Zásady pre dojčiace mamičky, ktoré chcú cvičiť

MUDr. Katarína Vicianová | 29. Mar 2020
cvičenie počas dojčenia

Je pravda, že pri nadmernej fyzickej záťaži často dôjde k prechodnému zníženiu tvorby mlieka?

,,Vyzerám, ako by som vôbec nerodila. Myslela som si, že po pôrode nechám väčšinu kilogramov v pôrodnici. Čo s tým bruchom...?“

Tento problém trápi nejednu mamičku. A hoci prevažuje radosť z toho, že je už dieťatko na svete, pohľad do zrkadla môže čerstvej mamičke skriviť úsmev na tvári... V tomto prípade však rozhodne platí – všetko chce svoj čas a nikam sa netreba ponáhľať. 

Ak sa mamička rozhodne, že chce rýchlo naspäť svoju krásnu postavu a na výžive bábätka jej až tak nezáleží, dokáže sa nadbytočných kíl rýchlo zbaviť redukčnou diétou alebo alternatívnym spôsobom výživy spolu s  intenzívnym cvičením. Stratí však schopnosť dojčiť a materské mlieko nebude plnohodnotné. Treba si preto stanoviť priority. 

Intenzívne cvičenie - žiadne mlieko? 

Niektoré staršie názory na fyzickú záťaž počas dojčenia sa však v poslednom období zmenili. Každá mladá žena má iný spôsob života, iné vlastné hranice fyzickej aktivity a fyzickej záťaže. Niektorá je viac, iná menej športovo založená, iná má rada tanec, aerobik či plávanie atď. 

V zásade platí, že mamičky, ktoré boli zvyknuté športovať, sa nemusia športovania úplne vzdať ani po pôrode. A tie, ktoré predtým neboli zvyknuté na takúto fyzickú záťaž, by s ňou nemali intenzívne začínať práve počas dojčenia.    

Cvičiť HNEĎ po pôrode?

Problémom býva hlavne získanie primeranej fyzickej formy krátko po pôrode. V prvom období štyroch až šiestich mesiacov po narodení bábätka, pokiaľ žena plne alebo čiastočne dojčí, by mala vyčkať, až sa jej telo stabilizuje. Je totiž pravda, že pri nadmernej fyzickej záťaži často dôjde k prechodnému zníženiu tvorby mlieka. Predpokladá sa tiež, že športy spojené so silnými pohybmi prsníkov, môžu potláčať tvorbu mlieka.        

Fyzická aktivita sa nesmie preháňať. Pri anaeróbnom spôsobe vytvárania energie sa v tele matky tvorí zvýšené množstvo kyseliny mliečnej, ktorá preniká do materského mlieka a zmení jeho chuť. Po intenzívnom cvičení má materské mlieko kyslú pachuť a mnohé deti ho odmietajú.

Mlieko začína byť kyslé už po 10 minútach cvičenia a jeden a pol hodiny po skončení cvičenia môže táto kyslá pachuť pretrvávať. Aj príchuť slaného potu na prsníkoch deťom prekáža.

Niektoré bábätká sú po namáhavom cvičení mamičky a nadojčení do 4 – 6 hodín po tomto cvičení nepokojné a majú dojčenské koliky, ktoré sú sprevádzané usedavým plačom, nafúknutým a bolestivým bruškom. 

Pri nadmernej fyzickej záťaži  často dôjde k prechodnému zníženiu tvorby mlieka.

Zásady pre dojčiace mamičky, ktoré chcú cvičiť: 

  • športovať by mali s mierou, teda rekreačne
  • pri športovaní by mali vnímať to, ako sa cítia
  • po cvičení je potrebné si opláchnuť prsníky alebo sa osprchovať
  • ak dieťatko po cvičení odmieta piť, pomôcť si môžu tak, že odstriekajú približne 5 ml mlieka, ktoré vylejú, a potom si skúsia dieťatko opäť priložiť

Prirýchle chudnutie a dojčenie

Chcela by som upozorniť na fakt, že pri rýchlom poklese hmotnosti a odbúravaní zásobného tuku sa vo zvýšenej miere uvoľňujú do materského mlieka určité škodlivé látky viazané v tukovom tkanive matky (PCB – polychlórované bifenyly). 

K chudnutiu bez rizika je podľa niektorých autorov ideálne znižovať svoju hmotnosť o štvrť, maximálne o pol kilogramu týždenne, rozhodne nie viac. Pri rýchlejšom chudnutí by to pre bola pre dojčiacu matku prílišná záťaž. U nedojčiacich žien môže byť úbytok väčší, až 1 kg týždenne.

Doma alebo vo fitnescentre?

Dojčiacim mamičkám sa odporúča cvičiť skôr doma. Dvadsaťminútové cvičenie naštartuje rýchlejšie spaľovanie tukov za 24 hodín. Znamená to, že 20 minút cvičíte a 23 hodín a 40 minút telo „chudne“. Vyhraďte si pre seba dennú dobu, kedy vás nebude nikto a nič rušiť. Je to dôležité i z psychologického hľadiska. Materská dovolenka – je veľmi nenáležitý termín. Čím je mamička zodpovednejšia, tým viac ju starostlivosť o dieťa vyčerpáva. Pre vlastnú psychohygienu je dobré vyhradiť si čas pre seba, zacvičiť si, dať si sprchu.                                                                                                                                                       

Vrátiť sa po pôrode k predchádzajúcemu spôsobu života nie je vždy ľahké či možné. Neznamená to však, že dojčiace mamičky starajúce sa o malé bábätko nemajú nárok na relaxáciu a oddych. Práve naopak.

K chudnutiu bez rizika je podľa niektorých autorov ideálne znižovať svoju hmotnosť o štvrť,  maximálne o pol kilogramu týždenne, rozhodne nie viac.

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: