich na druhú stranu izby aj ked vie že Lacko sa tam nedostane a začne plakať je schopný takto preniesť všetky hračky čo sú v Lackovej blízkosti nič nepomáha ani dobré slovo, vysvetlenie nič, radšej odíde do inej izby.Robí to aj zdravým deťom a ked deti začnú plakať on sa z toho smeje. Som z toho nešťastná neviem kde robím chybu.
Prosím poradťe mi čo mám robiť ako ho usmerniť že to nie je správne.
Dakujem
Váš mladší syn si zrejme overuje, že má určité schopnosti, že vie ovplyvňovať veci a ľudí okolo seba, že má nejakú moc. To samo o sebe nie je nič zlé, je to normálna vývinová fáza a dieťa v nej zisťuje, ako chutí moc. To je pre ďalší život rovnako dôležité, ako naučiť sa s tou mocou zaobchádzať tak, aby to nebolo na úkor druhých ľudí. A to je vaša úloha - rešpektovať na jednej strane jeho moc a jej skúmanie, na druhej strane ho učiť, že sú isté pravidlá, limity, hranice, ktoré treba rešpektovať.
V jeho nízkom veku je najlepšie zapojiť fantáziu a hravou formou ho viesť k spolupráci a rešpektu voči iným ľuďom a ich potrebám. Ak napríkad Lackovi vezme hračky, môžete ho pochváliť, ako pekne ich preniesol a vyzvať ho, aby ich rovnako pekne doniesol zase naspäť, aby ste sa mohli všetci traja zahrať nejakú veselú hru (alebo odmenou môže byť akákoľvek iná aktivita, ktorú má veľmi rád - čítanie, zápasenie, naháňačka s vami...).
Hľadajte tiež spôsoby, ako z toho urobiť súčasť nejakej hry - ak vie Lacko napríklad hádzať, nech hračky mladšiemu bratovi začne hádzať vždy, keď mu ich on začne odnášať preč... Využite skrátka schopnosti oboch chlapcov a svoju fantáziu a vymyslite si vždy nejakú hru, v ktorej jedna časť bude odnášanie hračiek - či už Lackových alebo hračiek iných detí.
Dobry den, prosim Vas o radu
Mam dcerku, ktora bude mat 23 mesiacov. Bola kojena do 6tich mes ale pre slabe priberanie sme museli zacat prikrmovat. Uz pocas kojenia si vytvorila zlozvyk bavit sa s vlasmi, bud s vlastnymi alebo s mojimi. Dospelo to vsak do takeho stadia ze si tie vlasky zacala vytrhavat. Vytrhava si ich len ked zaspava. Uz je dost rozumna, tak ak jej to zakazem prestane. Lenze v noci to ustriehnut nedokazem. Zacali sa jej tvorit hlavne na boku lise miesta ( po vytrhani) tak ju strihame uplne na kratko, ale netrva dlho hned jej podrastu a natolko si ich obtoci okolo prstika a tak silno az sa jej tie vlasky uvolnia. Bojim sa ze by to mohol byt psychicky problem . ale u tak maleho dietata? Mozem tomu nejako zabranit? Prosim poradte mi. Inak je to dieta velmi vyspele na svoj vek, aj pohybovo aj rozumovo, este nerozprava,ale dokaze mi vzdy vysvetlit co vlastne chce a ja jej aj porozumiem. Ozaj je to len zlozvyk alebo nieco ine.
Takto na diaľku je ťažké povedať, o čo ide. Existuje jedna porucha, pri ktorej si deti vytrhávajú vlasy podobným spôsobom, ako popisujete. Ale to nie je až také dôležité.
Pokúste sa čo najčastejšie odmotať vllásky z prsta a pritúliť si vaše dieťatko zakaždým, keď si začne vlasy nakrúcať a trhať. Popestujte si ju vždy aspoň chvíľku. Ak sa k tomu vráti, keď ju prestanete túliť, opäť ju zoberte do náručia a zostaňte s ňou. Niekedy sa dá orientovať tým, že budete vnímať svoje pocity a budete ju mojkať, až kým sama nepocítite, že už stačí, prípadne kým ona sama nedá najavo, že už dosť.