TIPY, ako upravovať strukoviny deťom

RNDR. BARBARA SVIEŽENÁ, PHD. | 30. máj 2022
Strukoviny a deti

Strukoviny je odporúčané jesť v každom jedle! Je to jedno z odporúčaní Amerického inštitútu pre výskum rakoviny – ako vynikajúca prevencia spolu s celozrnnými výrobkami.

Naše deti pravdepodobne nebudú milovať strakatú fazuľovú polievku. Alebo teda mnohé z nich. Čo teda urobiť a ako im strukoviny podávať v menej nápadnej forme:

Strukoviny pre deti

  1. Používajte namiesto celých strukovín len múku – napríklad cícerovú. Pripravte napríklad cícerové koláčiky, v kombinácii s ďalšou zeleninou, vajíčkom a kypriacim práškom.
  2. Pripravte chutné nátierky, napríklad z červenej šošovice, paradajkového pretlaku a datľového sirupu, alebo z cíceru, avokáda a olivového oleja. Dajú sa robiť aj z fazule, hrachu či hrášku.
  3. Skúste veselé strukovinové cestoviny, napríklad farebné vrtuľky zo šošovice. Majú odlišnú chuť ako bežné cestoviny, ale ich farebnosť to vyváži.
  4. Pripravujte omáčky na cestoviny zo strukovín, prípadne do každej omáčky prihoďte aj hrsť strukovín.
  5. Strukoviny viete perfektne skryť aj do polievok. Ak robíte hokkaido polievku, pridajte k nej červenú šošovicu, alebo do zemiakovej polievky pridajte cícer. Pokojne aj z konzervy. Polievky môžete rozmixovať, takže ani malí pátrači nezistia prítomnosť podozrivých guľôčok.
  6. Vykúzlite pyré z bielej fazule – to je fakt jednoduché. Ak bielu maslovú fazuľu skombinujete s trochou masla, alebo olivovým olejom a zľahka dochutíte, môžete sa hrať na zemiakovú kašu. Alebo urobíte mix – zemiaky a biela fazuľa, či batáty a červená šošovica.
  7. Super tip – rôzne karbonátky, guľôčky a fašírky, v ktorých základom nie je mäso, ale strukovina. Ak máte teplovzdušnú fritézu, tak ju viete využiť, ale postačí aj bežná rúra.
  8. Ako sa stratiť v zapekaných jedlách – a tu máme posledný tip (ale veríme, že vymyslíte aj ďalšie, lebo fantázii v kuchyni sa naozaj medze nekladú). Do zapekaných jedál môžete pridať vždy aj strukovinu, buď priamo, alebo tiež rozmixovanú do hladkej omáčky formy bešamelu. V kombinácii s rozšľahaným vajíčkom dôležitým pre správne zapekanie, to bude neskutočná mňamka.

Čo hovoria výskumy na prospešnosť strukovín?

  • Strukoviny je odporúčané jesť v každom jedle! Je to jedno z odporúčaní Amerického inštitútu pre výskum rakoviny (ext. zdroj www.cancer.gov) – ako vynikajúca prevencia spolu s celozrnnými výrobkami.
  • Prispievajú k znižovaniu krvného tlaku, regulácii krvného cukru ako aj cholesterolu.
  • Znižujú riziko infarktov, depresií, ale aj rakoviny hrubého čreva.
  • Sú typickým jedlom všetkých národov dožívajúcich sa vysokého veku – nárast konzumácie strukovín len o 20 g (2 PL) denne znižuje riziko predčasného úmrtia až o 8 %.

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: