Omega nenasýtené mastné kyseliny – objav, ktorý naše telo pozná už dávno

23.11.2010 v kategórii Mama, autor Redakcia, foto: istockphoto.com

Moderné ľudstvo nezadržateľne kráča vpred, poznávame záhady vesmíru, vedci prenikli do tajomstiev ľudských génov... Samotný človek však ešte zostáva v mnohých ohľadoch záhadou.

Vesmír poznáme lepšie ako naše vnútro
Moderné ľudstvo nezadržateľne kráča vpred, poznávame záhady vesmíru, vedci prenikli do tajomstiev ľudských génov... Samotný človek však ešte zostáva v mnohých ohľadoch záhadou. Stále sa málo vie o procesoch, ktoré prebiehajú v ľudskom tele, a o tom, čo všetko ovplyvňujú. Príkladom je trávenie a tráviaci systém, ktorý slúži nielen na príjem potravy, ale je aj miestom ďalších životne dôležitých dejov. Málokto napríklad vie, že črevá sú najväčším imunitným orgánom v organizme!

Aj drobná zmena v jedálnom lístku preto môže pre telo znamenať dôležitú zmenu. Zásadná premena stravovacích návykov z diéty s vysokým obsahom sacharidov (polysacharidov a vlákniny) na diétu s vysokým obsahom tukov, ktorá prebehla počas niekoľkých uplynulých storočí, má preto spolu so zmeneným životným štýlom takmer katastrofálne následky. Dochádza k nárastu civilizačných chorôb, ako sú obezita, cukrovka a kardiovaskulárne ochorenia. Životné prostredie v krátkodobom horizonte napravíme len ťažko, jedálny lístok však môžeme obohatiť o dôležité látky takmer okamžite.

Látky nevyhnutné pre život
Medzi zásadné látky, ktoré telo získava len z potravy, patria omega-nenasýtené mastné kyseliny. V organizme sú omega-nenasýtené mastné kyseliny nevyhnutnou súčasťou najrôznejších tkanív, najmä tkanív očnej sietnice a mozgu. V prípade očnej sietnice vedie ich nedostatok k radikálnemu zhoršovaniu zraku. Omega-nenasýtené mastné kyseliny sú však pre organizmus nevyhnutné po celý život, od počatia až po starobu. Význam týchto látok pre ľudské zdravie potvrdzuje množstvo odborných štúdií.1-4) Tie preukázali, že ich nedostatok u detí má zásadný vplyv na vývin detského organizmu a zvyšuje náchylnosť na určité ochorenia v dospelom a pokročilom veku. Ide najmä o sklon ku kardiovaskulárnym ochoreniam, autoimunitným chorobám (cukrovka, alergie) alebo dokonca k určitým typom rakoviny (prsníkov, prostaty).

Medzi najdôležitejšie nenasýtené mastné kyseliny patrí omega-3,6 a 9. Z nich sú najznámejšie omega 3.

Omega-3 nenasýtené mastné kyseliny:
sú nevyhnutné pre správny vývin mozgu, mozgových funkcií a nervovej sústavy detí. 70% mozgu sa vyvíja už počas prenatálneho obdobia, 30% potom počas predškolských rokov. Omega-3 nenasýtené mastné kyseliny prechádzajú placentou k plodu a sú aj neoddeliteľnou súčasťou materského mlieka. Preto by tehotné a dojčiace ženy mali, v záujme svojho dieťaťa, dbať na dostatočný príjem týchto kyselín. 2) U detí školského veku omega-3 nenasýtené mastné kyseliny pozitívne ovplyvňujú neuromotorické funkcie, a tým zvyšujú IQ, schopnosť koncentrácie a učenia. Pri dlhodobom užívaní znižujú omega-3 nenasýtené mastné kyseliny u detí nepozornosť, hyperaktivitu a impulzívnosť. Sú nevyhnutné pre správny vývin očí, očnej sietnice a zraku. Znižujú riziko kardiovaskulárnych chorôb a infarktu. Omega-3 pôsobia na znižovanie  krvného tlaku, hladiny cholesterolu atď. Výpočet ďalších vplyvov je veľmi široký. 3)

Omega-6 nenasýtené mastné kyseliny:
pozitívne ovplyvňujú zdravie pokožky, vlasov a nechtov. Zabraňujú tvorbe lupín, nadmernému vysúšaniu pokožky a lámavosti nechtov. Skracujú dobu hojenia rôznych povrchových zranení pokožky. Prispievajú k vyváženej hormonálnej a emocionálnej rovnováhe. Správny pomer omega-6 a omega-3 mastných kyselín prispieva k boju proti nadváhe a obezite. 4)

Omega-9 nenasýtené mastné kyseliny:
znižujú hladinu cholesterolu a s tým spojené riziko kardiovaskulárnych chorôb. Pozitívne pôsobia na správnu funkciu imunitného systému.

Macík Omega 3 – macíkovia s pomarančovou príchuťou
Význam vyššie uvedených informácií je absolútne nepopierateľný. Súčasná strava nie vždy poskytuje dostatočné množstvo nenasýtených mastných kyselín. A nie to ešte v pomere, v ktorom sú omega-3,6 a 9 najúčinnejšie. Preto je najvhodnejšie využiť vhodný výživový doplnok. Výbornú voľbu predstavuje novinka Macík Omega 3. Obsahuje omega-3,6 a 9 nenasýtené mastné kyseliny v optimálnom množstve a v pomeroch, ktoré sú ideálne pre ľudské telo.

Najmä pre podávanie deťom je dôležitá aj forma. Deti (a nielen deti) odmietajú nevábnu chuť rybieho tuku. Navyše nejde o tablety alebo tobolky, ktoré majú deti problém prehltnúť. Macík Omega 3 má tvar macíkov s výbornou pomarančovou príchuťou. Nízku energetickú hodnotu macíkov zabezpečuje prírodné sladidlo xylitol, ktoré navyše prispieva k ochrane zubov.

Zaujímavosťou tohto prípravku tiež je, že na rozdiel od väčšiny iných prípravkov s nenasýtenými mastnými kyselinami, nie je vyrábaný z rybieho tuku ale z ľanového oleja. Ten patrí medzi najbohatšie rastlinné zdroje nenasýtených mastných kyselín. Pre obyvateľa strednej Európy navyše tento rastlinný pôvod predstavuje najprirodzenejší zdroj, z ktorého tieto látky získavali už jeho predkovia. Navyše, veľkou nevýhodou rybieho tuku je jeho možná kontaminácia škodlivými látkami, ktorými je ohrozená prakticky celá svetová populácia rýb.

Výživový doplnok Macík Omega 3 sa predáva bez receptu v každej lekárni. Viac informácií získate zdarma na infolinke 0800 17 16 17 alebo na www.valosun.sk.

 

1) Connor WE: Importance of n-3 fatty acids in health and disease. Am J Clin Nutr 2000;71:171S-5S.
2) Whalley LJ et al.: Cognitive aging, childhood intelligence, and the use of food supplements: possible involvement of n-3 fatty acids. Am J Clin Nutr 2004;80:1650-7.
3) Richardson AJ et al.: The Oxford-Durham Study: A Randomized, Controlled Trial of Dietary Supplementation With Fatty Acids in Children With Developmental Coordination Disorder. Pediatrics 2005;115(5):1360-1366.
4) Karlsson M et al.: Serum Phospholipid Fatty Acids, Adipose Tissue, and Metabolic Markers in Obese Adolescents. Obesity 2006;14(11):1931-39.