Branislav Gröhling: Dnešní žiaci a študenti budú o pár rokov viesť túto krajinu. Čo ich učíme na školách?
Bohatá krajina investuje do školstva a kde je dobré školstvo, tam je i krajina bohatá. Je to však na beh na dlhú trať, veľa môže zmeniť školská reforma.
"Gymnázium nie je jediná škola, na ktorej sa študenti majú možnosť naučiť sa cudzí jazyk a dostať kvalitné vzdelanie. V rámci reformy, ktorá najprv prebiehala v bratislavskom kraji, vznikli nové bilingválne odbory aj na stredných odborných školách. Aj stavbári a kuchári musia vedieť cudzí jazyk, otvára im to dvere a možnosti," konštatuje bývalý minister školstva Branislav Gröhling.
Juraj Hipš: Hranica medzi doberaním a šikanou je tenká
Branislav Gröhling a téma školskej reformy
O školskej reforme sa diskutuje už dlhodobo a z každej strany. Najdôležitejšie je, aby zo škôl nevychádzali "bifľoši", ale ľudia, ktorí majú kritické myslenie a dokážu využiť možnosti, ktoré majú, prípadne si vytvárať nové. Memorovanie by malo vystriedať praktické poznanie, do obsahu vzdelávania sa dostáva čoraz viac blokovej a zážitkovej výučby.
Viete si predstaviť dobrovoľné domáce úlohy, slovné hodnotenie žiakov, ranné kruhy v triede, kde sa zachytia problémy skôr, ako sa stanú, odstránenie rodových stereotypov vo vzdelávani? Možno v súkromných alebo alternatívnych školách, cieľom ale je, aby boli na všetkých školách zosúladené súčasné potreby žiakov s kvalitným obsahom učiva. Čo je pozitívne, od roku 2026 by mal byť na všetkých školách podporný tím - psychológovia, logopédovia - ktorý bude spolupracovať s triedou a jednotlivcami, aby sa predchádzalo problémom (v niektorých školách už tieto podporné tímy fungujú).
"Často sa stretávam s názorom, že pedagógovia sú nepružní kvôli veku, ale opak je pravdou. Práve vďaka svojim dlhoročným skúsenostiam žiakov poznajú a pomáhajú inovovať veci, lebo im na tom záleží. Prax je veľmi dôležitá a potrebná pri reforme, len sa obávam toho, že najpočetnejšia generácia učiteľov - vo veku 48 rokov - o pár rokov pôjde do dôchodku a nebude mať kto učiť. Status učiteľa a jeho ohodnotenie sa musia zmeniť," poukazuje na problém s nedostatkom kvalitných učiteľov Branislav Gröhling.
Škola by nemala pripraviť žiakov len na to, aby sa zamestnali, ale aj na to, aby sa nebáli a boli pripravení plniť si svoje sny. Je to komplex poznania, zručností, otvorenosti. "V školských laviciach sú dnes ľudia, ktorí budú o pár rokov možno viesť túto krajinu," konštatuje Gröhling.
Chcete vedieť o tejto téme viac, zaujímate sa o školskú reformu a témy budúcnosti školstva? Pozrite si video s hosťom Branislavom Gröhlingom TU. Ak radšej počúvate, podcast kliknite TU.