Jarné menu budúcej mamy: Je DETOX počas tehotenstva vhodný?

Jarné menu budúcej mamy: Je DETOX počas tehotenstva vhodný?
12.3.2019 v kategórii Tehotenstvo, autor Jana Guráňová, foto: istockphoto.com

Slnečné lúče hrejú stále teplejšie. Nejednej z nás sa žiada zanechať zimné leňošenie a ťažké jedlá niekde ďaleko za sebou. Poďme teda privítať nové ročné obdobie sviežo, čerstvým jarným jedálničkom.

Detox môžu aj tehuľky

Zima dá zabrať nejednej budúcej mame. Akoby tehotenstvo samo o sebe nebola už dosť veľká záťaž na organizmus. Chladné teploty vonku, prekúrený vzduch vo vnútri, všade zúria rôzne vírusové ochorenia. Navyše v zime máme tendenciu siahať po ťažších a kalorickejších jedlách, čo sa tiež nemusí priaznivo odzrkadliť na tehotenskom priberaní. 

Jarné obdobie mnoho odborníkov odporúča začať detoxikáciou organizmu.  Možno ste to podobne praktizovali pred otehotnením. Teraz sa do niečoho podobného neodvážite púšťať. Mohlo by to mať nepriaznivý vplyv na bábätko. Faktom je, že počas tehotenstva by žena nemala praktizovať žiadne drastické diéty, hladovky, ani príliš radikálne detoxikačné kúry. No aj budúce maminy si môžu dopriať jarnú očistu, ktorá prospeje nielen im, ale aj ich pokladu v brušku.

Zásady detoxu v tehotenstve:

  • zdroje toxínov z prostredia – fast food, polotovary, potraviny s obsahom farbív, konzervantov, závislosť na cukre. Kompletne sa vzdať týchto pôžitkov nie je jednoduché, ale určite je teraz vhodný čas to aspoň skúsiť. Nahraďte tieto „umelé“ potraviny v čo najväčšej miere čerstvými a v ideálnom prípade si čo najviac jedál varte doma.
  • hydratácia – ten malý človiečik vo vás sa vyvíja vo vode, ktorú vaše telo obmieňa každý deň. Nezabúdajte preto na pitný režim. Všade si so sebou noste fľašu vody. Pokiaľ vám čistá voda príliš nechutí, môžete ju ozvláštniť mätovými lístkami, kúskami citróna, pomaranča, uhorky, alebo iným ovocím. Obmedzte konzumáciu nápojov, ktoré pôsobia diureticky (močopudne) ako je káva, čierny čaj, vyhnite sa sladeným limonádam, najmä tým s obsahom umelých sladidiel.
  • pohyb a cvičenie – snažte sa denne zaradiť do svojho programu aspoň krátku 10-15 minútovú rýchlu prechádzku. Pokiaľ vám to lekár nezakázal, ľahké cvičenie je pre tehuľku prospešné a určite sa mu netreba vyhýbať. Vďaka pohybu svalov sa telo efektívnejšie zbavuje toxínov, ktoré sa nahromadia v procese metabolizmu. Prípadne sa o vhodnom cvičení vopred poraďte so svojim gynekológom.
  • čerstvé ovocie a zelenina – je ideálnou náhradou za rôzne snacky, chrumky, keksíky a iné pochutiny s vysokým obsahom cukru a tuku. Skúste ho využiť ako náhradu týchto kalorických pokušení. Pokiaľ vám to ale tehotenské chute nedovolia, tak si porciu, ktorú by ste zjedli, rozdeľte na polovicu a zvyšok doplňte o kúsky mrkvy, jablka alebo niečoho iného. Prípadne si môžete pripraviť čerstvé smoothie.
  • bylinkový detox – na prirodzené prečistenie organizmu veľmi dobre poslúžia aj bylinky. Nie všetky sú však pre tehotné ženy bezpečné. Bez strachu môžete siahnuť po púpavových listoch, žihľave alebo kocúrniku, ktorý má chuť podobnú mätovým lístkom. Najvhodnejšou formou konzumácie je čaj, ale výborný je aj šalát z púpavových listov, či zemiakové placky s lístkami žihľavy.
  • probiotické potraviny – určite nesmú chýbať vo vašom jedálničku. Jogurty, acidko, kefír, kyslá kapusta. Probiotiká zlepšujú trávenie a vyprázdňovanie. V tehotenstve mnoho žien trpí zápchou, čo tiež neprispieva k efektívnej detoxikácii. Probiotiká spolu s magnéziom pomôžu poraziť tento nepríjemný problém. Pozor by ste si ale mali dávať na nepasterizovanú bryndzu. Hoci sa odporúča ako zdroj kvalitných probiotík, pre tehuľku môže byť zdrojom iných zdraviu škodlivých baktérií.

Smoothie – tekutá energia

Smoothie je ideálnym nápojom na doplnenie širokého spektra živín. Na jeho prípravu sa zíde trochu kvalitnejší mixér a najmä fantázia. Najčastejšie si ho môžete pripraviť z čerstvého ovocia a zeleniny, ale dobre poslúži aj mrazená forma. Do niektorých si môžete na zjemnenie chuti pridať jogurt, mlieko alebo jeho rastlinné náhrady. Prípadne vyskúšajte namiesto vody použiť zelený alebo biely čaj. 

Smoothie zaraďte ideálne na desiatu alebo olovrant. Vďaka tekutej forme si z neho telo odčerpá živiny rýchlejšie a efektívnejšie.  
smoothie pre tehuľky

Klíčky – zelené bohatstvo 

Jar a klíčky patria neodmysliteľne k sebe. V procese klíčenia sa v semienku prebúdza život. Jeho zásobné škroby sa rozkladajú na jednoduchšie látky. Vďaka tomu je pre naše telo takéto semienko ľahšie stráviteľné a dokonca sa nemusí ani variť. Klíčiť si môžete strukoviny, obilniny alebo aj rôzne olejnaté semená ako je slnečnica, ľan alebo sezam. Zvládnete to jednoducho aj v domácich podmienkach bez potreby špeciálnych pomôcok.

Začiatočníkom odporúčam začať napríklad s cícerom alebo slnečnicou.  Prikladám aj jednoduchý návod, ako na to:

1. krok: semienka, ktoré chceme klíčiť si namočíme vždy vopred, aspoň cez noc.

2. krok: semienka umiestnime do nádoby, ktorá je nepriehľadná a prikryjeme. Môže to byť miska (ideálne nakličovacia), ktorú prekryjete tanierom a necháme pri izbovej teplote.

3. krok: semienka pravidelne oplachujeme, ideálne 2x denne. Zabránime tak množeniu baktérií a plesní.

4. krok: väčšina semienok je naklíčená už na tretí deň a môžeme ich konzumovať.

Ak chcete proces klíčenia spomaliť, stačí držať klíčky v chladničke. Spotrebujte ich ale do 2 dní.

Môj tip: jednou z mojich „tehotenských chutí“ bola kombinácia klíčkov fazule mungo s medom alebo sirupom z agáve na toaste. Ozajstná lahôdka.  

Okrúhlica – zabudnutý jarný poklad

Okrúhlica alebo vodnica (Brasica rapa L.) patrí do čeľade kapustovitých. Poznali ju už naši prastarí rodičia ako doplnkovú plodinu. Pre jej dobrú prispôsobivosť k chladnejším podmienkam sa pestovala najmä v podhorských a horských oblastiach. Dnes u nás upadla do zabudnutia. Okrúhlica je pomerne nenáročná rastlina. Chuťou pripomína kaleráb a plne nahradí reďkovku. Dá sa konzumovať čerstvá alebo tepelne upravená vo forme šalátu, kaše či dusená.

Okrúhlica je zložená s 91% vody. Zvyšok tvoria bielkoviny, vláknina a minerálne látky. Pre vysoký obsah vápnika pomáha pri liečbe zlomenín je dobrou prevenciou osteoporózy. Obsahuje veľké množstvo rastlinných sterolov, ktoré sú dobrou prevenciou arteriosklerózy. Je bohatá na antioxidanty,  ktoré odstraňujú z organizmu škodlivé voľné radikály a posilňuje imunitu. Pomáha tráveniu, zvyšuje vylučovanie žalúdočných štiav, pomáha pri žlčových a žalúdočných problémoch. Má antibakteriálne účinky, stimuluje srdcovú činnosť a upokojuje nervy.

Vďaka svojmu krátkemu vegetačnému obdobiu je jednou z prvých jarných plodín, ktoré sú dostupné na trhoviskách. Ak ste jej doteraz nevenovali pozornosť, určite ju vyskúšajte.